امکان صدور و تمدید کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت و به صورت یک درگاه واحد ارائه خدمات به بازرگانان و تجار از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی فراهم شد. طی هفته گذشته صدور ۳۴ کارت بازرگانی از این طریق این سامانه تایید شده و برای صدور نهایی به صورت سیستمی برای اتاق بازرگانی ارسال شده است.
قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صمت، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را موظف کرده بود تا با ایجاد سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری برای تجارت داخلی و خارجی، با همکاری ستاد و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران صدور، تمدید و ابطال کارت بازرگانی را از طریق سامانه فوق با هدف پیشگیری از بروز تخلفات و قاچاق کالا و ارز ساماندهی کند.
همچنین در آییننامه اجرایی این قانون نیز پیشبینی شده بود تا به منظور یکپارچهسازی اطلاعات بخش تجاری، سامانه جامع تجارت به گونهای طراحی شود که متضمن کلیه فرایندهای تجارت داخلی و خارجی از جمله صدور، تمدید و ابطال کارت بازرگانی و سایر مجوزهای تجاری باشد.
از همین محمد جواد هادی، سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اعلام میکند که امکان تمدید صدور کارت بازرگانی روی سامانه جامع تجارت از ابتدای مرداد ماه و امکان ثبت درخواست برای صدور کارت بازرگانی از ۱۵ مردادماه روی سامانه جامع تجارت ایجاد شد و طی هفته گذشته در حدود ۳۴ کارت بازرگانی صادر شد.
او با اشاره به اینکه فرایند اجرای آزمایشی این طرح از اردیبهشت ماه در تمامی استانهای کشور آغاز شد به پیوست گفت: «فرایند اجرای کار با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تمدید اعتبار کارتها در این دوره زمانی تا حدودی فرایندهای اجرایی کار به تاخیر افتاد اما در نهایت ما در ابتدای مرداد ماه موفق به پیادهسازی این امکان روی سامانه جامع تجارت شدیم.»
تا پیش از این فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی از طریق سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند صورت میگرفت و تغییر رویههای اجرایی فرایند کار و همچنین برخی از اختلالهایی که در ابتدای اجرایی شدن صدور و تمدید کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت ایجاد شده بود موجب نارضایتی بازرگانان و متقاضیان صدور و تمدید کارت بازرگانی شد. از همین رو هفته گذشته مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در توئیتی با اشاره به نارضایتی بازرگانان به اختلالهای ایجاد شده در صدور کارت بازرگانی اعلام کرد که از این پس فرایند کاری بر عهده اتاق نیست و بازرگانان برای رفع مشکل خود باید به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مراجعه کنند.
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی استان تهران
سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با پذیرش اختلالهایی که در ابتدای ایجاد امکان صدور و تمدید کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت صورت گرفته بود گفت: «در ابتدای راه اندازی این امکان و با توجه به تغییر ساختار و رویهها حجم مراجعات به سامانه افزایش یافت. البته بسیاری از این مراجعات برای بررسی روند انجام کارو آشنایی با فرایند اجرایی و مراحل مختلف تمدید و صدور کارت بازرگانی ایجاد شده بود. حال این مشکلات برطرف شده و از هفته گذشته اولین سری از کارتهای بازرگانی صادر شده است.»
یکی از مشکلاتی که بازرگانان در تمدید صورد کارت بازرگانی با آن مواجه بودند استعلامهای مختلف از دستگاههای مختلف بود که همین امر فرایند اجرایی کار را طولانی میکرد. طبق گفته هادی برای صدور و تمدید کارت بازرگانی باید در مجموع ۱۸ استعلام صورت گیرد که در شرایط فعلی از طریق سامانه جامع تجارت امکان استعلام سیستمی برای عدم سوپیشینه و همچنین استعلام سیستمی از شبکه بانکی کشور فراهم شده است.
به گفته او همچین امکان دریافت تعهد سیستمی از سوی بازرگان نیز از طریق این سامانه فراهم شده است. او ادامه داد: «برخی از فرایندهای کاری در این سامانه سیستمی شده است و فرایندهای الکترونیکی جایگزین فرایندهای کاغذی شده است.» او اظهار امیدواری کرد که در آینده و به تدریج امکان سیستمی کردن تمامی فرایندهای اجرایی کار فراهم شود.