بازار سرمایه

August 23, 2020
16:50 یکشنبه، 2ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115514

سهامداران فعلا منتظر سامانه معاملات بومی نباشند

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: راه اندازی سامانه بومی معاملات کار زمان بری است و نباید به این زودی ها منتظر آن باشیم.
 
 
 
روح الله دهقان در خصوص کندی سامانه معاملاتی در بورس و فرابورس اظهار کرد: این روند کندی که سرمایه داران در هفته های اخیر مشاهده کرده اند صرفا در سامانه معاملاتی بورس تهران رخ داده و در اصل سامانه معاملاتی فرابورس زیادمشکلی ندارد که علت آن را می توان تعداد متفاوت تراکنش ها و سفارشات در این دو بازار دانست.
 
او در خصوص دو بخش کردن سامانه معاملاتی بورس تهران گفت: ما در تلاش هستیم که سامانه معاملاتی بورس تهران را تا دو یا سه ماه آینده از هم جدا کنیم، علاوه بر این در حال انجام کارهای توسعه ای روی سامانه معاملاتی هستیم تا کارایی آن را ارتقا دهیم تا اوضاع به نسبت قبل بهتر شود، اما این کار پیچیدگی هایی دارد.
 
مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس در پاسخ به این سوال که آیا صحبت کارگزاری ها در خصوص اینکه تا سیستم های خودشان با اختلال مواجه می شود آن را بر گردن سامانه معاملاتی می اندازند صحیح است یاخیر؟ تصریح کرد: متاسفانه کارگزاری ها  ترقندی یاد گرفته اند و هر زمان که سامانه خودشان دچار مشکل می شود آن را به سیستم معاملات ارتباط می دهند، اما در اصل فهمیدن این مساله زیاد دشوار نیست به علت آنکه اگر سامانه معاملاتی کندی برایش پیش آید برای تمام بازار این اتفاق رخ می دهد به دلیل اینکه تمام سیستم های معاملاتی به یک کارگزاری متصل هستند. ما سعی داریم که مشکلات این سامانه را کاهش دهیم تا این دست از مشکلات بر گردن سامانه معاملات نیافتد.
 
دهقان در خصوص تاسیس سامانه معاملات داخلی افزود: این مساله قطع به یقین نیازمند یک بازه زمانی طولانی مدت دارد به علت اینکه نوشتن و ساخت چنین سامانه معاملاتی بسیار زمان بر است و کاری نیست که بتوان آن را در یک بازه کوتاه مدت سرو سامان داد.
 
او افزود: اگر بخواهیم یک سامانه معاملاتی جامع بومی راه اندازی کنیم، نباید به همین زودی منتظرش باشیم، اما اگر قصد داشته باشیم فقط بخشی از سامانه موجود را بومی کنیم به راحتی می توانیم تا سه ماه دیگر آن را تحویل دهیم که همین الان هم بخشی از سامانه موجود را بومی کرده ایم به طوری که سامانه ای که ما در گذشته از فرانسه تحویل گرفته بودیم در هر دقیقه قادر بود که فقط ۲۰۰ هزار قیمت پایانی حساب کند، اما الان باتوجه به تغییراتی که ما در سامانه انجام دادیم، توانستیم هزار واحد آن را افزایش دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.