اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 25, 2020
14:54 سه شنبه، 4ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115584

۷ روش برای استفاده از هوش مصنوعی در جهت بهبود فرآیندهای تجاری

 
کسب و کار ها امروزه بیشتر از هر زمان دیگری به افزایش بازدهی، سادگی و بازده مالی نیاز دارند و مطابقت با تغییرات بازار یکی از ملزومات جهان امروز است. هوش مصنوعی به ویژه خودکارسازی از طریق آن شرکت‌ها را در رسیدن به این اهداف یاری می‌کند. در این مطلب سعی می‌کنیم توضیح دهیم که هوش مصنوعی چطور می‌تواند از هفت راه به بهبود این فرایندهای تجاری کمک کند.
 
بهبود جلسات
هوش مصنوعی نمی‌تواند جلسات را از رویه‌های تجاری حذف کند. در واقع بحران کرونا نشان داد که ارتباطات انسانی حتی از راه دور تا چه حد مهم و ضروری است، یعنی جلسات و ملاقات‌ها از بین نخواهند رفت. اما هوش مصنوعی حداقل می‌تواند به مدیریت پیش از جلسه، حین و پس از جلسه کمک کند.
 
برای مثال دستیار صوتی‌ای همچون گوگل داپلکس (Google Duplex) ملاقات‌های شما را زمان‌بندی می‌کند. EVA از شرکت ویسیا (Voicea) قادر است با گوش دادن به آنچه در جلسات گفته می‌شود نکات کلیدی و اقدامات را مشخص کرده و توصیه‌های اجرایی ارائه دهد. ابزار دیگری به نام سونیا هم عملکرد مشابهی دارد و با بررسی تماس مشتریان و موشکافی مکالمات به شکل خودکار نکات کلیدی و اقدامات مهم را مشخص می‌کند.
 
تسهیل فروش و بازاریابی
امروزه در بسیاری از راه‌حل‌های آماده برای مدیریت روابط مشتریان از هوش مصنوعی استفاده می‌شود که اطلاعات مفیدی را در اختیار تیم فروش قرار می‌دهد. برای مثال تکنولوژی هوش مصنوعی انیشتین از شرکت نرم‌افزاری نیروی فروش (Salesforce) نشان می‌دهد که کدام مشتریان احتمالا درآمد بیشتری برای شرکت خواهند داشت و کدام دسته احتمالا خرید خود را از مجرای دیگری انجام خواهند داد. خدمه فروش با توجه به این اطلاعات می‌توانند زمان و انرژی خود را به بهترین و مفیدترین نحو مدیریت کنند.
 
اخیرا چت‌بات‌ها هم شهرت خاصی یافته‌اند، این ابزار به افزایش فروش، درآمد و رشد مخاطب سازمان‌ها کمک می‌کند. برای مثال شرکت خرده فروشی مارک و اسپنسر در انگلستان یک دستیار مجازی در وبسایت خود قرار داده است که یک سری مشکلات رایج مشتریان را برای آنها رفع می‌کند؛ اقدامی که باعث حفظ میلیون‌ها پوند فروشی شد که در غیر این صورت با کلافگی مشتریان درنتیجه مسائل ساده از دست می‌رفت.
 
ارزیابی و بهبود خدمات مشتریان
خودکارسازی در مراکز تماس مسئله تازه‌ای نیست؛ سالهاست که برای پرس‌وجوهای ساده از منوی خودکار استفاده می‌شود. اما یک شرکت تکنولوژی ادعا می‌کند قادر است کیفیت تماس‌های انسانی در بخش خدمات مشتریان را ارزیابی کند. هوش مصنوعی شرکت ترنسکازموس (Transcosmos) به صورت خودکار کیفیت خدمات را «به سرعت و با دقتی برابر با انسان» ارزیابی می‌کند و خدمات نامناسب و مشکل ساز را با دقتی دوبرابر سیستم تشخیص صوتی شناسایی می‌کند.
 
بهبود فرایند‌های توسعه محصولات
هوش مصنوعی در حوزه طراحی تولید هم به افزایش خلاقیت کمک می‌کند. شما با استفاده از نرم‌افزار طراحی تولید در واقع اهداف طراحی و دیگر پیش نیازهای خود را مشخص می‌کنید و حالا نرم‌افزار تمامی حالت‌های ممکن را بررسی و گزینه مناسب را به شما ارائه می‌دهد، بنابراین با یک ایده به سرعت به چند طراحی خواهید رسید. نرم‌افزار گزینه‌های عملی و غیرعملی را به سرعت بررسی می‌کند و درواقع عمده سختی کار را به دوش می‌کشد. به‌علاوه دیگر نیاز نیست نمونه‌هایی طراحی کنید که در عمل اجرایی نخواهند شد.
 
خودکار سازی تولید محتوا
این مطلب توسط یک ربات نوشته نشده است؛ اما می‌توانست اینطور باشد. ماشین‌های هوش مصنوعی امروزه می‌توانند محتوای معنادار تولید کنند؛ تا حدی که سازمان‌هایی همچون فوربز برای صدور مقاله از هوش استفاده ‌کنند.
 
هوش مصنوعی امروزه در زمینه‌‌های بسیاری از نوشتن شرح محصول و توضیحات وبسایت تا مقالات صنعتی کاربرد دارد. برای مثال شرکت علی بابا ابزاری به نام AI-CopyWriter را تولید کرده که قادر است طی تنها یک ثانیه بیش از ۲۰ هزار خط توضیحات وب‌سایت را تولید کند.
 
تسهیل فرایند تولید
همه ما با کاربرد ربات‌ها در تولید آشنایی داریم. اما نسل تازه‌ی سیستم‌های رباتیک قادر است در کنار انسان‌ها کار کند و به خوبی (و به شکلی ایمن) با نیروی کار انسانی ارتباط برقرار کند.
 
درسایه فناوری‌هایی همچون دید ماشینی در زمینه هوش مصنوعی، ربات‌های هماهنگ قادرند در کنار انسان‌ها کار کرده و نسبت به محیط واکنش نشان دهند، برای مثال، سرعت خود را کاهش دهند یا برای جلوگیری از برخورد با انسان‌ها جهت حرکت خود را تغییر دهند. درنتیجه امروزه شاهد همکاری انسان و ربات به بهترین شکل آن تا به امروز هستیم. ربات‌های هماهنگ با قیمتی در حدود 24هزار دلار به گزینه ای مناسب برای شرکت‌های کوچک و متوسط بدل شده‌اند.
 
استخدام بهینه
شاید در نگاه اول هوش مصنوعی در منابع انسانی کاربردی نداشته باشد. با این حال هوش مصنوعی جایگاه خود را فرایند‌های منابع انسانی از جمله استخدام پیدا کرده‌است. کارفرما‌های بزرگی همچون یونیلیور (Unilever) که هرساله حدود ۳۰ هزار نفر را استخدام کرده و  ۱.۸ میلیون درخواست استخدام را بررسی می‌کنند برایشان بهبود و ساده‌سازی فرایند استخدام اهمیت زیادی دارد. در همین راستا یونیلیور با شرکت پیمتریک (Pymetric) که در زمینه هوش مصنوعی استخدام تخصص دارد همکاری کرده تا پلتفورم آنلاینی برای انجام ارزیابی‌های اولیه استخدام ایجاد کند. براساس ادعای یونیلیور با استفاده از این سیستم خودکار، حدود ۷۰ هزار ساعت از زمان مصاحبه‌ها کاسته شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.