اپلیکیشن

بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

August 26, 2020
14:47 چهارشنبه، 5ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115615

حذف قیمت‌ها‌ از روی دیوار باعث افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو شد

 
مدیرعامل مجموعه دیوار از موضوعاتی مانند کلاهبرداری، فعال شدن تماس اینترنتی روی دیوار، اثرات منفی حذف قیمت از آگهی‌های این پلتفرم، دورکاری، کرونا و وضعیت ورود به بورس این کسب‌وکار صحبت کرد.  در این گفت‌وگو، دستور حذف قیمت‌ها از روی پلتفرم‌های آنلاین را یک تصمیم غیرکارشناسانه عنوان کرد و گفت که این اقدام باعث افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو شده است. همچنین در این گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی از جابه‌جا شدن رکورد تعداد آگهی‌ها روی دیوار خبر داد که در ابتدای شهریور ماه به انتشار ۴۳۰ هزار آگهی تنها در یک روز رسیده است. این آمار براساس گزارش سالانه دیوار در سال گذشته به طور میانگین روزانه ۲۷۰ هزار آگهی بود.
 
 مدیرعامل مجموعه دیوار با انتقاد از حدف قیمت خودرو و مسکن از پلتفرم‌های آنلاین گفت: «دستور قضایی و تصمیمی که برای حذف قیمت‌ها از روی پلتفرم‌های آنلاین گرفته شد کاملا غیرکارشناسی بود و نه تنها این کار کمکی به بازار نکرد بلکه باعث افزایش گرانی شد.»
 
او با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو پس از دستور حذف قیمت‌ها از روی پلتفرم‌های آنلاین نیازمندی ادامه داد: «خودرو سانتافه قبل از حذف قیمت‌ها ۹۰۰ میلیون بوده؛ اما الان قیمت آن به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. زمانی این اتفاق می‌افتد که قیمت‌ها حذف می‌شود و شفافیت‌ها از بین می‌رود.»
 
مدیرعامل دیوار در پاسخ به سوال در مورد سرویس کارنامه، سرویس کارشناسی فروش خودرو که پس از حذف قیمت خودرو از پلتفرم‌های آنلاین و به عنوان راه‌حلی برای ایجاد شفافیت بیشتر در این بازار راه‌اندازی شد گفت: «تمرکز دیوار در دسته‌بندی خودرو، ایجاد اعتماد و شفافیت در معاملات بوده است. سرویس کارنامه ایجاد شد تا این شفافیت و اعتماد را به معاملات برگرداند. در کمتر از یک سالی که از آغاز به کار این سرویس می‌گذرد، بیش از ۲۵ هزار کارشناسی بدون خطا انجام شده و ما این کارشناسی را گارانتی کرده و در صورت بروز خطا در این کارشناسی‌ها خسارت پرداخت می‌کنیم.» آرمندهی با اشاره به تلاش‌هایی که این مجموعه برای برگرداندن قیمت‌ها روی پلتفرم دیوار داشته اعلام کرد: «هنوز موفق به انجام این کار نشدیم اما امیدواریم با تلاش‌های صنفی در آینده قیمت‌ها را به این مجموعه برگردانیم.»
 
یکی دیگر از بحث‌های مطرح شده در این گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با مدیرعامل دیوار در مورد سرویس «آی‌هوم» بود سرویس فعال در حوزه آنلاین املاک که سال گذشته توسط دیوار خریداری شد. در زمان اعلام خبر این خرید مدیران دو مجموعه اعلام کردند که این خرید به معنی حذف آی‌هوم نخواهد بود و تعدیل نیروی هم در این مجموعه اتفاق نخواهد افتاد. در نهایت زمستان سال گذشته آی‌هوم در اطلاعیه‌ای خبر از تعدیل ۷۰ نفر از نیروهای قدیمی خود را داد.
 
مدیرعامل دیوار در مورد وضعیت فعلی سرویس «آی‌هوم» بعد از این تعدیل نیروها گفت: «هدف ما از خرید این مجموعه این بود که بتوانیم شفافیت و صحت‌سنجی آگهی‌های املاک را بالا ببریم. در واقع این خرید به این دلیل بود که آمار آگهی‌های غیر واقعی و اطلاعات نادرست در زمینه مسکن روی دیوار کاهش پیدا کند.» او با اشاره به اینکه هم‌اکنون این خرید آنها را به اهدافشان رسانه است ادامه داد: «در حال‌حاضر آگهی‌های املاکی که در داخل دیوار نشان داده می‌شود تایید اطلاعات دارند که تمامی این آگهی‌ها توسط آی‌هوم بررسی، راست‌آزمایی و مورد تایید قرار گرفته است.»
 
او همچنین در مورد هدف دیوار از سرمایه‌‌گذاری و خرید بی‌سر وصدای استارت‌آپ آدرس گفت: «آی‌هوم سعی می‌کند در حوزه خرید و فروش و ارائه مشاوره به  املاک به ما کمک کند اما آدرس در حوزه اجاره خانه و آپارتمان فعالیت می‌کند پس در این زمینه هم از آدرس کمک می‌گیریم. هدف اصلی ما از خرید این استارت‌آپ‌ها این است که در همه بخش‌ها اثربخش‌تر باشیم و بتوانیم آگهی‌ها را به معامله تبدیل کنیم و در نهایت نیز تجربه خوبی را در اختیار دو طرف معامله بگذاریم.» او تاکید کرد که هدف دیوار از خرید این استارت‌آپ‌ها حذف رقبا نیست و تنها می‌خواهد با یک هم‌افزایی، ارزش افزوده مناسبی برای کاربرانش ایجاد کند.
 
تلاش برای ایجاد فضای امن معاملات
دیوار در چند سال گذشته بیشتر از هر استارت‌آپ دیگری با مقامات قضایی و پلیس فتا درگیر بوده و این مقامات همیشه دیوار را محلی برای کلاهبرداری و ضرر کاربران دانسته‌اند. در ادامه تمام این فشارها نیز دیوار بارها از پلیس فتا تهدید به مسدود شدن در صورت فراهم نکردن امنیت کاربران شده است.
 
 با اشاره به کشمکش‌های همیشگی دیوار با پلیس فتا و  شکایت‌های مختلف کاربران از اپلیکیشن دیوار در مورد گستردگی کلاهبرداری روی این اپلیکیشن و احساس ناامنی کاربران در مورد دیوار پرسید. آرمندهی در جواب این سوال گفت: «ما همیشه تلاش کردیم تا در راستای قوانین حرکت کنیم. بخشی از امن کردن محیط دیوار بر عهده خود ما است و بخشی دیگر از عهده دیوار خارج است و در دست نهاد‌هایی مانند رگولاتوری است.» آرمندهی با اشاره به سیم‌کارت‌های بی‌هویت که عامل برهم خوردن امنیت می‌شوند ادامه داد: «ما سعی کردیم در جای‌جای این اپلیکیشن به کاربران هشدار‌ داده و روش‌های معامله امن را به آن‌ها یادآوری کنیم اما بیشترین جایی که این کلاهبرداری‌ها اتفاق میافتد در مورد پرداخت بیعانه است که از طریق سیم‌کارت‌های بی‌هویت رخ می‌دهد. هیچ‌جای دنیا شرایط اعطای سیم‌کارت مانند ایران نیست. بیش از ۱۵۰ میلیون سیم‌کارت در ایران وجود دارد در صورتی که عدد جمعیت ما با عدد سیم‌کارت‌های فعال همخوانی ندارد.» او تاکید کرد که در این زمینه دیوار نمی‌تواند اقدامی انجام دهد و مسئولان مربوطه باید جلوی فعالیت این سیم‌کارت‌های بی‌هویت را بگیرند
 
مدیرعامل دیوار همچنین در ادامه با توجه به بالا بودن حجم ثبت آگهی‌ها روی این پلتفرم و رخ دادن برخی مشکلات روی آن گفت: «اگر این حجم از معامله در فضای حقیقی هم اتفاق می‌افتاد کاملا طبیعی بود که درصدی از آن‌ها کلاهبرداری‌ باشد و این تعداد در مقایسه با ثبت ۲۷۰ هزار آگهی در روز  روی دیوار اصلا دور از ذهن نیست.»
 
او با اشاره به کلاهبرداری‌ها و مزاحمت‌هایی که کاربران روی دیوار گزارش داده‌اند عنوان کرد: «همواره در تلاش هستیم تا مکالمات و معاملات را داخل اپلیکیشن دیوار نگه داریم و با استفاده از الگوریتم‌هایی هوش مصنوعی که داریم فضای معاملات را امن‌تر کنیم. تلاش می‌کنیم تا ارتباطات و معاملات در جاهای غیرقابل ردیابی مانند واتس‌اپ و تلگرام نباشد.» مدیرعامل دیوار در راستای امن کردن فضای گفت‌وگو و معامله در اپلیکشن دیوار از راه‌اندازی و تماس اینترنتی به‌صورت آزمایشی در بعضی از دسته‌بندی‌ها خبر داد و گفت: «امیدواریم با این سرویس ارتباطات بین خریدار و فروشنده را در بالا‌ترین سطح امنیت قرار دهیم.»
 
آرمندهی در پاسخ به سوال در مورد وضعیت احراز هویت کاربران با توجه به همکاری با سامانه شاهکار و سامانه تبادل اطلاعات گفت: «مجموعه ما اولین کسب‌وکار اینترنتی بود که به سامانه شاهکار متصل شد و همچنان هم از خدمات این سامانه استفاده می‌کنیم. اما نهاد‌های امنیتی و نظارتی در کشور وجود دارد که همین حالا هم سامانه شاهکار را به رسمیت نمی‌شناسد. باید به این مساله دقیق‌تر نگاه کرد و این نکته را مد نظر داشت که دیوار تنها یک بخشی از فضای مجازی است و تنها یک بخشی از احراز هویت در فضای مجازی به دیوار مربوط می‌شود. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که معاملات امن و بدون مشکلی در دیوار اتفاق بیافتد.»
 
 
 اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار
 
مدیرعامل دیوار، در ادامه این گفت‌وگو به موضوع فیشینگ در معاملات دیوار اشاره کرد و اینکه از زمان اجرای رمز دوم پویا، فیشینگ نه تنها کمتر نشده که افزایش هم داشته است.. او ارسال پیامک از شماره‌های شخصی را یکی از اصلی‌ترین روش‌های فیشینگ در فضای مجازی دانست و گفت: «این شماره‌های شخصی سامانه پیامکی نیستد و قاعدتا باید دارای یک هویتی باشند و به‌نوعی بشود با آن‌ها برخورد کرد.»
 
آرمندهی در مورد اقدامات دیوار برای جلوگیری از فیشینگ پیامکی توضیح داد: «وقتی آگهی منتشر می‌‌شود آگهی در اختیار عموم قرار می‌گیرد و شماره‌ها از طریق همین آگهی‌ها استخراج می‌شود. ما برای جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها برای کاربران پیامک هشدار ارسال می‌کنیم و تمامی پرداخت‌ها داخل خود اپلیکیشن دیوار انجام می‌شود. علاوه بر آن محدودیت‌هایی برای نمایش شماره تلفن ایجاد کردیم که از یک تعداد آگهی بیشتر نیاز به ورود و تایید شماره تلفن است و افراد سودجو نمی‌توانند از طریق ربات شماره تلفن‌های زیادی را استخراج کنند.»
 
حذف کمیسیون دیوار فروشگاه‌ها برای خراب‌کردن بازار نیست
با اشاره به آمارهای خیره‌کننده دیوار که در گزارش سالانه این شرکت در سال ۹۸ منتشر شده بود مانند ۹۸ میلیون آگهی منتشر شده در یکسال، ۲۰ میلیون تعداد نصب اپلکیشن دیوار در کافه بازار و ۳۵ میلیون کاربر فعال از وضعیت فعلی این شرکت نسبت به سال گذشته پرسید؛ مدیرعامل دیوار در پاسخ به این سوال گفت: «باید بگویم که این رشد از ابتدای سال تاکنون هم ادامه داشته تا جایی که از لحاظ تعداد آگهی در سال ۹۹ با ۱۰ درصد رشد مواجه بودیم.» همچنین  آرمندهی از شکستن رکورد ثبت آگهی روی این پلتفرم خبر داد و گفت: «روز اول شهریور ۹۹ تعداد آگهی‌های منتشر شده روی دیوار با رکورد جدیدی مواجه شد و این عدد به۴۳۰ هزار آگهی در یک روز رسیده است.»
 
آرمندهی  در مورد سرویس جدید دیوار با نام دیوار فروشگاه‌ها و رقابت این سرویس با شرکت‌هایی مانند دیجی‌کالا گفت: «از زمان آغاز به کار سرویس دیوار فروشگاه‌ها تا به امروز، تعداد فروشگاه‌ها ۵ رقمی شده و بیش از ۱۰ هزار فروشگاه در حال فعالیت روی دیوار هستند و بیش از ۶۵ هزار محصول مختلف روی دیوار فروشگاه‌ها است.» مدیرعامل دیوار در مورد علت صفر بودن کمیسیون دیوار در سرویس دیوار فروشگاه‌ها با اشاره به تفاوت شیوه درآمدزایی دیوار و دیگر شرکت‌ها، اینطور توضیح داد: «درآمدزایی دیوار از سرویس‌هایی که روی آگهی ارائه و خدماتی که روی هر آگهی عرضه می‌شود اتفاق میافتد. برای مثال بسته‌های نردبان و صفحه لندینگ مجزا برای فروشگاه، این‌ها مزایای درآمدزا برای دیوار است و قصد نداریم تا در بحث کمیسیون بین فروشنده و یا خریدار وارد شویم.» او تاکید کرد که حذف کمیسیون از روی سرویس دیوار فروشگاه‌ها برای خراب کردن بازار نیست. همچنین او از اضافه شدن بخش‌های بیشتر به دیوار فروشگاه‌ها خبر داد و در پاسخ به این سوال که آیا دیوار تصمیم ندارد به حوزه سوپر مارکت آنلاین هم وارد شود یا خیر اعلام کرد که در این زمینه فعلا برنامه‌ای ندارند.
 
همچنین در این گفت‌وگو آرمندهی از تغییر فعالیت نیروهای دیوار در این کسب‌وکار نیز خبر داد. مدیرعامل دیوار با اعلام اینکه حالا نزدیک به ۹۰ درصد کارکنان این مجموعه دورکار هستند گفت: «دیوار قبل از شیوع کرونا هم تجربه دورکاری را داشته و این یک موضوع جدید برای ما نیست. همیشه در دیوار کارکرد نیروها برای ما مهم بوده و زمان‌های ورود و خروج هم منعطف در این زمینه تعریف شده است. با این‌ حال با شیوع کرونا دورکاری را جدی‌تر دنبال کردیم.» او با اشاره به اینکه حتی دیوار در این زمینه وام‌ مخصوص دورکاری هم برای نیروهای انسانی خود در نظر گرفته است اعلام کرد: «در حال‌حاضر افراد در تیم‌های مختلف براساس نیازشان امکان دورکاری یا حضور در شرکت را دارند و توانسته‌ایم با سیاست‌گذار مشخص شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که با وجود دورکاری، فعالیت‌ها به بهترین شکل انجام شود.»
 
مدیرعامل دیوار در مورد علت حذف اقلام بهداشتی و ضدعفونی مانند الکل و ماسک در دوران کرونا گفت: «پیش از آغاز شیوع گسترده کرونا، ما متوجه قیمت‌سازی و احتکار در بحث خرید و فروش ماسک شدیم و بدون ایجاد ممنوعیت از سمت نهاد بالادستی خرید و فروش این کالا را ممنوع کردیم.» او ادامه داد: «ممنوعیت‌های دیگری را در بحث الکل و مواد ضدعفونی اعمال کردیم و در حال حاضر یک سری از این محدودیت‌ها را حذف کرده و یک سری را همچنان نگه‌داشتیم.» آرمندهی تاکید کرد که در ادامه و با توجه به شرایط ممکن است که فروش این اقلام مجددا به دیوار بازگردد.
 
در ادامه آرمندهی درمورد چرایی خرید و فروش حیوانات روی این پلتفرم و اینکه آیا شرایط حذف این آگهی‌ها در دیوار وجود ندارد گفت: «طی سه ماه گذشته تعامل خوبی با تعدادی از انجمن‌های تخصصی فعال در زمینه حمایت از حیوانات و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست داشتیم.  هدف ما این بود تا این پلتفرم را از مواردی مانند حیوان آزاری و خشونت علیه حیوانات پاکسازی کنیم.» او با اشاره به جلسه‌ مشترکی که به تازگی با سازمان حفاظت از محیط زیست داشته‌اند گفت: «در تلاشیم تا دغدعه‌های این نهاد را به سیاست‌های اجرایی  تبدیل کنیم.» آرمندهی از افزایش ۶۰ درصدی «رد آگهی فروش حیوانات» روی این پلتفرم در ماه گذشته نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: «این رد آگهی‌ها در راستای همین دغدغه‌ها بوده است.» او خرید و فروش حیوانات مزرعه‌ای که برخی کسب‌وکارها به آن نیاز دارند را علت اصلی حذف نکردن دسته‌بندی حیوانات از روی دیوار دانست.
 
در پایان این گفت‌وگو مدیرعامل دیوار از احتمال برنامه این مجموعه برای ورود به بورس در سال آینده خبر داد. او تاکید کرد که برای سال جاری تنها کافه بازار به عنوان زیر مجموعه هلدینگ هزار داستان به بورس وارد خواهد شد. او در این مورد گفت: «امسال قطعا برنامه‌‌ای برای ورود به بورس نداریم و در سال آینده امیدوار هستیم فرایند‌هایمان را به گونه‌ای پیش ببریم و در کنار آن وضعیت بورس هم به نقطه‌ای برسد که بتوانیم وارد بورس شویم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.