اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 27, 2020
12:22 پنجشنبه، 6ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115636

فیروزآبادی: عاشورا بزرگترین سرمایه تشیع و مصداق خیرکثیر است/دوره خبر و سیاست پنهان پایان یافته است

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران ضمن اشاره به اینکه گفتمان سازی در حوزه حمایت اجتماعی از اتلاف هزینه ها جلوگیری می کند گفت: حضور و مشارکت میلیونی و داوطلبانه شیعیان در شعائر عاشورا یکی از مصادیق خیرکثیر است.
 
سید ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران با مدیران و پژوهشگران موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی دیدار و گفت و گو کرد.  
 
فیروزابادی با تسلیت ایام عاشورای حسینی گفت: در اسلام بیش از همه ادیان به عناوین مختلف به امر خیر پرداخته شده است. اولا آنکه امت اسلام خیر امتهاست. از بهترین امت هاست که از میان امت ها برامده است. از سوی دیگر در این بهترین امت ها کسانی هستند که دعوت به خیر می کنند. به تعبیر قران مفلحون و رستگارانند. "ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر" دعوت به خیر می کنند " یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون " از رستگارانند. رستگاران امت بشری کسانی اند که دعوت به خیر می کنند. " فاستبقوا الخیرات" در حقیقت بحث سبقت در خیرات است. یا در اوصاف مومنین " یسارعون الی الخیر" مطرح شده است. حرکت به سمت خیرات و نیکی ها از صفات عمده مومنین است.  
 
وی در ادامه افزود : در حوزه مردمی بودن هم آیاتی داریم " وَ تَعاوَنُوا عَلَی البِّرِّ وَ التَّقوَی وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ " و یا عبارت " یدالله مع الجماعه" که بعضاً در ادله شرعی با استناد به همین مطلب است که اجماع توجیه می شود و این اجماع در ارتباط با عرف هم وجود دارد. ما در شیعه سرمایه هایی داریم در بحثهای جدید بحث سرمایه اجتماع و اعتماد فی ما بین مطرح می شود و یکی از این سرمایه های بزرگ اجتماعی در اسلام و در شیعه از نهضت عاشورا تا امروز وجود داشته و تا قیام قیامت وجود دارد سرمایه عزاداری ابا عبدا… است، سرمایه حماسه عاشوراست که هیچ عاملی نمی تواند آنرا در دل شیعیان کمرنگ کند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی  با اشاره به اینکه در محرم ما هم شاهد خیرمادی،  هم خیرحکمتی و خیرمعنوی، عاطفی هستیم تاکید کرد : حضور و مشارکت میلیونی و داوطلبانه شیعیان در شعائر عاشورا یکی از مصادیق خیرکثیر است.  
 
قائم مقام سابق وزرات تعاون کار ورفاه اجتماعی در ادامه افزود : در حال حاضر دنیا در حال تحولات عظیمی است و همین تحولات، ساختارها را مورد هجوم قرار داده است. در این راستا حکمرانی ها علاوه برچارچوب ملی بایستی چارچوب های جهانی را نیز مدنظر داشته باشند  و در این چارچوب  ساختارهای رفاهی و تامین اجتماعی نیز باید فهم دقیق از این تحولات عمیق و اصلی داشته باشند.  
 
وی ادامه داد: سیاستگذاری در فضای حکمرانی جدید، حاصل اجماع است، سیاستگذاری در این عرصه از درون گفتمان های اجتماعی تولید می شود و اجتماعی شدن پدیده‌ها در این تحولات، بسیار اهمیت دارد.
 
بنا بر اعلام روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی فیروزابادی تاکید کرد : سیاست رفاهی بدون جریان‌سازی اجتماعی موفق نخواهد بود و بحث های جدید از مدل های حکمرانی باید در موسسات و اندیشکده های تحقیقاتی مورد بررسی قرار گیرند و باز تعریف شوند.
 
فیروزآبادی ادامه داد: اجتماعی شدن پدیده ها یکی از خروجی‌های تحولات عمیقی بوده، که در حال وقوع است و بر این اساس است که باید آینده نگری برای این تحولات ترسیم شود.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران با تأکید بر اینکه در گفتمان سازی، نقش اندیشکده ها انکارناپذیر است، گفت: گفتمان‌سازی در اندیشکده ها موجب جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان می شود و نتایج آن به حکمرانی و سیاستگذاری در کشور کمک می کند.
 
روزبه کردونی – رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی – نیز در این دیدار گفت: در موسسه، رویکرد سیاست پژوهانه را بیش از انجام «پژوهش برای پژوهش» در اولویت قرار داده ایم چرا که به اعتقاد ما موسسه، اندیشکده ای است که باید بتواند نقش واسطه‌گری خود را برای تحقق عدالت و ارتقای سیاست های رفاه و تامین اجتماعی ایفا کند.
 
وی با بیان اینکه موسسه به عنوان اتاق فکر سازمان تامین اجتماعی یاریگر این سازمان است، افزود: اولین مسئله دارای اولویت در موسسه این بوده که پژوهش ها کاربردی و راهگشای مسایل باشند و امیدواریم با گفتمان‌سازی و دانش‌افزایی روایتگر خوبی برای حل مسائل مردم باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.