تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 27, 2020
12:46 پنجشنبه، 6ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115644

جدال «اپل» و «فورتنایت» جدی تر شد

با شیوع کرونا صنعت گیم در جهان وارد فاز تازه ای شد چراکه بسیاری از افرادی که مجبور به قرنطینه خانگی بودند به بازی های آنلاین، ویدیویی،موبایلی و.. روی آوردند و حتی بسیاری معتقدند برخلاف بسیاری از صنایع دیگر، کرونا فصل تازه ای برای صنعت گیم گشوده است. اما در این میان«فورتنایت»، یکی از محبوب ترین بازی ها در جهان این روزها با مشکل بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند. جدال اپل با «اپیک گیمز» کمپانی سازنده این گیم سبب شد تا «فورتنایت» از اپ استور حذف شود و ماجراهایی جدید شکل بگیرد.
نگاهی به یک بازی پرطرفدار
«فورتنایت» یک بازی ویدیویی آنلاین است که سال 2017 توسط کمپانی بازی سازی اپیک گیمز(Epic Games) از آن رونمایی شد. تاکنون سه نمونه از این بازی ارائه شده است که نخستین نمونه،Fortnite: Save the World بود که تا 4 گیمر می توانستند با  یکدیگر بازی کنند. در مرحله بعد این کمپانی از بازی  Fortnite Battle Royale رونمایی کرد که تا 100گیمر در قالب آن می توانند همزمان بازی کنند و درنهایت هم  Fortnite Creative ارائه شد. درحالی که این بازی در ابتدا تنها  روی کامپیوترهای شخصی قابل اجرا بود حالا  روی  PS4, Xbox ،نینتندو و گوشی های هوشمند هم قابل اجراست به همین دلیل هم کاربران به راحتی می توانند در هر شرایطی به این بازی دسترسی داشته باشند.
نگاهی به تعداد گیمرهای فعال در این بازی و ساعات بازی آنها می تواند محبوبیت این بازی را نشان دهد. این گیم در مارس 2019 درمجموع حدود 250میلیون گیمر داشته است که نسبت به ژوئن 2018 افزایشی 50درصدی را نشان می دهد. البته این رقم در ماه مه 2020 و به دنبال شیوع کرونا به 350میلیون گیمر رسیده و آمار نشان می دهد در عرض 5ماه 100میلیون بار از اپ استور دانلود شده و گیمرها در آوریل 2020 حدود3.3میلیارد ساعت بازی کردند. ازسوی دیگر آمار نشان می دهد که گیمرها به طور متوسط 6تا 10ساعت در هفته بازی را انجام می دهند و البته برای برخی از آنها این رقم تا 21ساعت هم می رسد. همچنین تحقیقات کمپانی Newzoo نشان می دهد که 62.7درصد گیمرهای این بازی 18تا 24ساله بوده و 72.4درصد گیمرها مرد و 27.6درصد زن هستند. موضوع جالب و مورد توجه این است که 70درصد گیمرها خریدهای درون برنامه ای انجام می دهند و هرکدام هرماه به طور متوسط حدود 85دلار صرف این خریدها می کنند که رقم نسبتاً بالایی است. میزان درآمد این بازی در سال 2019 حدود 2.4میلیارد دلار بوده که با توجه به شیوع کرونا و قرنطینه جوانان انتظار می رفت این درآمدزایی در سال 2020 بسیار بیشتر شود اما مشکلات فعلی که اپل ایجاد کرده شاید معادلات را به کلی به هم بریزد.
چرایی یک ماجرا
اما ماجرای جنگ اپل و «اپیک گیمز» چیست و چرا یک گیم با این میزان محبوبیت مورد غضب اپل واقع شده و ماجرا به شکایت و دادگاه کشیده شده است؟ در پاسخ باید گفت بیشترین مشکل این دو کمپانی، درآمد بالای فورتنایت و تلاشش برای نپرداختن حق کمیسیون اپل است. همه اپلیکیشن ها و بازی های موجود در اپ استور معادل 30درصد از درآمد خود را باید به عنوان حق کمیسیون به اپل بپردازند که این موضوع چندان به مذاق کمپانی «اپیک گیمز» خوش نیامده است. این کمپانی که درآمدی نسبتاً بالا و میلیاردی دارد همیشه بر سر حق کمیسیون 30درصد با اپل اختلاف داشته و معتقد بود این رقم منصفانه ای نیست. درنهایت هم وقتی اپل به اعتراض های این کمپانی سازنده گیم توجهی نکرد، در اقدامی عجیب، خریدهای درون برنامه ای مستقل را راه اندازی کرد تا کاربران با پرداخت بهایی کمتر به صورت مستقیم با «اپیک گیمز» وارد معامله شوند و عملاً به نوعی، اپل را دور بزنند که این موضوع با سیاست‌های اپل و گوگل در تضاد است. بسیاری معتقدند حتی اگر این کمپانی موفق می شد تا آخر با همین شیوه کاربران را جذب کند درآمدی بالاتر از اکنون کسب نمی کرد چراکه هزینه خریدهای درون برنامه ای را بسیار پایین درنظر گرفته بود اما در مقابل تعدادی دیگر می گویند این کمپانی قصد داشته پس از مدتی رقم را بالا ببرد و درآمد کلانی به دست بیاورد.
به هرحال اپل درمقابل می گوید این، اپ استور است که دسترسی کاربران به فورتنایت را راحت می کند و عملاً بخش عمده درآمدزایی این گیم به حضور آن در فروشگاه بزرگ و معروف اپل بازمی گردد پس اپیک گیمز باید بهای این محل عرضه مناسب را بپردازد. اپل به محض اطلاع از رفتار غیرقانونی «اپیک گیمز»، بلافاصله و بدون اخطار قبلی این گیم را از اپ استور حذف کرد و کاربرانی که برای دانلود یا آپدیت این بازی به فروشگاه اپل مراجعه کردند هاج و واج ماندند چرا که جای این گیم پرطرفدار در اپ استور خالی بود. از اینجا به بعد ماجرا به شکایت هر یک از طرف های دعوا و برگزاری دادگاه برای این پرونده منجر شد. گفتنی است گوگل نیز به این کارزار پیوسته و حالا دیگر اپلیکیشن بازی فورتنایت را نمی توان  روی گوگل پلی هم مشاهده کرد. اما ازآنجا که بازی ها و اپ های اندرویدی را از منابعی دیگر هم می توان به دست آورد چندان برای «اپیک گیمز» حساسیت زا نبوده است اما رفتار اپل و حذف این بازی از اپ استور عملاً کمپانی سازنده «فورتنایت» را فلج کرده است.
این شکایت جنجالی
اپیک گیمز به دنبال حذف فورتنایت از اپل شکایت کرد وهمچنین یک کمپین بزرگ علیه این کمپانی راه‌اندازی کرد و در آن از یک ویدیوی تبلیغاتی اپل در سال ۱۹۸۴ استفاده کرد. در این ویدیو یکی از شخصیت های بازی فورتنایت به یک سیب گاز زده که نشانه اپل است تیراندازی و حمله می کند. اپیک گیمز همچنین هشتگ#Free Fortnite را به راه انداخت که ترند شد. درنهایت هم در توئیتی نوشت: بعد از حذف بازی فورتنایت از اپ‌استور، شرکت اپل به اپیک اخطار داده که روز ۲۸ اوت (۷ شهریور) به کار تمام برنامه‌ها و ابزار تولید بازی اپیک و حساب‌های کاربری مربوط‌ به آن‌ها در سیستم‌عامل‌های iOS و مک پایان خواهد داد. ما اکنون از دادگاه می‌خواهیم که جلوی این اقدام اپل را بگیرد.
 اما کمپانی اپل این کار «اپیک گیمز» را نوعی سرقت می داند و می گوید: ما به دلیل نقض قوانین فروشگاه خود توسط شرکت اپیک (توسعه دهنده بازی فورتنایت)، فورتنایت را از اپ استور حذف کرده ایم. سرانجام هم  پس از شکایت، درنهایت رأی اولیه دادگاه اعلام و در آن اشاره شد که اپل نمی‌تواند حساب‌های توسعه‌دهنده اپیک گیمز را ببندد اما فورتنایت همچنان از حضور در اپ استور محروم است.
«ایوان گونزالز راجرز» یکی از قاضی‌های ایالات متحده امریکا در حکمی فورتنایت را بیش از یک بازی کامپیوتری ساده دانسته و گفته است که این اپلیکیشن یک پلتفرم اجتماعی محسوب می‌شود که میلیون‌ها گیمر را در کنار یکدیگر جمع می‌کند و ما در دوران کرونا به چنین فضایی نیاز داریم. با توجه به این حکم باید منتظر بمانیم و ببینیم دادگاه اصلی که ۷ مهر ماه از طریق زوم برگزار می شود چه تصمیمی برای این دو کمپانی بزرگ خواهد گرفت.گفتنی است کمپانی هایی همچون مایکروسافت و فیس بوک هم به دفاع از «اپیک گیمز» برخاسته اند و بسیاری از توسعه‌دهندگان و رسانه‌ها و ناشران هم در حال پیوستن به کمپین اپیک گیمز هستند. به عنوان نمونه وال‌استریت ژورنال که از معتبرترین رسانه‌ها در جهان است به این کمپین پیوسته است.

 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.