تجارتهای کوچک طی چند ماه اخیر با شیوع ویروس کرونا تحت فشار زیادی قرار گرفتند و بسیاری از برنامههای توسعهاشان متوقف شد اما در مقابل سازمانهای ثروتمند و بزرگ تکنولوژی موفق ظاهر شدند. با این حال با فروکش کردن این توفانها و نزدیک شدن به دوره پسا کرونا به نظر میرسد تجارتهای کوچک بار دیگر وارد صحنه شده و شرایط به نفع شرکتهای کوچک تغییر خواهد کرد و در اقتصاد دیجیتالی دیگر اندازه شرکت اهمیتی نخواهد داشت.
به نقل از فوربز، پیشتر در شرایط دشوار تنها شرکتهایی با ارتباطات و منابع مناسب توان کار داشتند، اما تکنولوژی این امر را تغییر داده است. امروز منابع عظیم ارزان قیمت یا حتی رایگانی در اختیار کارآفرینان و نوآوران قرار دارد که به هیچ وجه با دوران بحران اقتصادی سال۲۰۰۸–۲۰۰۹ قابل مقایسه نیست.
یانسی اسپرویل مدیرعامل شرکت محاسبات ابری دیجیتالاوشن میگوید: «یکی از تفاوتهای بزرگ سال ۲۰۰۸با امروز سادگی شروع به کار شرکتها به دلیل پیشرفت عظیم تکنولوژی نسبت به ۱۰ یا ۱۵ سال پیش است. چیزی بین ۶ تا ۸ میلیون شرکت هرسال شروع به کار میکنند و اکثر آنها تجارتشان را برپایه فضای ابری بنا میکنند. دسترسی گسترده به زیرساختی همچون محاسبه ابری باعث شده تا موانع کمتری پیش روی کارآفرینان قرار گیرد. همچنین تکنولوژیهای دورکاری به بنیانگذار این اجازه را میدهد تا استعداد مورد نیازش را حتی خارج از محدوده جغرافیایی جذب شرکت کند.»
پیشبینی میشود که در دوران پسا کرونا به لطف سرعت تحولات دیجیتال، فضای اقتصادی منصفانه و متعادلتری ایجاد شود. دیویل کارمل مشاور، کارآفرین و مدیرعامل شرکت بازر دیجیتال دیلراکیت میگوید: «تجربه برتر دیجیتال به هنجار جدیدی تبدیل خواهد شد که موقعیتهای بیشتری را در اختیار مردم و شرکتها قرار میدهد. خدمترسانی به مشتریان توسط تجارتهای کوچک پرچمداری خواهد شد و درنتیجه افراد، شرکتها و تجارتها به شکل تازهای با یکدیگر رابطه خواهند داشت.»
علاوهبر این مکان کارآفرین دیگر اهمیتی نخواهد داشت، مارک گورنبرگ بنیان گذار و مدیر اجرایی شرکت سرمایهگذاری زتا ونچر پارتنرز (Zetta Venture Partners) میگوید: «از آنجایی که همه دورکاری میکنند، پایهگذاری شرکت در هرجایی ممکن است و نیروی کار میتواند پراکنده باشد. این مسئله باعث میشود تا کارآفرینان خارج از مراکز تکنولوژی بزرگ نیز قادر به کار باشند.»
گورنبر افزود: «برای مثال ما به تازگی روی شرکت انسودیتا(Ensodata) واقع در مدیسون در ایالت ویسکانسین سرمایه گذاری کردیم، این شرکت قرار است از هوش مصنوعی برای بهبود اختلالات خواب استفاده کند. امروزه ما شاهد موقعیتّای بسیاری در اروپا و دیگر نقاط جهان هستیم و دیگر گزینهها به مراکز تکنولوژی شمال کالیفرنیا، بوستون و نیویورک محدود نمیشوند. با اینکه پیش از این هم مسئله پراکندگی کاری با استفاده از ابزارهای انلاین در حال رشد و ارتقا بود اما بحران اخیر سرعت بیشتری به رشد آن بخشید. در حال حاضر مکان تقریبا اهمیتی ندارد.»
نیازی نیست تا یک شرکت نرمافزاری پیشرفته باشید تا از این تحولات سود ببرید. آجِی گوپال مدیر عامل شرکت نرمافزاری آنسیس میگوید: «به عقیده ما شرکتهای نرمافزاری و تکنولوژی بیشترین سود را از این تحولات خواهند برد اما این موضوع برای شرکتهای تولیدی هم مفید است و فضای پسا کرونا میتواند استفاده از تکنولوژی دیجیتال در این شرکتها را نیز تسهیل کند. برای مثال بخش توسعه محصول را در نظر بگیرید. فضای دیجیتال فرایند رشد و توسعه محصول را مدرنسازی و تسهیل کرده است. امروزه دیگر به ندرت شاهد آن هستیم که نمای محصول با دست نقاشی شود. در عوض چرخه توسعه– از طراحی تا تحلیل و تولید–به صورت مجازی رخ میدهد. در واقع محصول در مراحل اولیه حیات خود به شکلی کاملا دیجیتالی است.»
احتمال شروع به کار برای کارآفرینان و متخصصان در این عصر افزایش یافته است. همچنین شرکتهای بزرگ هم با توجه به تحولات جدید به دنبال مدلهای تجاری تازهای برای بررسی و آزمایش موقعیتهای جدید هستند. اسپرویل میگوید: «بحران کرونا موقعیتهای تازهای را در بخش نرمافزارهای آموزش، استریم، بازی و کار در خانه ایجاد کرد و تجارت الکترونیکی را سالها جلو انداخت.»
گورنبرگ میگوید: «معمولا از آنجایی که شرکتهای بزرگ توسعه محصول تازه را متوقف کردهاند و فضا برای کارآفرینان باز تر شده است، ماهرترین افراد در بازار کار حضور دارند.»
کارمل عقیده دارد که کارآفرینان باید توجه بالایی به پلتفورمهای دیجیتالی داشته باشند چرا که این پلتفرمها کلید حضور در فضای آینده هستند. شرکتها برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان به این پلتفرمها روی خواهند آورد تا با تسهیل روابط امکان مشارکت بالا را برای کاربران خود میسر کنند. در آینده شاهد همکاری نزدیک این پلتفرمها خواهیم بود که به شرکتها اجازه میدهد تا محصولات و خدمات رایگان را با قابلیتهای مناسب به مشتریان، جامعه هدف و شرکای تجاری خود ارائه دهند.
کارمل میگوید: «این موضوع باعث رشد سریع، راهنمای ساده برای تغییر، بهبود تجربه مشتری و شمول گسترده اقتصادی خواهد شد.»
کارمل توصیه میکند که «اکوسیستم فضای کسب و کار را پیش روی خود قرار دهید. این اکوسیستم شامل تیمها، جامعه هدف، مشتریان، شرکا و دیگر عناصری است که به شرکت شما شکل میدهند. به چرخهای نیاز دارید که در آن همه برنده باشند و توان حقیقی تجارت شما مشخص شود.»