مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در راستای شبکه هوشمندسازی مدارس، اعطای وام با اولویت قراردادن شرکت های فعال در حوزه خدمات آموزشی، در دستور کار قرار گرفت.
به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر قدیری، با اشاره به شروع هوشمندسازی مدارس در ایران از دهه ۸۰ گفت: طبق ماده ۶۹ قانون برنامه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است با همکاری وزارت آموزشوپرورش، برنامه هوشمندسازی مدارس اعم از امکان دسترسی به کتب درسی، کمکآموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازیهای رایانهای آموزشی و غیره را به صورت رایگان برای کلیه دانش آموزان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم کند که این وظیفه به سازمان فناوری اطلاعات ایران واگذار شد.
وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این طرح، در تشریح جزییات «شبکه هوشمندسازی مدارس دانا»، افزود: یکی از لایههای اصلی این طرح، لایه زیرساخت است که تلویحا همان بحث اتصال مدارس است. در این لایه، اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات صورت میگیرد و طبق تفاهم با وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید مدارس سراسر کشور (و نه فقط مدارس هدف در ماده ۶۹ قانون) را به شبکهای اختصاصی در شبکه ملی اطلاعات متصل کند.
قدیری اضافه کرد: لایه بعدی، خدمات است که به طور مشترک توسط وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات و آموزش و پرورش پیش می رود. لایه خدمات به عبارتی ورود کسب و کارها جهت ارائه محتوای مناسب برای دانش آموزان و مدارس را پیگیری میکند که تا کنون منجر به احصای خدمات در بیش از ۲۰ حوزه شامل خدمات کتابهای درسی دیجیتال، آزمون های درسی آنلاین، نرم افزارهای مدیریت مدرسه و … شده است. لایه سوم نیز لایه محتوا است که به طور کامل به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است.
مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس سازمان فناوری اطلاعات ایران با توجه به اهمیت حضور کسب وکارها در لایه خدمات به وجود سه پروتکل برای ارائه خدمات و به عبارتی تولید محصول مناسب اشاره کرد و گفت: این پروتکلها، پروتکل های فنی، امنیتی و حریم خصوصی هستند که طی آن، کسب و کارها باید خدمت/محصولی را ارائه کنند که ویژگی های فنی مناسب را دارا باشد. همچنین پروتکل امنیتی باید به گونهای رعایت شود که شاهد نفوذ و یا نشت اطلاعات دانش آموزان یا مدارس نباشیم. زیرا در این طرح ، بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز تحت پوشش قرار میگیرند که جامعه آماری قابل توجهی به شمار میروند. همچنین پروتکل سوم نیز به لزوم حفظ حریم خصوصی دانش آموزان در حین ارائه خدمات میپردازد.
وی هوشمندسازی مدارس را گامی موثر در راستای تحقق عدالت آموزشی در کشور دانست و ادامه داد: پیادهسازی این طرح باعث میشود تا دانش آموزی که در یک استان کمتر توسعه یافته کشور زندگی میکند، بتواند همان خدمات آموزشی را دریافت کند که دانش آموزی در یک منطقه شهری توسعه یافته دریافت می کند. همانطور که در عدالت ارتباطی، همان میزان خدماتی که برای یک فرد در یک شهر توسعه یافته وجود دارد در یک منطقه محروم نیز ارائه می شود.
قدیری در خصوص آخرین وضعیت شبکه هوشمندسازی مدارس تصریح کرد: طی تازهترین پیشرفتهای حاصل شده در این طرح، بیش از ۸۱ هزار مدرسه از مجموع ۸۶ هزار مدرسه موجود در کشور به شبکه دانا متصل شدهاند. دانا شبکه اختصاصی هوشمندسازی مدارس است که در عین حال که امکان اعمال کلیه خطمشیها و ملاحظات مربوط به اتصال دانشآموزان به شبکه اینترنت و شبکه ملی اطلاعات را دارا است، هزینه کمتری را در بردارد و به نوعی کاهش شکاف تحصیلی دانشآموزان را با ارائه خدمات آموزشی یکپارچه و یکسان به دنبال دارد.
وی در خصوص چالشهای پیش روی این طرح به عدم تعیین منابع مالی توسط قانونگذار در ماده ۶۹ برنامه ششم، عدم همکاری مناسب بین دستگاهی به ویژه در راستای ارائه اطلاعات صحیح و به روز شده و نیز عدم وجود اتفاق نظر روی یک رویه اشاره کرد و گفت: در راستای تشویق و رفع موانع موجود در بحث اتصال، برای نخستین بار خط تولید مودمهای داخل کشور (outdoor) راه اندازی شد.
قدیری ادامه داد: از سوی دیگر اعطای وام از محل وجوه اداره شده با اولویت قراردادن شرکت هایی که در حوزه خدمات آموزشی به فعالیت می پردازند در دستور کار قرار گرفته است. همچنین از مشوقهایی مانند اختصاص فضای کاری اشتراکی و سرویس هم مکانی برای رشد شرکتهای نوپا به شرکتهای واجد شرایط اعطا میشود. در کنار کلیه این طرحها میتوان به پویشهای مردمی جهت تامین دستگاه های الکترونیکی مناسب برای دانشآموزان نیازمند و یا مستقر در مناطق محروم و دورافتاده اشاره کرد.
مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس با بیان اینکه در این مسیر از تجربههای جهانی موفق در حوزه آموزش الکترونیکی استفاده کردهایم و سعی داشتهایم از اختراع دوباره چرخ پرهیز کنیم، رشد و تکامل همهزمان سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا را محور اصلی بلوغ واقعی آموزش الکترونیکی در کشور دانست.
وی گفت: غنی سازی محتوای ارائه شده در این بستر توسط معلمان، لزوم تدقیق اطلاعات ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح، همکاری بیشتر در اجرای لایه خدمات، تعیین فرایند بررسی و تایید محتواهای آموزشی تولید شده و خلق اهرمهای نوآورانه به منظور حضور کسب وکارها در مناطق محروم انتظاراتی منطقی و معقول از همکار اصلی سازمان فناوری اطلاعات ایران در این طرح، یعنی وزارت آموزش و پرورش است.