اپلیکیشن

تلفن همراه

September 5, 2020
11:24 شنبه، 15ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115879

بنابی: مرکز داده‌‌ مادر برای همه خدمات شبکه ملی اطلاعات است نه فقط پیام‌رسان‌ها

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات و مرکز تبادل داده ترافیکی (IXP) قرار است فردا (۱۶ شهریور) به دست وزیر ارتباطات افتتاح شود اما روز گذشته نقل قولی از نایب رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که می‌گفت این مرکز داده با هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از پیام‌رسان‌های بومی تاسیس شده است. «سجاد بنابی» اکنون در گفتگو با دیجیاتو تاکید می‌کند که این مرکز داده برای تمامی خدمات شبکه ملی اطلاعات کاربرد دارد و مختص پیام‌رسان‌های بومی نیست.
 
بنابی توضیح داد که این مرکز داده اختصاصی، صرفاً مختص پیام‌رسان‌های داخلی نیست و کاربردهای مختلفی برای سرویس‌های شبکه ملی اطلاعات دارد: «مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای ارائه سرویس و خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات است، که یکی از آنها پیام‌رسان ‌است ولی موارد دیگری مانند موتور جستجو،خدمات ابری، ایمیل و دیگر موارد مهمی است که برا تحقق شبکه ملی اطلاعات لازم است.»
 
 
بنابی تاکید دارد اینکه گفته می‌شود وزارت ارتباطات هیچ حمایتی از پیام‌رسان‌ها نکرده درست نیست. او می‌گوید این مرکز داده و موارد قبلی حمایت‌های فنی لازم وزارت ارتباطات برای توسعه این اپلیکیشن‌ها هستند که به آنها ارائه شده است. او همچنین اعلام می‌کند که این موارد، تنها کمک‌های وزارتخانه به پیام‌رسان‌های بومی نبودند: «به جز مواردی که قبلا به پیام‌رسان‌ها ارائه شده و تمامی آنها در رسانه‌ها اعلام شده، همین دیتاسنتر مادر نیز وجود دارد که پیام‌رسان‌ها می‌توانند از آن سرویس بگیرند.»
 
او هزینه راه‌اندازی این دیتاسنتر را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌گوید این هزینه صرفا مربوط به سرورها نیست: «در واقع راه‌اندازی این تجهیزات فیزیکی در مکان بزرگی که قرار دارند ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و این به آن معنی نیست که چنین هزینه‌ای به طور کلی به پیام‌رسان‌ها و برای کمک به آنها اعطا شده است.»
 
بنابی معتقد است این مسائل، نوعی حمایت‌ فنی است ولی نمی‌تواند تمام و کمال به موفقیت پیام رسان بومی کمک کند و برای اینکه چنین مدلی در بین کاربران و مردم ترویج پیدا کند و کاربران از آن استفاده کنند، مستلزم فعالیت‌هایی از خود پیام‌رسان‌ها است. به گفته بنابی آنها زیرساخت فنی را کاملا فراهم کرده‌اند و «کار کردن» و «عملکرد درست» پیام رسان است که می‌تواند کاربران را به سمت آنها جلب نماید:
 
«اگر یک اپلیکیشنی خوب کار کند مردم به سمت استفاده از آن می‌روند. خود وزیر ارتباطات از سال ۹۷ درباره ناامنی پوسته‌های تلگرامی هشدار می‌دادند و این هشدارها دائما از سوی کارشناسان ارائه می‌شد اما سی میلیون کاربر داشتند، چرا؟ چون کار می‌کردند و سرویس‌های خوبی ارائه می‌دادند. اگر سرویس خوبی ارائه شود مردم استفاده می‌کنند.»
 
بنابی می‌گوید تقریبا پیام‌رسان‌های بومی در حال حاضر با ریزش کاربران مواجه شدند و تقریبا جمع شده‌اند. او تاکید دارد باید خدمات خوبی از سوی آنها ارائه شود تا این موضوع ریزش و از دور خارج شدن پیام‌رسان‌های بومی ادامه پیدا نکند.
 
بنابی درباره جزییات بیشتر از این مرکز داده، می‌گوید که وزیر ارتباطات فردا و در مراسم رونمایی از این مرکز داده توضیحات کاملی را ارائه خواهد داد. پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود که مرکز داده خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات در نیمه مرداد افتتاح خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.