تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 5, 2020
16:46 شنبه، 15ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115902

اجرای طرح ترسیم نقشه راه فناوری اطلاعات کشور

 
 
مدیرکل توسعه راهبردها و سیاست‌های سازمان فناوری اطلاعات از اجرای فاز نخست طرح پژوهشی ترسیم نقشه راه فناوری اطلاعات کشور و شناسایی ۲۱ حوزه فناورانه پیشرو در این طرح آینده نگاری ICT ، خبر داد.
 
به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، سعید سلیمانی جزئیات طرح پژوهشی آینده نگاری و ترسیم نقشه راه فناوری اطلاعات را تشریح کرد و با بیان اینکه آینده‌پژوهی بستر مناسبی جهت ترسیم نقشه راه توسعه فناوری اطلاعات در کشور به شمار می‌رود گفت: برای ترسیم نقشه راه فناوری اطلاعات کشور در گام نخست طی اقدامی مطالعاتی ۲۱ حوزه فناورانه پیشرو، مورد شناسایی و احصا قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: سپس پرسشنامه‌ای با ۱۱ سوال حول موضوع «چگونگی ایفای نقش دولت در توسعه فناوری‌های پیشرو» طراحی شد و با انتشار در یک بستر نرم‌افزاری بومی به شیوه الکترونیکی مورد پرسش قرار گرفت. پس از تحلیل و تدوین نتایج دور اول که به صورت دلفی (Delphi) انجام شد، پرسشنامه دوم نیز بر اساس پاسخ‌های دور اول طراحی و به همان روش میان شرکت‌کنندگان توزیع می‌شود.
 
سلیمانی گفت: به عبارت دیگر در دور دوم این نظرسنجی، نتایج مرحله نخست در اختیار متخصصان و خبرگان قرار می‌گیرد تا بتوان ضمن آگاهی ذهنی از پاسخ‌های مرحله قبل به همسویی و ایجاد وفاق لازم در استخراج نتایج نیز دسترسی پیدا کرد. سپس برنامه‌ها و سیاست‌های دولت برای توسعه بخش فناوری اطلاعات بر مبنای این نتایج شکل می‌گیرد.
 
وی درباره معرفی ۲۱ حوزه فناورانه پیشرو گفت: احراز هویت و کنترل دسترسی، کلان داده، زیست الکترونیک و سلامت دیجیتال، رایانش ابری، کنترل، روباتیک و تولید، رمزنگاری، پرداخت الکترونیکی و خدمات مالی، بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی و واقعیت افزوده، سامانه‌های شرکتی و دولت الکترونیکی، جرم‌یابی و کشف تقلب، زیرساخت، اینترنت چیزها، خدمات مکان محور، موبایل، نرم‌افزارهای اجتماعی، توسعه نرم‌افزار، متن و زبان، ویدیو و چند رسانه‌ای، هوش مصنوعی، تشخیص و مقابله با حملات و زنجیره بلوکی در زمره فناوری‌هایی مورد سنجش این طرح هستند.
 
مدیر کل توسعه راهبردها و سیاست‌های معاونت سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه گزاره‌ها و سیاست‌های اجرایی دولت بر مبنای داده‌های طرح آینده‌نگاری سازمان فناوری اطلاعات ایران شکل می‌گیرد گفت: تمام طیف‌هایی که به نوعی در حوزه فناوری اطلاعات، تاثیرگذار هستند می‌توانند از نتایج استخراجی استفاده کنند.
 
سلیمانی تاکید کرد: به بیان دیگر در طرح آینده‌نگاری حوزه فناوری اطلاعات، نقش بازیگران کلیدی علاوه بر نهادها و دستگاه‌های دولتی، مجامع صنفی، اتحادیه‌ها، سندیکای صنعت مخابرات ایران، صاحبان صنایع، بخش خصوصی، پژوهشگران، اساتید دانشگاه، خبرگان، متخصصان و سایرین دیده شده است.
 
وی از اعلام نتایج فاز نخست طرح پژوهشی انجام شده طی هفته‌های پیش رو خبر داد و برگزاری دوره‌ای آن را راهکاری موثر در شناسایی اولویت‌ها و ایجاد راهبردهای اساسی به منظور انجام برنامه‌ریزی بلند مدت در حوزه فناوری اطلاعات کشور دانست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.