امنیت

فناوری اطلاعات

September 7, 2020
16:03 دوشنبه، 17ام شهریورماه 1399
کد خبر: 115981

همکاری مشترک انجمن رمز ایران با شورای عالی فضای مجازی و مرکز مدیریت راهبردی افتا/ برگزاری هفدهمین کنفرانس رمز

ICTna.ir – محمدرضا عارف، رئیس انجمن رمز ایران از برگزاری هفدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران در روزهای 19 و 20 شهریور ماه 99 خبر داد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، او در نشست خبری که در آستانه سومین دهه فعالیت این انجمن برگزار شد، گفت: مراسم افتتاحیه این رویداد با 80 مقاله علمی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
 
او اظهار داشت: انجمن رمز ایران از ۲۱ فروردین سال ۸۰ فعالیت خود را با هدف گسترش و پیشبرد ارتقای امنیت فضای تبادل اطلاعات در کشور، توسعه کمی نیروهای متخصص در این حوزه و توسعه آموزش و پژوهش دانشگاهی آغاز کرد و این موضوعات در آن زمان از جمله چالش های این عرصه محسوب می شد و هم اکنون نیز باتوجه به شرایط کشور، همچنان از مهمترین چالش های حوزه امنیت محسوب می شود.
 
عارف با بیان اینکه طی دو دهه اخیر انجمن رمز ایران بیش از ۳۳ فعالیت راهبردی داشته است، ادامه داد: تصویب برنامه های راهبردی در حوزه رمز و نیز تشکیل شورای اجرایی رمز ایران از جمله اقدامات صورت گرفته در این سال ها است. در همین حال برگزاری کنفرانس های سالانه و تشکیل دبیرخانه دائمی انجمن رمز ایران از دیگر برنامه های این انجمن در دو دهه گذشته بوده است.
 
او از فعالیت پنج کمیته تخصصی و چهار کارگروه راهبردی در حوزه مطالعات راهبردی، برنامه ریزی، امن سازی زیرساخت های حیاتی و نیز واژه گزینی در ذیل انجمن رمز ایران خبر داد و گفت: توسعه و پیشبرد اهداف ترویج علمی کشور در حوزه رمز و گسترش آن در دانشگاه ها از ابتدا تاکنون در دستور کار این انجمن قرار داشته و از همین رو تاکنون کنفرانس ملی رمز در ۱۵ دانشگاه کشور برگزار شده است.
 
عارف با اشاره به همکاری با مرکز مدیریت راهبردی افتا و توانایی که در حوزه بومی سازی این محصولات در کشور وجود دارد، گفت: می توانیم در بخش امنیت فضای تبادل اطلاعات، نقش موثری در منطقه داشته باشیم. به همین دلیل یکی از راهبردهای ما در این انجمن، تشویق فعالان این بخش به سرمایه گذاری در این حوزه است.
 
وی با تاکید بر اینکه نگاه راهبردی ما در حوزه رمز فراتر از نگاه علمی، ادامه داد: همکاری و هم اندیشی با دستگاههای راهبردی و نیز همکاری با مرکز ملی فضای مجازی برای ارائه خدمات و اهداف در این حوزه، در راستای این اهداف دنبال می شود.
 
حبیب رستمی، دبیر انجمن رمز ایران نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایستنا درمورد زمینه های همکاری این انجمن با شورای عالی فضای مجازی توضیح داد: تفاهم نامه ای میان این انجمن و مرکز ملی فضای مجازی منعقد شده است. در این راستا کارگروه مطالعات راهبردی نشست های هم اندیشی تشکیل می دهد. از همین مسیر مواردی به نتیجه رسیده و به شورای عالی فضای مجازی منعکس شده است. یکی از این موارد مربوط به تعاملات بین المللی در حوزه افتا بوده است.
 
او افزود: این موضوع از سوی انجمن رمز طرح موضوع شد و پس از جمع بندی نتایج در کمیته مربوطه، موضوع در قالب نامه ای به رئیس جمهور ارائه شد تا مشکل موجود در تصویب امنیت افتا در حوزه بین الملل حل شود. چرا که تا پیش از این، ایران در فرآیند شکل گیری موضوعات مربوط به امنیت افتا در بین الملل دخیل نبود.
 
رستمی تصریح کرد: انچه که مرکز ملی فضای مجازی از ما می خواهد این است که انجمن رمز ایران مانند رصدخانه امنیت فضای سایبری کشور ایفای نقش کند و چالش های اساسی حوزه افتا در کشور را بررسی کند.
 
او گفت: ما در حوزه رمز معتقدیم که یک رگولاتوری و تنظیم کننده نهایی باید برای امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات دیده شود و هم اکنون به این موضوع در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پرداخته نمی شود.
 
رستمی درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه رمزارزها نیز گفت: شاید نخستین کاری که ما انجام دادیم جاانداختن کلمه رمزارزها به جای معادل خارجی این مفهوم در کشور بوده است. در همین حال جلسات متعددی با محوریت هم اندیشی موضوع رمزارزها را دنبال کردیم.
 
دبیر انجمن رمز ایران گفت: با پیگیری های انجام شده از سوی انجمن رمز ایران و نامه ای که در این ارتباط با ریاست جمهوری ارسال کردیم، موضوع ساماندهی وضعیت رمزارزها در مرکز ملی فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.