اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 14, 2020
14:23 دوشنبه، 24ام شهریورماه 1399
کد خبر: 116201

مایکروسافت درصدد توسعه سرویس های ابری ماهواره‌ای برای رقابت با آمازون است

مایکروسافت برنامه‌هایی جدی برای رقابت با آمازون در حوزه‌ی ابری دارد و طرح‌های اتصال ماهواره به سیستم‌‌های ابری را با جدیت توسعه می‌دهد.
 
مایکروسافت اسناد جدیدی را برای کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده ارسال کرد تا مجوز برنامه‌هایی خاص را برای سرویس ابری خود دریافت کند. ردموندی‌ها تصمیم دارند سرویسی با قابلیت اتصال مستقیم ماهواره‌ها به شبکه‌ی پردازش ابری خود راه‌اندازی کنند. این سرویس، به‌صورت مستقیم با سرویسی مشابه از آمازون رقابت خواهد کرد.
 
برنامه‌های جدید نشان می‌دهد که غول‌های زیرساخت ابری دنیای فناوری، طرح‌هایی بسیار جدی برای رقابت با یکدیگر دارند. همین رقابت باعث می‌شود تا آن‌ها سرویس‌های خود را برای شکست یکدیگر بهبود دهند. درنهایت، مشتریانی که از خدمات ابری استفاده می‌کنند، بیشترین بهره‌برداری را از بهبود سرویس‌ها خواهند داشت.
 
اسناد جدیدی که مایکروسافت برای FCC ارسال کرده است، برنامه‌های اولیه‌ی این شرکت در اتصال ماهواره‌ها به زیرساخت ابری را نشان می‌دهد. ردموندی‌ها تصمیم دارند تا یک ماهواره‌ی تصویربرداری اسپانیایی را به ایستگاه‌های زمینی خود در ایالت واشنگتن متصل کنند. هدف از این اتصال، نشان دادن توانایی دانلود داده‌های ماهواره به سرویس ابری آژور است که پردازش آنی را انجام خواهد داد. ایستگاه زمینی (Ground Station یا Earth Station)، اتصال حیاتی اصلی برای انتقال داده بین زمین و ماهواره‌های موجود در جوّ محسوب می‌شود. مایکروسافت در اسناد جدید پیشنهاد داد که یکی از دو ایستگاه زمینی را در دیتاسنتر خود در کوینسی واشنگتن بسازد.
 
سازمان FCC در تاریخ دوم سپتامبر، اجازه‌ی پیاده‌سازی اولیه‌ی طرح سرویس جدید را به مایکروسافت داد. این مجوز به ردموندی‌ها امکان می‌دهد تا به مدت ۶ ماه، ارتباط با ماهواره و دانلود تصاویر را انجام دهند. ماهواره‌ی اسپانیایی موسوم به Deimos-2 در جون ۲۰۱۴ به فضا پرتاب شد. این ماهواره تحت مدیریت یکی از زیرمجموعه‌های شرکت کانادایی UrtheCast فعالیت می‌کند. ماهواره‌ی مذکور، برای آزمایش‌های اولیه، تنها به مدت چند دقیقه در محدوده‌ی پوشش آنتن‌های مایکروسافت خواهد بود.
 
در بخش دیگری از اسناد ارسالی مایکروسافت به FCC، برنامه‌ی نمایش طرح جدید در کنفرانس آتی Ignite شرح داده می‌شود. ردموندی‌ها تصمیم دارند در کنفرانس مذکور در تاریخ ۲۲ سپتامبر، قبل و حین و بعد از کنفرانس، پیش‌نمایشی از طرح جدید ارائه کنند. در این بخش از سند نوشته شده است: «اگر پیش‌نمایش طرح، با استقبال مناسبی ازسوی بازار روبه‌رو شود، مایکروسافت پیشنهاد دریافت مجوز ایستگاه زمینی را به International Bureau ارسال می‌کند تا فعالیت‌های تجاری آتی پشتیبانی شوند. این درخواست مجوز شامل درخواست دسترسی بازار ایالات متحده به Deimos-2 نیز می‌شود».
 
آمازون امروز به‌عنوان فرمانروای بازار پردازش ابری شناخته می‌شود که در سال ۲۰۱۹، حدود ۴۵ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد. درمقابل، مایکروسافت تنها ۱۸ درصد از بازار را دراختیار دارد. شرکت‌های دیگر همچون علی‌بابا، گوگل، تنسنت و دیگر ارائه‌دهنده‌های خدمات ابری، هرکدام سهمی کمتر از ۱۰ درصد دارند. ردموندی‌ها یک وب‌سایت اختصاصی برای نمایش سرویس‌های قابل دریافت ابری دارند و البته هنوز خبری از سرویس‌های ایستگاه زمینی در آن نیست. درحال‌‌حاضر، آمازون سهم عمده‌ی درآمد خود را از زیرساخت ابری تأمین می‌کند. در سمت دیگر هم سرویس‌های ابری آژور بیشترین رشد را در مایکروسافت تجربه کرده‌اند و بخش‌های ویندوز و اشتراک‌های تجاری Office 365 را پشت سر گذاشته‌اند.
 
مایکروسافت در اسناد پیشنهادی خود می‌گوید که با ساختن یک شبکه از ایستگاه‌های زمانی، توانایی و ظرفیت اتصال مستقیم به شبکه‌ی ابری آژور را به شرکت‌های ماهواره‌ای نشان خواهد داد. البته همان‌طور که گفته شد، ردموندی‌ها در این بازار تنها نیستند. استراتژی جدید آن‌ها شباهت زیادی به طرحی دارد که آمازون در نوامبر ۲۰۱۸ در رونمایی از سرویس AWS Ground Station ارائه داد. درنتیجه اکنون دو غول بزرگ دنیای فناوری، در ارائه‌ی خدمات ابری ماهواره‌ای رودرروی هم قرار گرفته‌اند.
 
طرح AWS Ground Station اولین حرکت عمومی آمازون در مسیر سخت‌افزارهای مرتبط با فناوری‌های فضایی بود. آن‌ها همچنین زیرمجموعه‌ای به‌نام Aerospace and Satellite دارند و پروژه‌هایی با تمرکز روی شبکه‌ی اینترنت ماهواره‌ای به‌نام Prject Kuiper توسعه می‌دهند. شبکه‌ی ایستگاه‌های زمینی AWS امسال با راه‌اندازی دو موقعیت از ۱۲ موقعیت برنامه‌ریزی شده، فعالیت خود را شروع کرد. آمازون هنوز فهرستی از مشتریان رسمی سرویس ماهواره‌ای خود منتشر نکرده است، اما نام شرکت‌هایی همچون NASA Jet Propulsion Lab, Capella Space, Spire Gloal, Maxar Technologies, Myriota و Thales Alenia Space در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.
 
آمازون می‌گوید AWS Ground Station توانایی اتصال به مجموعه‌ای گسترده از ماهواره‌ها را دارد که در مدارهای پایین یا میانی زمین پرواز می‌کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند که سرویس جدید، زمان پردازش و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای را از چند ساعت به چند دقیقه کاهش می‌دهد و درنهایت منجر به صرفه‌جویی ۸۰ درصدی در هزینه‌ها می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.