نخستین نمایشگاه اختصاصی_تخصصی آب، برق، مخابرات و خدمات فنی و مهندسی ایران اول تا سوم مهر ماه در افغانستان برگزار میشود.
برگزاری نمایشگاههای تجاری عامل توسعه صادرات کشور و ارزآوری است و در شرایط خطیر کنونی اهمیت آن صدچندان شده است. تجار و بازرگانان افغانستان، ارتباطات تجاری گستردهای در آسیای میانه داشته و با شراکت با طرفهای ایرانی میتوانند بخشی از مشکلات فراروی حضور شرکتهای خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران در این بازار را پوشش دهند.
نخستین نمایشگاه اختصاصی_ تخصصی آب، برق، مخابرات و خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان ، اول تا سوم مهر ماه با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت های دانش بنیان و سازمان توسعه تجارت از شرکت های فناور، همراهی وزارت نیرو و هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار می شود.
بنا بر اعلام اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، در این نمایشگاه، اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران(مپتا) به عنوان تخصصیترین تشکل صادراتی حوزه ICT جمهوری اسلامی ایران در قالب پاویون و به همراه شرکت های فعال در حوزه ICT حضور دارد و توانمندیهای اعضای خود را به بازدیدگنندگان در این نمایشگاه ارایه میکند که یکی از اهداف حضور اتحادیه در این نمایشگاه، توسعه و افزایش سهم بازار جمهوری اسلامی ایران در حوزههای فنآوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای هدف است.
اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برگزاری این نمایشگاه اظهار کرده است راهکار به روز بودن در حوزه تکنولوژی ، ورود به بازار بین المللی است و بر ضرورت ورود تولیدکنندگان داخلی به بازارهای بین المللی به ویژه کشورهای همسایه تاکید کرد.
محمدجوادآذری جهرمی ادامه داد: برای تمامی تولیدکنندگان داخلی در حوزه مخابرات و به طور کلی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که در قالب پاویون اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، آروزی موفقیت دارم و از تمام فعالان این عرصه که با وجود شرایط سخت اقتصادی و حساسیت های کرونایی در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد تا بتوانند تولیدات و خدمات خود را به بازار کشور دوست و همسایه عرضه کنند تشکر کرده و آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم ثمرات خوبی برای کشورمان به همراه داشته باشد.
وی با تاکید بر ضرورت ورود تولیدکنندگان داخلی به بازارهای بین المللی به ویژه کشورهای همسایه، اظهار کرد: وقتی در عرصه بازارهای بینالمللی حضور پیدا میکنیم آنوقت ملزم به رقابت خواهیم بود. امکان ورود به بازار بینالمللی هم وجود دارد، اگر حاضر باشیم خدمات را در کلاس بینالمللی ارائه کنیم.
جهرمی با بیان اینکه راهکار بهروز بودن در حوزه تکنولوژی، ورود به بازار بینالمللی است گفت: نباید تولید داخلی ما به بازار داخلی بسنده کند و تا زمانی که طرز فکر ما این باشد نمیتوانیم پیشرفت کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: وقتی در عرصه بازارهای بینالمللی حضور پیدا میکنیم آنوقت ملزم به رقابت خواهیم بود. امکان ورود به بازار بینالمللی هم وجود دارد اگر حاضر باشیم خدمات را در کلاس بینالمللی ارائه کنیم. پس مسئله تداوم تحقیق و توسعه و به روز رسانی میتواند حیات تولید داخل ما را تضمین کند.
جهرمی در عین حال بیان کرد: شرکتهای خارجی همواره در خدمات پس از فروش میگویند حق با مشتری است، ولی خدمات پس از فروش شرکتهای ایرانی از کیفیت لازم برخوردار نیست که باید در این زمینه فرهنگسازمانی ارتقا یافته و توجه ویژه ای به فرهنگ خدمات پس از فروش داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در صنعت مخابرات، دانش فنی کافی برای تولید داخلی داریم تاکید کرد: ما نیز موضوع تولید داخل را هم از بعد اقتصاد مقاومتی، هم از بعد اسناد بالادستی و سند کلان شبکه ملی اطلاعات و هم از دید اقتصادی مردم مورد توجه قرار داده ایم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به تولیدکنندگان گفت: اگر میخواهید بازار را به دست آوردید، یکدیگر را تخریب نکنید و به اصول اخلاقی پایبند باشید. رقابت منفی بین تولیدکنندگان باید کنار گذاشته شود.