جای هیچ تردیدی نیست که مخابرات و خدمات دیجیتالی برای بسیاری از انسانها در سراسر جهان که با پاندمی COVID-۱۹ مواجهند، حیاتی است. آموزش آنلاین و امکان دورکاری باعث شده این دوره مبهم و نامشخص، ظاهر عادیتری به خود بگیرد. راهحلهای بهداشت و درمان از راه دور (Telehealth) باعث اقدامات ویژه سیستمهای درمانی شده و به پزشکان و پرستاران امکان داده بر نجات جان افراد تمرکز کنند.
به گزارش فصلنامه ارتباطات ، ویدئوکنفرانس و شبکههای اجتماعی به ما کمک میکنند با خانوادهها و دوستانمان در ارتباط باشیم. خدمات رسانهای و بازیهای آنلاین ما را در خانه سرگرم نگه میدارند. هیچکدام از این فناوریها نمیتوانستند بدون وجود زیرساختهای مخابراتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات مستحکم و منعطف، وجود داشته باشند. این گزارش به تأثیرات اقتصادی COVID-۱۹ بر زیرساختهای ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات و مخابرات میپردازد و دادههای آن حاصل گفتوگو و پرسش از نمایندگان اپراتورهای مختلف است که جزء گروههای حاضر در وبینار اتحادیه بینالمللی مخابرات (ITU) بودهاند.
پاسخهایشان نشان میدهد تأثیرات اقتصادی پاندمی بر کسبوکارهای مخابراتی از نقطهنظر اپراتورها چه بوده است. این گزارش همچنین نشان میدهد که چگونه پاندمی میتواند تأثیری عظیم و گاه حیرتآور بر تقاضا، درآمد و هزینههای شرکتهای مخابراتی داشته باشد.
افزایش چشمگیر تقاضا و تغییر رفتار
واضح است که ترافیک پهنباند جهان در طی چند ماه اخیر به دلیل شیوع کرونا افزایشیافته است. این روند به نظر تحلیلگران ۲۰ تا ۸۰ درصد بیشتر از دوره پیشاکرونا است.
گوهر نصیب تورال (Gevher Nesibe Tural) مدیر بخش مدلسازی رگولاتوری در ترکتلکام (Türk Telekom) افزایش استفاده از خدمات صوتی ثابت را گزارش کرده است که در چند سال اخیر در سراسر جهان قابلتوجه بوده است.
دیوید گیری (David Geary) مشاور شبکه Digicel نیز از تغییرات دیگری در رومینگ بینالمللی موبایل و ترافیک بینالمللی خبر داده است. درحالیکه ترافیک بینالمللی افزایشیافته، رومینگ حدود ۸۰ درصد کاهشیافته است. این تغییرات بهویژه برای اپراتورهایی اهمیت دارند که مقرشان کشورهایی با آمار گردشگری بالا است، بهخصوص درکشورهای کوچکتر و جزایری که درآمدهای رومینگ، بخش بزرگی از درآمد اقتصادی را در برمیگیرد.
به نظر گری کولینز (Gerry Collins) مدیر بخش مدیریت محصول اپراتور شبکه همراه اینتلست (Intelsat) علاوه بر مسائل فوق، شاهد تغییرات رفتاری قابلتوجهی هستیم که بر شبکهها تأثیر میگذارند. به نظر او افزایش استفاده از ویدئوکنفرانس، بازیها، پخش ویدئو و موسیقی و غیره باعث افزایش ترافیک شده است.
کولینز همچنین اشاره میکند که جابهجاییهای مردم از مکان سکونت خود به حاشیه شهرها یا روستاها نیز مصرف ترافیک را در نقاط جغرافیایی خاصی افزایش داده است. او تأکید میکند که این وضعیت باعث فشار زیاد به شبکهها میشود که با ذهنیت دوره پیش از پاندمی، طراحیشدهاند.
روندهای درآمد
در زمینه درآمد، تأثیر خیلی زیادی در بین شرکتها و اپراتورها مشاهده نمیشود. گری میگوید درآمدهای صنعت ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهشیافتهاند. این نتایج به دلیل کاهش درآمدهای رومینگ درنتیجه کاهش مسافرتها در مناطق توریستی است. از سوی دیگر تورال اشاره میکند که تقاضا برای پهن باند ثابت بسیار بالا است و همین امر باعث میشود ترکتلکام امید داشته باشد که بتواند درآمد خود را افزایش دهد.
سرمایهگذاریهای جدید
باوجوداینکه انتظار میرود در پی بحران COVID-۱۹ رکود اقتصادی در سراسر جهان ایجاد شود، اپراتورهای مخابراتی از افزایش سرمایهگذاریها روی ظرفیت و استقرار زیرساختهای شبکه و فناوریهای جدید خبر میدهند.
تورال میگوید امسال شاهد افزایش ۱۰ درصد سرمایهگذاری با تمرکز بر FTTH و ۵G در شرکت خود بودهاند.
گری در مقابل توضیح میدهد بیشتر شبکهها قابلیت بهروزرسانیهای ساده و مرتبط (ازجمله بهروزرسانی نرمافزارها، فعالسازی باندهای جدید) را دارند که نیازی به سرمایهگذاری روی سختافزار را حذف میکند. برنامههای Digicel پوشش ۴G مناطقی است که هنوز به اینترنت نسل چهارم دسترسی ندارند و همچنین ارائه راهحلهای پهنباند ثابت و FTTH را شامل میشود.
از سوی دیگر، به نظر کولینز ممکن است محدودیتهای عملیاتی منجر به تعویق کارها یا تأخیر در انجام آنها شوند. او توضیح میدهد که چالش فقط بهروزرسانیهای مبتنی بر نرمافزار نیست که ساده بودنش ماجرا را حل کند؛ به نظر کولینز سختافزارها مسئله مهمی هستند. ممکن است دستگاهها یا قطعات خاصی در دسترس نباشند یا با تأخیر در دسترس قرار گیرند و موجب اختلال در زنجیره تأمین شوند. او همچنین اشاره میکند که محدودیتهای رفتوآمد و تعطیلیها میتواند بر حضور فعال تکنیسینها در سازمانها و فرایندهای استقرار استراتژیها، تأثیر بگذارد.
شکاف دیجیتالی همچنان اولویت اول است
همه سخنرانهای وبینار اتحادیه بینالمللی موبایل در مورد آینده و مهمترین موضوع آن، متفقالقول هستند: شکاف دیجیتالی. حتی اگر فناوری اطلاعات و ارتباطات و خدمات دیجیتالی در بسیاری از مشاغل و افراد نقش مهمی داشته باشد، نمیتوان میلیاردها انسان را فراموش کرد که نمیتوانند به این خدمات دسترسی داشته باشند یا هزینه این خدمات را پرداخت کنند.
استفان برو (Stephen Bereaux) معاون بخش توسعه خدمات مخابراتی اتحادیه جهانی موبایل میگوید ۳.۶ میلیارد نفر در سراسر جهان به اینترنت دسترسی ندارند یا دسترسیشان کیفیت قابلتوجهی ندارد.
تاکنون بسیاری از اپراتورها اعلام کردهاند که قصد دارند خدماتشان را به مناطقی که تحت پوشش نیستند، ارائه دهند و همچنین با استفاده از جدیدترین فناوریها تا جای ممکن به تعداد زیادی از افراد دسترسی دهند؛ این اپراتورها همچنین تأکید کردهاند که میخواهند با بهبود ظرفیت و ارائه تعرفههای ارزانتر و در برخی موارد رایگان، این شکاف را تا حدی پر کنند.
رکود اقتصادی پیشبینیشده احتمالاً اقدامات اپراتورها و دولتها را محدودتر می¬سازد؛ اما علیرغم این پیشبینیهای گاهی مشخص و گاهی مبهم، واضح است که دسترسی جهانی و قابلیت اتکا به خدمات مخابراتی و اتصال باکیفیت اولویت بسیاری از کشورها است و همه فعالان اکوسیستم دیجیتالی باید اقداماتی در زمینه کاهش شکاف دیجیتالی انجام دهند.