تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 30, 2020
14:43 چهارشنبه، 9ام مهرماه 1399
کد خبر: 116727

گوگل پرداخت‌های درون برنامه‌ای را محدود به استفاده از گوگل پی می‌کند

 
 
 
گوگل در حال اجرای طرحی است تا از طریق آن برنامه‌ها فعال در گوگل‌پلی مجبور شوند برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای خود فقط از سیستم پرداخت گوگل یا گوگل پی استفاده کنند. در این صورت دیگر شرکت‌ها نمی‌توانند از پرداخت کارمزد به گوگل اجتناب کنند. توسعه دهندگان تا تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱  فرصت دارند تا به سیستم پرداخت گوگل مهاجرت کنند. این سیستم ۳۰ درصد از پرداخت‌ها را نصیب گوگل می‌کند.
 
گوگل اعلام کرده راه گریزی که به شرکت‌های بزرگ از جمله نتفلیکس و اسپاتیفای اجازه می‌داد کارمزد ۳۰ درصدی این شرکت برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای را دور بزنند مسدود می‌کند. تا کنون ارائه دهندگان محتوا و کالاهای دیجیتال علاوه بر استفاده از سیستم پرداخت گوگل یا گوگل پی می‌توانستند به صورت مستقیم نیز از سیستم پرداخت کارتی استفاده کنند؛ اما همین امکان به شرکت‌ها اجازه می‌داد تا کارمزد ارائه بستر به گوگل را نپردازند.
 
حال گوگل راهکاری در پیش گرفته که امکان ارائه کارت به صورت مستقیم را مسدود می‌کند و این بسترهای ارائه محتوا برای دریافت وجه از کاربران خود فقط باید از سیستم پرداخت گوگل استفاده کنند ودر این صورت آنان باید کارمزد ۳۰ درصدی گوگل را پرداخت کنند.
 
سامیر سامات، سخنگوی ارشد گوگل برای مدیریت محصولات در پستی در وبلاگ گوگل اعلام کرد که این شرکت قرار است سیاست‌های مالیاتی خود را «شفاف‌سازی» کند. سامات نوشت: «تمامی اپلیکیشن‌هایی که درحال فروش کالای دیجیتال هستند تا ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۲۱ فرصت دارند که به سیستم پرداخت گوگل بپیوندند.»
 
طبق این بیانیه تمامی اپلیکیشن‌هایی که برای اشتراک، رسانه دیجیتال یا اقلام مجازی پول دریافت می‌کنند باید از سیستم پرداخت گوگل استفاده کنند و درنتیجه با توجه به مالیات ۳۰ درصدی گوگل، احتمالا قیمت این اقلام نیز افزایش خواهد یافت. سامات می‌نویسد که اپلیکیشن‌های خود گوگل نیز شامل این کارمزد خواهند شد و تغییرات جدید تنها ۳ درصد از ارائه دهندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
اعلامیه جدید گوگل درست زمانی ارائه شد که از دعوای اپل و ارائه دهندگان برسر کمیسیونی مشابه در پلتفورم ios زمان زیادی نمی‌گذرد. این دعوای قانونی اپل باعث شد تا ارائه دهندگان بزرگی از جمله اسپاتیفای،  اپیک گیم و مچ گروپ (شرکت مادر چند اپلیکیشن دوست‌یابی از جمله تیندر) روز پنجشنبه اتحادی به نام «اتحادی برای انصاف در برابر اپلیکیشن‌ها» تشکیل دهند. همچنین اپل چندی پیش در اقدامی نادر از دریافت هزینه برای یکی از ویژگی‌های فیس‌بوک صرفنظر کرد.
 
شرکت اپیک‌گیمز (شرکت ارائه دهنده بازی معروف فورتنایت) در حال حاضر از اپل و گوگل به دلیل هزینه‌های دریافتی شکایت کرده است. گوگل در زمینه اپلیکیشن‌ها سیاستی متفاوت از اپل دارد، برخلاف اپل که تنها از اپلیکیشن‌های فروشگاه اپل پشتیبانی می‌کند، سامات در وبلاگ گوگل نوشت که این شرکت قصد دارد امکان دسترسی کاربران به اپلیکیشن‌ها از منابع دیگری به جز پلی‌استور را ساده‌تر کند.
 
سامات نوشت: «ما باور داریم که ارائه دهندگان اپلیکیشن باید در نحوه توزیع اپلیکیشن‌های خود حق انتخاب داشته باشند و فروشگاه‌ها باید برای جذب مشتری و ارائه دهندگان با یکدیگر رقابت کنند». او در ادامه افزود:  «نسخه ۱۲ اندروید که سال آینده عرضه می‌شود قابلیتی خواهد داشت که امکان نسب اپلیکیشن از فروشگاه‌های دیگر را ساده‌تر خواهد کرد.»
 
با این وجود به نظر نمی‌رسد که وضعیت در آینده آنچنان تفاوتی با شرایط فعلی داشته باشد. سامات می‌گوید که ارائه دهندگان دیگر نمی‌توانند به کاربران خود نحوه دور زدن کارمزد گوگل را اطلاع دهند، درواقع برنامه اصلی گوگل این است که جلوی این راه‌ها را گرفته و درنتیجه از ازدست رفتن درآمدهایش جلوگیری کند.
 
او نوشت: «ارائه دهندگان سرویس‌ها پرسیده‌اند که آیا می‌توانند درمورد قیمت‌گذاری، پیشنهادات و روش‌های مختلف پرداخت از جمله پرداخت ایمیلی و دیگر کانال‌ها مستقیما با مشتریان ارتباط برقرار کنند؛ در پاسخ باید بگویم که گوگل هیچ محدودیتی برای اینگونه ارتباطات خارج از اپلیکیشن ندارد».
 
به نظر می‌رسد که گوگل در این پست‌ها قصد دارد خود را از اتهامات وارد مبنی بر فعالیت ضد رقابتی مبرا کند. اما ارائه دهندگان اعتراض دارند که اپل در گذشته با استفاده از قدرت انحصاری خود که از انحصار نصب اپلیکیشن از طریق فروشگاه اپلیکیشن اپل منشا می‌گیرد، ارائه دهندگان را مجبور به پرداخت کارمزد ۳۰ درصدی این شرکت کرده است. گوگل به کاربران اندروید اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌ را از منابع خارجی نیز نصب کنند و درنتیجه روش‌های دیگری برای نصب اپلیکیشن وجود دارد اما با این وجود هم پرطرفدارترین روش دسترسی به اپلیکیشن فروشگاه گوگل یا همان پلی‌استور است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.