BMW به کاربران خود اعلام کرده که قرار است به زودی پاداش خرید را به صورت امتیازهایی به کاربران ارائه کند که میتوانند از آن برای خدماتی از جمله تخفیف یا دسترسی به مراسمات خصوصی استفاده کنند. پیش از این هم وبسایت خبری این شرکت در مونیخ اعلام کرده بود که گروه BMW از تکنولوژیهای جدید دیجیتال (ازجمله بلاکچین) برای بهینه سازی فرآیندهای خود استفاده خواهد کرد.
شرکت BMW پیشتر از تکنولوژی بلاکچین در زنجیره عرضه و اشتراکگذاری اطلاعات خود استفاده کرده بود. این شرکت همانند بسیاری از دیگر شرکتها از این تکنولوژی برای اشتراک گذاری دادهها به شکل ایمن و غیرقابل دستکاری استفاده کرده. گروه BMW از این تکنولوژی در بخش خرید نیز استفاده کرده است. بلاکچین به BMW اجازه میدهد تا اجزا و مواد خام را در زنجیره عرضه بینالمللی ردیابی کرده و زیر نظر داشته باشد.
آندرس وندت عضو هیئت مدیره BMW AG که مسئولیت و خرید و تامین را برعهده دارد میگوید: «در سال ۲۰۱۹ ما پروژهای آزمایشی را برای خرید چراغ جلو خودروها به اجرا گذاشتیم. امسال میخواهیم این پروژه را به دیگر عرضه کنندگان نیز تعمیم دهیم.»
زنجیره عرضه بینالمللی صنعت خودروسازی بسیار پیچیده است. معمولا این زنجیره شامل بازیگران متعددی است که و دائما دچار تغییر و تحول میشود. به همین دلیل شرکتها انرژی بسیاری را صرف دنبال کردن منشا اجزا یا مسیر عرضه میکنند. تا همین چندی پیش مرسوم بود که بسیاری از همکاران تجاری اطلاعات خود را به صورت جداگانه مدیریت میکردند و این سطح از ارتباطاتی که در حال حاضر بین سیستمهای IT شرکتها شاهد هستیم پیش از این مرسوم نبوده است. متخصصان خرید BMW و تامینکنندگان این شرکت برای تضمین شفافیت متحمل تلاش زیادی میشوند. به همین دلیل گروه BMW پارتچین خود را برای ردیابی اجزا و ارائه فوری دادههای شفاف در زنجیرههای عرضه راه اندازی کرد.
به گفته وندت «پروژه پارتچین از دستکاری دادهها جلوگیری میکند و دائما به جمعآوری و انتقال دادههای قابل تایی در زنجیره تامین مشغول است». پارتچین علاوه بر راهحلهای بلاکچین از تکنولوژیهای فضای ابری (از جمله خدمات ابری آمازون، مایکروسافت Azure) نیز استفاده میکند. به همین دلیل تمامی اعضا بدون خطر دستکاری میتوانند مبدا اجزا را به خوبی مشاهده و دنبال کنند.
براساس گزارشات تازه از کشور کره به نظر میرسد که شرکت BMW از تکنولوژی بلاکچین به حدی رضایت داشته که قرار است از این تکنولوژی به شکل دیگری نیز استفاده کند.
خبرگزاری کرهای هرالد کره در روز چهارشنبه گزارش کرد که شاخه کرهای شرکت BMW به زودی یک برنامه پاداش را با استفاده از تکنولوژی بلاکچین راهاندازی خواهد کرد.
براساس این گزارش خریداران مدلهای جدید و کسانی که اولین خرید خود را از BMW انجام میدهند میتوانند در ازای هر خرید ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار امتیاز دریافت کنند و امتیاز خریداران خودروهای دسته دوم براساس ارزش خودرو خریداری شده کاهش پیدا میکند.
خریداران بزرگترین و تازهترین سری خودروهای BMW همچون سری ۵ یا سری جدید ۶ تا ۹۰۰ هزار امتیاز در ازای خرید دریافت خواهند کرد و امتیاز خریداران مدلهای قدیمی تر از جمله مدل X به ۶۰۰ هزار امتیاز محدود میشود.
شاخه کرهای BMW افزود که خریداران میتوانند از طریق بازی و دیگر قابلیتهای اجتماعی اپلیکیشن موبایلی این شرکت نیز به امتیازهای بیشتری دست پیدا کنند.
البته که این امتیازها بیهوده نخواهد بود و اعضا میتوانند برای هزینههای نگهداری خودرو و دیگر خدماتی که شرکتهای همکار BMW ارائه میدهند تخفیف دریافت کنند. بعلاوه کاربرانی که «عضویت رده بالا» دارند به مراسمات BMW نیز دعوت خواهند شد.
شاخه کرهای شرکت BMW میگوید با اینکه این طرح در کره آغاز شده است اما به زودی در بازار جهانی به اجرا خواهد رسید. به گفته این شرکت آزمایشات لازم در حال اجرا هستند و انتظار میرود که تا سال ۲۰۲۱ شاهد آغاز پروژه باشیم.
برنامههای اینچنین که از بلاکچین استفاده میکنند در کره طرفداران زیادی دارند. برای مثال شهروندان دومین شهر پرجمعیت این کشور یعنی بوسان هویت خود را برروی یک دفتر ثبت عمومی به ثبت رساندهاند که امکان استفاده از این اطلاعات بدون نیاز به اسناد کاغذی را در خدمات شهری فراهم کرده است و مثلا شهروندان درصورت به همراه نداشتن گواهی نامه به سادگی میتوانند اطلاعات خود را از طریق این دفتر ثبت عمومی تایید کنند.
کشور کره به دلیل حمایت شدید دولت این کشور از بلاکچین و هوش مصنوعی به خوبی در این زمینه پیشرفت کرده است. در اوایل امسال دولت کره اعلام کرد که سرمایهای ۴۰۰ میلیون دلاری را به سرمایهگذاری در این تکنولوژیها اختصاص خواهد داد. اما سوال اینجاست که آیا این اپلیکیشنها را میتوان نامتمرکز دانست؟