اپلیکیشن

تلفن همراه

October 13, 2020
11:50 سه شنبه، 22ام مهرماه 1399
کد خبر: 117123

دیوان عدالت رای شورای رقابت بر انحصارطلبی اسنپ‌ فود را باطل کرد

 
 
 
یک سال بعد از رای شورای رقابت برای توقف انحصار اسنپ ‌فود در بازار ارائه خدمات آنلاین غذا که به دنبال شکایت چیلیوری اتفاق افتاده بود، حالا دیوان عدالت اداری این رای را باطل کرده است. رد شدن انحصارطبی اسنپ فود از سوی دیوان عدالت اداری در حالی اتفاق می‌‌افتد که انتهای سال گذشته چیلیوری در اطلاعیه‌ای از پایان کار خود در بازار  آنلاین سفارش غذا خبر داد. در این اطلاعیه توقف کار چیلیوری علاوه بر شیوع کرونا، ادامه دار بودن حرکت‌های انحصارطبی اسنپ ‌فود اعلام شده بود.
 
 ۲۲ مهر ماه سال گذشته شورای رقابت با اکثریت آرا اقدام اسنپ‌فود در بازار ارائه خدمات آنلاین غذا را در بخش‌هایی مصداق ایجاد انحصار دانسته بود و همچنین این شرکت را محکوم به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی کره بود. در ادامه هم در بهمن ماه سال گذشته شورای رقابت تجدید نظر خواهی اسنپ فود در پرونده شکایت چیلیوری از این شرکت را وارد ندانست و در رای نهایی خود علیه اسنپ فود رای داد.
 
حالا با وجود اینکه دیگر رقیبی به نام چیلیوری در بازار سفارش آنلاین غذا نیست، دیوان عدالت اداری رای شورای رقابت در مورد انحصارطلبی اسنپ‌فود را باطل کرده است. به نظر می‌رسد در حالی که مدارک ارائه شده توسط چیلیوری به شورای رقابت برای محکوم کرد اسنپ ‌فود مبنی‌ بر ایجاد انحصارش در این بخش از بازار کافی بوده، این مدارک از دید دیوان عدالت اداری قابل استناد نبوده است؛ چرا که این دیوان تصمیم شورای رقابت را به دلیل عدم وجود مدارک و مستندات لازم برای اثبات اتهام‌ مذکور وارد ندانسته است.
 
در این زمینه و براساس گزارش روابط عمومی اسنپ ‌فود در حکم دیوان عدالت اداری آمده است:«…طرف شکایت صرفا با توسل به اظهارات کلی و بدون ارائه مدارک و اسناد مثبت وقوع تخلف از سوی خواهان، مبادرت به صدور حکم نموده و هیچگونه مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد، لذا رای صادره واجد ایرادات شکلی و ماهوی موثر است.»
 
 
سال گذشته انتشار رای شورای رقابت مبنی بر انحصارطبی اسنپ ‌فود و پیروزی چیلیوری براساس این رای در حالی اتفاق افتاد که همان زمان مدیران اسنپ‌ فود اعلام کرده‌ بودند که نزدیک به ۹۵ درصد از بازار آنلاین سفارش غذار را در اختیار دارند.
 
علیرضا صادقیان، مدیرعامل چیلیوری بعد از پیروزی در پرونده شکایت از اسنپ‌فود در گفت‌گو با پیوست اعلام کرده بود: «در دوران انحصاری که اسنپ‌فود در بازار سفارش آنلاین غذا ایجاد کرده بود که مورد تایید مراجع قانونی هم قرار گرفت، این شرکت توانست بیش از ۲ سال سهم بازاری که پیش روی ما بود را با حرکت‌های انحصاری در اختیار خود بگیرد. جالا با نهایی شدن رای شورای رقابت و پایان انحصار اسنپ‌فود ما محق هستیم که خسارتی که در این سالها به ما وارد شده است را از این شرکت دریافت کنیم.»
 
در نهایت پس از این رای و در حالی که  چیلیوری با ادغام ریحون در این شرکت در تلاش برای یک پوست‌اندازی جدی در بازار سفارش آنلاین غذا بود، شیوع کرونا باعث شد تا مدیران این پلتفرم تصمیم به پایان کار خود بگیرند. در اطلاعیه‌ای که سال گذشته چیلیوری در مورد پایان فعالیت خود منتشر کرد، یکی از دلایل این تصمیم علاوه بر شیوع کرونا ادامه انحصارطلبی اسنپ‌فود ذکر شده بود: «در دوسال گذشته چیلیوری بخش بزرگی از انرژی  هزینه خود را به جای تمرکز روی کسب‌‌وکار صرف خنثی‌سازی اقدامات انحصارگرایانه رقیب کرد که با رقابت ناسالم خود جلوی همکاری رستورانها با چیلیوری را می‌گرفت. این انحصار‌طلبی با شکایت چیلیوری در شورای رقابت محکوم شد؛ اما متاسفانه به دلیل نبود رگولاتور و شرایط رقابتی سالم، این روش انحصارگرایانه حتی در این شرایط بحرانی هفته‌های اخیر نیز ادامه داشته است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.