تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 18, 2020
16:29 یکشنبه، 27ام مهرماه 1399
کد خبر: 117261

چین تهدید کرده که انتقام هواوی را از اپل و سامسونگ می‌گیرد

 
 
چین مصمم است تا راهکار موفقیت هواوی را دوباره بازسازی کند. با وجود قرار گرفتن هواوی در لیست سیاه آمریکا و عقب رانده شدن این شرکت از بازار جهانی و به‌وجود آمدن فرصت‌های جدید برای اپل و سامسونگ باشد ین دو شرکت با تهدید‌های جدیدی از سوی سایر شرکت‌های چینی مواجه شده‌‌اند.
 
به نقل از فوربز، شیائومی دیگر شرکت بزرگ چینی با تکیه بر استراتژی «قیمت پایین و گوشی‌های با کیفیت» به تازگی جایگاه هواوی در اروپا را از آن خود کرده است و حالا برای اولین بار در دومین سه ماهه امسال به سومین شرکت پرفروش در اروپا پس از اپل و سامسونگ تبدیل شده است. صادرات گوشی‌های ۳۰۰ یورو به بالای شیائومی نسبت به سال گذشته ۹۹ درصد افزایش یافته است.
 
با وجود اینکه شیائومی به سرعت خود را به بزرگترین شرکت چینی در حوزه صادرات تبدیل کرده است اما روند رشد خالی از رقابت نخواهد بود. شرکت اوپو چین نیز از لحاظ فروش جهانی درست پشت سر شیائومی قرار دارد اما در چین بسیار پرطرفدارتر است. اوپو بخشی از شرکت BBK است که شرکت‌هایی همچون ریلمی، وان‌پلاس و ویوو را نیز تحت مالکیت دارد و رقیبی جدی برای اپل و سامسونگ محسوب می‌شود.
 
در چین و به دنبال رویکرد میهن‌پرستانه مشتریان به هواوی فروش این شرکت به شدت افزایش پیدا کرد و البته شیائومی، اوپو و ویوو نیز با فاصله از هواوی در حال رشد و توسعه هستند. به همین دلیل در سه ماهه دوم امسال به دلیل افزایش فروش هواوی در چین میزان فروش بین‌المللی هواوی از سامسونگ فراتر رفت. اما این روند پایان پیدا کرد و با وجود حمایت فوق‌العاده چینی‌ها از هواوی، سامسونگ دوباره جایگاه خود را در بازار جهانی پس گرفت و با ۲۲ درصد سهم از بازار جهانی از سهم ۱۶ درصدی هواوی پیشی گرفته است.
 
تحلیلگران معتقند که به دلیل اقدامات آمریکا فروش هواوی به ۵۰ میلیون گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۱خواهد رسید. پیشتر حتی با وجود تحریم گوگل نیز فروش ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون گوشی در سال برای هواوی پیش بینی می‌شد. از آنجایی که در حال حاضر ۷۶ درصد از فروش هواوی در داخل چین انجام می‌گیرد احتمالا کاهش فروش داخلی یکی از دلایل مهم این شکست خواهد بود اما میزان فروش بین‌المللی نیز همچنان کاهش خواهد یافت و رقبای چینی هواوی حالا در داخل این کشور نیز بازار‌های این شرکت را هدف قرار داده‌اند.
 
رقبایی از نوع چینی
به عقیده برخی از تحلیلگران شیائومی با توجه به رشدی که در اروپا و بازار داخلی چین و به ویژه هند داشته است احتمالا به جمع سه فروشنده برتر در جهان خواهد پیوست. اما حال طبق گزارش وبسایت خبری نیکی، شرکت اوپو «قصد دارد سهم بازار خود در اروپا را تا سال آینده حداقل به ۵ درصد برساند و در سه سال آینده به یکی از بازیگران مهم در این منطقه تبدیل شود». اوپو با پشتوانه BBK در طولانی مدت رقیب جدی تری نسبت به شیائومی محسوب می‌شود.
 
اوپو اعلام کرده است که همین امسال در برخی از قسمت‌های اروپا فروش خود را سه برابر کرده است. اما به گفته آلن وو مسئول فروش بین‌المللی اوپو «برای اینکه یک سازنده گوشی هوشمند بتواند به بازیگری مهم در یک بازار تبدیل شود باید به سهم ۱۰تا ۱۵ درصدی از آن بازار دست پیدا کند… ما قصد داریم این سهم را در دو تا سه سال آینده محقق کنیم».
 
جالب اینجاست که مهمترین رقبای فعلی اپوو در بازار جهانی شیائومی و ویوو خواهند بود که در نتیجه خروج هواوی قصد دارند جای خالی این شرکت را در بازار جهانی پر کنند و هردوی این شرکت‌ها نیز عملکرد بسیار مثبتی در بازار جهانی داشته و می‌خواهند به روند رشد خود ادامه دهند.
 
هواوی پیشتر به رقیبی واقعا جدی برای اپل و سامسونگ تبدیل شده بود و قصد داشت به پرفروش‌ترین شرکت جهان تبدیل شود. واقعیت این است که با خروج هواوی تعادل در بازار بهم خواهد خورد. با وجود اینکه شیائومی نیز تا حدی برند خود را در اروپا تثبیت کرده است اما به هیچ وجه با شهرت هواوی قابل مقایسه نیست. کنار رفتن هواوی نشان می‌دهد که تحول آنچنان هم دشوار نیست و حتی ممکن است چندی دیگر شاهد حضور پررنگ اوپو و کمرنگ تر شدن هواوی در بازار جهان و اروپا باشیم. BBK شرکت مادر اوپو با در اختیار داشتن ویوو، وان‌پلاس و ریلمی تهدیدی جدی برای تولید‌کنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان محسوب می‌شود.
 
در مقابل اپل و سامسونگ مشخصا از اعتبار بالایی در بین مشتریان برخوردارند اما هواوی نشان داده است که با عملکرد درست حتی این مشتریان وفادار را نیز می‌توان از چنگ این شرکت‌ها خارج کرد. هواوی با قرار گرفتن در جایگاه اول در فروش بین‌المللی به اولین شرکتی به جز اپل و سامسونگ تبدیل شد که در ۹ سال گذشته توانسته بود به این جایگاه دست پیدا کند و البته نباید فراموش کرد که بخش بزرگی از این فروش بین‌المللی را فروش این شرکت در چین تشکیل می‌داد.
 
آینده از آن کیست؟
حالا با ممنوعیت هواوی در بازار جهانی فضا برای شرکتی همچون اوپو و شیائومی باز شده است و چندین شرکت چینی حالا برای تحقق اهدافی تلاش می‌کنند که پیشتر هواوی به دنبال آن بود. مطمئنا این شرکت‌های چینی در بین خودشان نیز به رقابت خواهند پرداخت و هواوی با وجود عقب نشینی از صحنه جهانی ناپدید نخواهد شد. اما اپل و سامسونگ از این پس باید در انتظار رقابتی بسیار تنگاتنگ باشند و تولیدکنندگان چینی صحنه بازار جهانی را دگرگون خواهند کرد.
 
طبق گزارش‌های منتشر شده در چین هواوی ممکن است برای آزاد کردن برند آنر از بند تحریم‌های آمریکا این برند را به فروش برساند. همچنین تنها چند هفته تا انتخابات آمریکا باقی مانده است و مطمئنا نتایج این انتخابات نیز برای روابط پرتنش چین و آمریکا تاثیرگذار خواهد بود.
 
باید دید که آینده چه تغییراتی را به دنبال خواهد داشت اما واقعیت فعلی این است که بازار گوشی‌های هوشمند جهان دچار تحول شده است و شرکت‌های متعدد چینی در نبود هواوی وارد این حوزه شده‌اند.
 
آیا یک شرکت دیگر رقبای هم وطن خود را کنار خواهد زد و به عنوان تنها نماینده بزرگ چین در بازار جهانی فعالیت خواهد داشت و یا تمامی این شرکت‌ها هرکدام سهمی از میراث هواوی را به خود اختصاص خواهند داد. بنابراین رقابت برای اپل و سامسونگ تلاش نشده است و مطمئنا بازار گوشی‌های هوشمند از دوقطبی حاصل عقب نشستن هواوی رها خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.