تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 24, 2020
11:37 شنبه، 3ام آبانماه 1399
کد خبر: 117422

بیش از ۸۰۰ فروشگاه اینترنتی در مهرماه نماد اعتماد گرفتند

 
 
۸۷۱ فروشگاه اینترنتی در مهرماه سال جاری(۱۳۹۹) از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نماد اعتماد گرفته‌اند.
 
طبق گزارش روزانه وزارت صنعت معدن و تجارت طی حدود ۱۹ روزکاری در مهرماه گذشته ۸۷۱ نماد اعتماد صادر شده است و ۵۲ نماد اعتماد تمدید شده است.
 
بیشترین تعداد نمادهای اعتماد صادر شده در طول یک روز به ۷۶ نماد اعتماد می‌رسد که طبق گزارش وزارت صمت در روز ۲۳ مهرماه از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده است.
 
براین اساس تا کنون ۷۳ هزار و ۱۳۵ فروشگاه اینترنتی نماد خود را از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دریافت کرده‌اند. هر چند طبق برآوردهای صورت گرفته تعداد فروشگاه‌های اینترنتی فعال در کشور بیش از این تعداد است اما به نظر می‌رسد هم‌اکنون بیش از دوره‌های گذشته این فروشگاه‌ها اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می‌کنند.
 
یکی از دلایل اقبال از نماد اعتماد الکترونیکی دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی است، طبق مصوبات بانک مرکزی و شاپرک ارائه دهندگان خدمات پرداخت و پرداخت‌یارها مجاز به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی به فروشگاه‌هایی فاقد نماد اعتماد، نیستند.
 
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده است با تغییراتی که در زیرساخت خود ایجاد کرده است سرعت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی را برای کسانی‌که مدارک آنان آماده است تقریبا به یک روز رسانده است و دبیر شورای عالی فضای مجازی طی نامه‌ای به رئیس جمهوری اعلام کرد که تمامی مراحل اضافی برای صدور نماد اعتماد الکترونیکی حذف شده است و این نماد در کمتر از یک روز صادر می‌شود. با این وجود طی سال‌های گذشته همواره فروشگاه‌های اینترنتی از ناکارآمد بودن روند صدور نماد اعتماد الکترونیکی گلایه‌مند بوده‌اند.
 
هر چند از ابتدای فعالیت صدور نماد اعتماد الکترونیکی این نماد از سوی بخش خصوصی و شرکت‌‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی و فین‌تک‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است اما با توجه به اینکه به تدریج الزام در یافت این نماد در قوانین مختلف از جمله آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پول‌شویی مورد توجه قرار گرفته است هر روز به اهمیت آن افزوده است.
 
هچنین از ابتدای سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا اقبال به تجارت الکترونیکی و عرضه کالاها در فضای مجازی بیش از گذشته مورد توجه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات قرار گرفته است از همین رو به نظر می‌رسد بسیاری از فروشگاه‌‌های فعال در سطح کشور برای اینکه بتوانند میزان فروش خود را حفظ کنند بیش از گذشته به فکر حضور در فضای مجازی و عرضه کالاهای خود در این فضا افتاده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.