تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 26, 2020
11:36 دوشنبه، 5ام آبانماه 1399
کد خبر: 117482

گزارش علی‌بابا نشان می‌دهد: بازگشت مشتریان به بازار گردشگری

 
علی‌بابا، پلتفرم آنلاین حوزه گردشگری گزارشی را منتشر کرده که با بررسی رفتار سفر کاربران خود در تابستان ۱۳۹۹ نشان می‌دهد، مشتریان این بازار که به دلیل شیوع کرونا با کاهش شدیدی روبه‌رو شده بود، حالا به این بازار بازگشته‌اند.  هرچند در این گزارش تاکید شده که با گذشت نیمی از سال، علی بابا همچنان تنها بخشی از فروش پیش از بحران کرونا را به دست آورده، با این حال این شرکت توانسته در سرویس پرواز داخلی به ۹۲ درصد فروش پیش از کرونا بازگردد و این درحالی است که در خدمات قطار، اتوبوس و هتل داخلی این میزان تنها بازگشت ۵۰ درصدی داشته است.
 
 علی‌بابا به عنوان یکی از کسب‌وکارهایی فعال در حوزه گردشگری از جمله شرکت‌هایی بود که به دنبال شیوع کرونا با کاهش فروش روبه‌رو شد و حتی این شرکت برای کنترل اوضاع در همان ماه ابتدایی شیوع کرونا اقدام به تعدیل ۱۸۲ نفر از نیروی انسانی خود زد. این شرکت بعد از تقریبا ۹ ماه سکوت، در گزارشی مختصر رفتار سفر کاربران خود در تابستان ۹۹ را بررسی و پرمسافرترین مسیرها، پرورودی‌ترین و پرخروجی‌ترین شهرها و مقاصدی که آمار بیشترین جست‌وجو را در علی بابا به خود اختصاص داده‌اند را معرفی کرده است. در این گزارش تاکید شده که به دلیل محدودیت‌های مرزی و هوایی بین ایران و دیگر کشورها این گزارش با تمرکز بر رفتار سفر کاربران علی بابا در سفرهای داخلی تهیه شده است.
 
تهران- مشهد پرترددترین مسیر
براساس بررسی‌های علی بابا پرترددترین مسیرها در تابستان ۹۹ در مسیرهای هوایی، ریلی و زمینی (اتوبوس)‌بین تهران و شهرهای مشهد، اهواز، شیراز، تبریز، یزد، بندر‌عباس، اصفهان، کرمان، کیش و قم رقم خورده‌اند که مجموعا سهم ۵۰ درصدی از کل سفرهای مشتریان علی‌بابا را تشکیل می‌دهند. از این بین هم مسیر تهران- مشهد به عنوان پرترددترین مسیر سهم ۱۵ درصدی از کل سفرهای انجام شده توسط مشتریان علی‌بابا را دارد.
 
این گزارش پرمسافر‌ترین مسیرها براساس مسیرها را نیز بررسی کرده است. براین اساس در مسیرهای اتوبوس پرمسافر‌ترین مسیرها بین تهران و شهرهای‌ اصفهان، رشد، تبریز،خرم‌آباد و اراک بوده است. در سفرهای ریلی پرمسافرترین مسیرها در تابستان ۹۹ مربوط به مسیرهای تهران-مشهد، قم-تهران، تهران-یزد، قم-مشهد و تهران تبریز بوده است. اما پرمسافر‌ترین مسیر در میان پروازهای داخلی مربوط به مسیرهای بین تهران و شهرهای مشهد، اهواز، شیراز، تبیرز و بندرعباس بوده است.
 
۵ شهر پرورودی در تابستان ۹۹
بررسی‌های علی‌بابا از رفتار کاربرانش مشخص کرده که شهرهای تهران، مشهد، اهواز، شیراز و اصفهان ۵ شهر پرورودی کشور در تابستان بوده‌اند. بعد از این شهرها هم شهرهای تبریز، بندرعباس، یزد، کیش و قم در جایگاه ششم تا دهم پرورودی‌ترین شهرهای تابستان ۹۹ قرار دارند. علی‌بابا یادآور شده که این ۱۰ شهر سهم ۷۷ درصدی در کل سفرهای این پلتفرم در تابستان را به خود اختصاص داده‌اند. اما کم‌ورودی‌ترین شهرها براساس رفتار سفر ۶۳ درصد جامعه مشتریان علی‌بابا از ابتدای تیر‌ ماه تا پایان شهریور نیز به ترتیب شهرهای تفرش، بندرترکمن، خمینی‌شهر، دیوان‌دره و بادرود بوده‌اند.
 
از پرخروجی‌ترین شهرها تا پرجست‌وجوترین‌ شهرها
بخش دیگر گزارش کوتاه علی‌بابا از رفتار کاربرانش در تابستان ۹۹، به پرخروجی‌ترین شهرها اختصاص داده شده است. با این حساب در تابستانی که گذشت تهران، مشهد، اهواز، شیراز و اصفهان به ترتیب ۵ شهر پرخروجی کشور بوده‌اند. تبریز،‌ بندرعباس،‌ یزد، کیش و قم هم بعد از این ۵ شهر بیشترین مسافر خروجی در تابستان را داشته‌اند. علی‌بابا تاکید کرده که این ۱۰ شهر سهم ۸۰ درصدی در کل سفرهای این پلتفرم را در تابستانی که پشت سر گذاشته‌ایم را در اختیار داشته‌اند.
 
اما علی‌بابا در این گزارش مقاصد پرجست‌وجو در تابستان ۹۹ را نیز مشخص کرده است. براین اساس کاربران علی‌بابا در ۳ ماه تابستان قصد سفر به شهرهای تهران، مشهد،‌ شیراز، کیش، اهواز، تبریز، بندرعباس، اصفهان، کرمانشاه و یزد را داشته‌اند. تهران هم به عنوان مرکز ترابری کشور و البته پایتخت بیشترین میزان جست‌وجو را به خودش اختصاص داده است. البته در سفر‌های ریلی شهر‌های مشهد، تهران، بندرعباس،‌ قم و رشت پرجست‌وجو‌ترین شهرها برای سفر‌ از سمت کاربران علی‌بابا معرفی شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.