معاون توسعه منابع انسانی اپراتور همراه اول درباره دورکاری این شرکت در زمان شیوع کرونا اظهار کرد: بخش زیادی از فرآیندهای مدیریت بحران وابسته به پایداری سیستمهای اپراتورهاست اما با ایجاد زیرساختهای لازم، بخش قابل توجهی از همکاران ما، در حال حاضر از منزل برای شرکت کار میکنند.
به گزارش ایسنا، از زمانی که ورود کرونا به کشور اعلام شده، روشهایی از قرنطینه خانگی و فاصلهگذاری اجتماعی و آموزش آنلاین و دورکاری مورد توجه قرار گرفت تا حضور افراد در مکانهای اجتماعی را کاهش داده و البته فعالیتهای روزمره افراد ادامه یابد. دورکاری یا انجام وظایف کاری در منزل، یکی از راههایی است که میتواند از حضور افراد مبتلا و احتمال انتقال این ویروس توسط آنها بکاهد و همچنین کسانی که در معرض انتقال هستند را در برابر این ویروس حفظ کند.
با توجه به افزایش مجدد شیوع ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان که عمدتاً ناشی از رعایت نشدن پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی است و بهمنظور کاستن ترددهای شهری و تماس شهروندان با یکدیگر، بخشنامه نحوه اجرای دورکاری از سوی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به کلیه دستگاههای اجرایی ابلاغ شد. دستگاههای اجرایی موظفند ضمن برنامهریزی برای ارائه خدمات حوزه مسئولیت خود با حضور ۵۰ درصد کارکنان، ترتیبی اتخاذ کنند که در ارائه خدمات به مردم و ارباب رجوع، بهویژه «خدمات ضروری»، وقفهای ایجاد نشود.
در این راستا جعفر بلوکآذری -معاون توسعه منابع انسانی اپراتور همراه اول- در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اعلام شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته اظهار کرد: برای رسیدگی به این موضوع، جلسات متعددی تشکیل شد که یکی از اقدامات عاجل ما، بحث تعریف زیرساختهای دورکاری بود. بخش زیادی از فرآیندهای مدیریت بحران وابسته به پایداری سیستمهای اپراتورهاست و موضوع کار ما ستادی، پژوهشی و مطالعاتی نیست که اگر مدتی تعطیل باشد، اتفاقی نیفتد، ادامه تداوم حیات فعالیتهای اصلی ما برای مردم، سیستم، دولت، حاکمیت و مدیریت کشور بسیار حیاتی و مهم است.
وی ادامه داد: از این جهت نیازمند زیرساختهایی بودیم که افراد بتوانند از منزل کار کنند و حضور فیزیکی نداشته باشند که بالافاصله این تصمیمات گرفته شد. ما از دورکاری ۳۰ درصد پرسنل شروع کردیم و به ۵۰ درصد بردیم، در مواردی هم تا ۸۰ درصد دورکاری را ایجاد کردیم و بخش قابل توجهی از همکاران ما با زیرساختهایی که ایجاد کردیم، از راه دور در منزل برای شرکت کار میکنند.
معاون توسعه منابع انسانی همراه اول با بیان اینکه با افزایش شیوع کرونا در شهریور و مهر، تصمیمات را شدیدتر کردیم، افزود: ما تا جای ممکن جلسه حضوری نمیگذاریم، افراد هم که به چند دسته تقسیم شدند؛ افرادی که پرخطر بودند، مثل مادران فرزندان خردسال، خانمهای باردار، افراد دارای نارسایی جسمی مانند معلولان و جانبازان، کسانی که بیماری زمینهای داشتند و افراد بالای ۶۰ سال، اجبارا دورکار شدند و بقیه افراد را هم با مسوولیت مدیر مربوطه، بهنحوی که فعالیت واحد متوقف نشود، اجبار کردیم که تا حد زیادی دورکار شوند.
بلوکآذری با تاکید بر نقش فناوری اطلاعات در دورکاری شرکتها بیان کرد: برای شرکتهایی که در این حوزه آیتی فعالیت میکنند، دورکاری راحتتر از سایر شرکتهاست. اما دو ملاحظه وجود دارد؛ یک سری بسترهای سختافزاری وجود دارد که نمیتوان به منزل برد و به دلیل عملیات فیزیکی، باید در محل انجام شود. تعداد زیادی سایت آنتنهای موبایل، BTSها در کل کشور هست که نیاز به رسیدگی، توسعه و تعمیر دارد. افزایش کیفیت شبکه، ایجاد سرویسهای جدید و بخشی از کار ما تحت هر شرایطی، میدانی و در صحنه است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بخش دیگری از فعالیت همکاران ما، پایش این فعالیتها و پایش شبکه است، که بعضا امکاناتش بهنحوی است که بخش زیادی از آن باید حضوری انجام شود. اگر این موارد را مستثنی کنیم، باقی فعالیتها را خیلی راحتتر از دستگاههایی که هنوز عملیات سنتی انجام میدهند و فرآیندهایش بهروز نشده، بهصورت دورکاری انجام میدهیم.
معاون توسعه منابع انسانی همراه اول گفت: به جز بحث دورکاری و الزامات بهداشتی و رعایت فاصله فیزیکی، ما مرتبا پایش وضعیت سلامت و تست غربالگری داشتیم. یکی دیگر از اقداماتمان، بحث تلهمدیسین و پزشکی از راه دور است. که در حال فراهم کردن بسترهایش هستیم. تلاش میکنیم این امکانات را در فاز اول برای همکارانی که مبتلا شدند یا مشکوک به ابتلا هستند، ایجاد کنیم تا در مدتی که در قرنطینه هستند، بتوانند مشاوره پزشکی بگیرند و یا اگر نیاز به بازدید حضوری دارند، دریافت کنند. در فاز بعدی این خدمات را برای کلیه همکاران، حتی کسانی که مبتلا نیستند، توسعه میدهیم.