سازمان اداری و استخدامی کشور سامانه «مدیریت خدمات دولت» را پیادهسازی کرد. به گفته رئیس امور توسعه دولت الکترونیکی سازمان اداری و استخدامی این سامانه یک درگاه واحد برای اطلاعرسانی خدمات است و مردم برای دریافت خدمت مورد نظرشان میتوانند به آن مراجعه کنند. براساس اظهارات شراره بختجو در این سامانه همچنین کلیه مراحل ارزیابی میزخدمت حضوری و الکترونیکی دستگاهها امکانپذیر است.
به گزارش روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور،طراحی و راهاندازی «سامانه مدیریت خدمات دولت» به استناد نقشه راه دولت الکترونیکی سال۱۳۹۳ و همچنین مصوبه شورایعالی اداری در اسفندماه ۹۵ تکلیفی برای سازمان اداری و استخدامی کشور بود. هماکنون این سازمان این سامانه را پیادهسازی کرده است.
شراره بختجو، رئیس امور توسعه دولت الکترونیکی سازمان اداری و استخدامی در مورد جزئیات سامانه مدیریت خدمات دولت به آدرس mardom.ir گفت: «سامانه مدیریت خدمات دولت» به آدرس mardom.ir که یک درگاه واحد برای اطلاعرسانی خدمات محسوب میشود، شامل چهار زیرسامانه تحت عناوین «سامانه مدیریت خدمات دولت؛ ویژه دستگاههای اجرایی»، «سامانه ملی خدمات دولت؛ ویژه مردم»، «سامانه پیگیری خدمت؛ ویژه مردم» و «سامانه راهبری میز خدمت؛ ویژه دستگاههای اجرایی» است.»
او ادامه داد: «در این سامانه، ۱۶۱ دستگاه اجرایی اعم از دستگاه دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی از جمله بانکها، شهرداریها، استانداریها و دو هزار و ۵۷۸ کاربر که نمایندگان دستگاههای اجرایی در این سامانه هستند، به ارائه پنج هزار و ۷۸۵ خدمت میپردازند.»
در شرایطی خبر از راهاندازی سامانه مدیریت خدمات یا mardom.ir داده میشود که سال ۹۱ معاون نوسازی و تحول اداری رئیسجمهور وقت خبر از راه اندازی پورتال Iranmardom.ir را داده بود. در آن زمان احمد بزرگیان اعلام کرده بود: «اکنون که در خدمت شما هستیم ۱۴۴۲خدمت دولت با شناسنامه کامل به این معنا که چه دستگاهی با چه فرآیند و پیوستهایی، با چه مبلغی و در چه زمانی میتواند چه نیازهایی را برآورده کند، وجود دارد. ۱۴۴۲ خدمت مشترک در سراسر کشور که در واقع تمامی خدماتی است که دستگاهها ارائه میدهند.»
حال رئیس امور توسعه دولتالکترونیکی اعلام می کند که این سامانه در نمایشگاه الکامپ (نمایشگاه بینالمللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) سال گذشته رونمایی شد. او همچنین تاکید کرد: «سال گذشته همچنین بخش «سامانه مدیریت خدمات دولت؛ ویژه دستگاههای اجرایی» رونمایی شد؛ اما در حال حاضر زیرسامانههای متنوعی در آن ایجاد شده تا سامانه را به سمت خدمترسانی به مردم نیز پیش ببریم.»
او همچنین بیان کرد: «با وجود عناوین استاندارد و شناسنامه خدمات در «سامانه مدیریت خدمات دولت؛ ویژه دستگاههای اجرایی» در سامانه (mardom.ir)، اطلاعات بهروز و قابل اتکایی برای دستگاههای اجرایی در راستای سیاستگذاری و برنامهریزی در حوزه دولت الکترونیک تأمین میشود. همچنین کمک بزرگی به شناسایی موازیکاریها میکند چون خدمات تکراری میان دستگاهها شناسایی میشوند.»
رئیس امور توسعه دولت الکترونیکی سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به دستاوردهای زیرسامانه «سامانه ملی خدمات دولت؛ ویژه مردم» در سامانه (mardom.ir)، در خدمترسانی به شهروندان اظهار کرد: «این سامانه امکان دسترسی آسان و سریع به خدمات دستگاههای اجرایی و اطلاعات متمرکز و بهروز درخصوص این خدمات را به شهروندان ارائه میکند.»
او در ادامه افزود: «این سامانه، سامانه متمرکزی است که مردم برای دریافت خدمت مورد نظرشان میتوانند به آن مراجعه کنند و جزئیات اطلاعات درخصوص مدارک لازم برای دریافت خدمات، شرایط دریافت خدمات، هزینههای هر خدمت و همچنین قوانین و مقرراتی که به موجب آن یک خدمت ارائه میشود را جستوجو و بهرهبرداری کنند.»
براساس گفتههای بختجو این سامانه، مردم را درخصوص شیوه ارائه خدمات راهنمایی میکند؛ مثلاً اگر خدمت الکترونیکی باشد، لینک دریافت خدمت هم وجود دارد و افراد با کلیک روی لینک، به سامانه دستگاه اجرایی ارائهدهنده خدمت هدایت میشوند و اگر خدمت به صورت غیرالکترونیکی باشد، اطلاعرسانی درخصوص خدمت و بخشی از شناسنامه آن در اختیار عموم مردم قرار میگیرد.
رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه این سامانه قابلیت پیگیری خدمت را دارد، گفت: «در زیرسامانه «پیگیری خدمت؛ ویژه مردم» در سامانه (mardom.ir)، امکان پیگیری وضعیت خدمت درخواستی و نظرسنجی درخصوص آن برای مردم وجود دارد که در حال حاضر در مرحله پایلوت در تعدادی از دستگاههای اجرایی و سه استان است..»
او در ادامه اضافه کرد: «در مرحله دریافت خدمت پیامکی حاوی کد پیگیری برای خدمتگیرنده ارسال میشود که وی میتواند روند ارائه خدمت را از طریق زیرسامانه «پیگیری خدمت؛ ویژه مردم»، مشاهده کند. همچنین این کد پیگیری همزمان به سازمان اداری و استخدامی کشور نیز ارسال میشود و این سازمان نیز از این طریق در جریان کیفیت ارائه خدمات قرار میگیرد.»
راهبری میز خدمت؛ویژه دستگاههای اجرایی
رئیس امور توسعه دولت الکترونیکی سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه توضیحات خود به زیرسامانه «راهبری میز خدمت؛ ویژه دستگاههای اجرایی» در سامانه (mardom.ir) اشاره کرد و گفت: «به استناد ماده (۱۷) مصوبه حقوق شهروندی و همچنین دستورالعمل میز خدمت حضوری و الکترونیکی که در آذرماه ۹۶ ابلاغ شد، سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف به راهبری میز خدمت شد و همچنین کلیه دستگاههای اجرایی مکلف شدند میز خدمت حضوری خود را مستقر و میز خدمت الکترونیکی خود را نیز راهاندازی کنند.»
بختجو افزود: «تا پیش از راهاندازی این زیرسامانه، مکاتبههای زیادی بین دستگاههای اجرایی و سازمان اداری و استخدامی کشور برای تکمیل و ارزیابی فرمهای میزخدمت صورت میگرفت که باعث میشد روند ارزیابی به کندی صورت بگیرد؛ اما خوشبختانه با استقرار زیرسامانه «راهبری میز خدمت؛ ویژه دستگاههای اجرایی»، کلیه مراحل ارزیابی میزخدمت حضوری و الکترونیکی دستگاهها در سامانه امکانپذیر است و شبکهای از ارزیابان میزخدمت در کشور خواهیم داشت.»
او همچنین بیان کرد: «این زیرسامانه در ۳۰ دستگاه ستادی و در واحدهای استانی قزوین، هرمزگان و خوزستان به صورت پایلوت در مرحله اجرا است و امیدواریم بهزودی در کل کشور فراگیر شود.»
رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا به تسریع پیادهسازی سامانه mardom.ir منجر شد، گفت: «ابلاغیههای رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به دستگاههای اجرایی درخصوص ارائه خدماتشان به صورت الکترونیکی با توجه به شرایط ویژه کشور در زمان شیوع ویروس، باعث شد دستگاهها شناسنامههای خدمات خود را سریعتر در این سامانه تکمیل کنند.»
بختجو در ادامه بیان کرد: «عملکرد دستگاههای اجرایی در این سامانه به صورت مستمر رصد شده و در ارزیابی عملکرد سالانه آنان تأثیر بسزایی دارد.» به گفته بختجو در این مدت دو دستگاه سازمان ثبت احوال کشور و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مشارکت خوبی در ارائه اطلاعات و خدمات در این سامانه داشتهاند.