تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 3, 2020
12:27 سه شنبه، 13ام آبانماه 1399
کد خبر: 117737

مشاغل بومی از طریق سایت‌های تبلیغات آنلاین رونق گرفته است

اینجا بندرعباس، مرکز استان هرمزگان است. هشتمین استان پهناورایران که شغل بیش از ۳۵ هزار نفر از اهالی‌اش ماهیگیری و مشاغل مرتبط با آن است.
 
 
نزدیک غروب است؛ نور سرخ رنگ خورشید بر پهنه آبی رنگ دریا کشیدهشده است. سه ساعت پیش، آب دریا لبریز بود اما حالا می‌توان سنگریزه‌های کف آن را دید؛ ماه با تمام قدرت از فاصله ۶۰۰ هزارکیلومتری، امواج دریا را به تلاطم انداخته و جزر و مد به پا کرده است. اینجا بندرعباس، مرکز استان هرمزگان است. هشتمین استان پهناورایران که شغل بیش از ۳۵ هزار نفر از اهالی‌اش ماهیگیری و مشاغل مرتبط با آن است. هرمزگان با صید سالانه حدود ۲۷۹ هزار تن آبزی، رتبهنخست صید ساحلی ایران را دراختیار دارد. ماهیگیرها هر ساله از ۱۰ مهرماه تا اوایل آذر برای صید میگو به دریا می‌زنند. در سال جاری نیزبیش از ۱٫۰۳۳ تن میگو توسط ۲٫۱۴۰صیاد در هرمزگان صید شدهاست. البته طی دو سال اخیر به دلیل نوسانات ارزی، تحریم‌ها و قوانین دست و پاگیر داخلی مانند نرخ عوارضی‌ها و … برخی از صیادان ترجیح می‌دهند بار خود را روی آب به مشتریان حاشیه خلیج فارس مانندعمانی‌ها بفروشند. برخی دیگر اما ابتکار جدیدی برای فروش صیدشان به کار بسته‌اند.
 
یکی از این صیادان رحیم است.24 سال بیشتر ندارد. لاغر اندام است ونور مستقیم آفتاب، صورت استخوانی‌اش را در شب فرو بره است. وقتی می‌خندد، تمام دندان‌های زردرنگش بیرون می‌ریزد. او برای فروش میگوهای صید شده فقط به مغازه‌اش بسنده نکرده بلکه از فضای مجازی هم کمک گرفته است. می‌گوید: «از کودکی همراه پدرم به دریا می‌زدیم. الان حدود ۱۰ سال است که ماهیگیری می‌کنم و مغازه فروش ماهی همدارم. دو ماه پیش سایت دیوار را چک می‌کردم، دیدم همه جور آگهی در آن وجود دارد. من هم تیری در تاریکی زدم و آگهی فروش میگو گذاشتم. همان روز اول بیشتر از ۵۰ نفر تماس گرفتند.
 
البته فعلا ماهی ۲ تا ۳ مشتری دارم که بین ۲۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم میگو می‌خرند.» بار چند صد کیلویی رامغازه‌دارها سفارش می‌دهند و سایر خریدها برای مصارف خانگی است. بیشتر مشتری‌های رحیم از تهران هستند اما ساکنان یزد، شیراز و مشهدهم با او معامله کرده‌اند. ادامه می‌دهد: «هرکسی که سفارش میگو داشته باشد، از طریق اتوبوس یا هواپیما آن را برایش می‌فرستم. این کار بین ۲ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد. بار مغازه‌ها را هم در جعبه می‌چینیم و ازطریق اتوبوس ارسال می‌کنیم.» درآمدی که رحیم از طریق فروش میگو درفضای مجازی به دست می‌آورد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل درآمدماهانه‌اش می‌شود. او امیدوار است طی ماه‌های آینده، مشتریان بیشتری جذب کند. می‌گوید: «هر ۱۲ ماه سال میگو می‌فروشم و در یک ماه گذشتهخیلی از مردم از جاهای مختلف کشور تماس گرفته‌اند.» 
 
هرمزگان سال‌ها است درگیر خشکسالی است. وقتی بارندگی کم می‌شود، تولید آبزیان هم کاهش پیدا می‌کند. اکنون بیشتر میگوهای تولیدی دراستان پرورشی است و تقریبا فقط یک کارخانه در این زمینه فعال استچون هزینه‌های جانبی، سوخت، مواد اولیه و… بالا رفته است. رئیسکارخانه میگوی شمه در بندرعباس می‌گوید: «در سال ۸۲ حدود ۳۰۰ کارگر داشتیم که هر ۱۲ ماه سال کار می‌کردند اما الان به خاطر مشکلاتاقتصادی، تحریم و صادرات، حدود ۴۰ کارگر فصلی داریم که فقط دو ماهدر سال کار می‌کنند. الان فقط میگو داریم که آن هم با ۳۰ درصد ظرفیت فعال است.» فتح‌الله مختاری با بیان اینکه تحریم‌ها، هزینه‌هایش را چندبرابر کرده است، ادامه می‌دهد: «در گذشته بار میگو را مستقیم به چینمی‌فرستادیم اما الان باید مسیر دبی، سنگاپور و ویتنام را طی کنیم تا بهچین برسیم. پارسال ۴ میلیون تومان پول کانتینر می‌دادیم اما امسال۸۰میلیون تومان.» مختاری می‌گوید: «در گذشته عمده تولیدمان را صادرمی‌کردیم؛ به همه کشورها؛ اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و… کیلویی ۸ دلار اما حالا فقط چین مانده. سال ۹۰ تا ۹۱پررونق بود.» در این شرایط، فضای مجازی به کمک صیادان آمده است. آن‌ها با چند کلیک، صید خودرا پیش چشم میلیون‌ها نفر قرار می‌دهند و درآمد به نسبت مناسبی کسب می‌کنند. رحیم می‌گوید: «بعد از اینکه من در فضای مجازی آگهی فروش میگو دادم، بقیه همکارانم هم این کار را کردند. من تیری در تاریکی زدم اما به هدف خورد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.