اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 4, 2020
11:10 چهارشنبه، 14ام آبانماه 1399
کد خبر: 117749

«کن‌ست»، عرصه‌ای برای ساخت ماهواره‌ و کاوشگرهای کوچک فضایی

 
 
پژوهشگاه هوافضا امسال نیز مانند هشت سال قبل، مسابقات بین‌المللی کن‌ست را برای طراحی و ساخت ماهواره‌ و کاوشگر در ابعاد کوچک برگزار می‌کند.
 
پژوهشگاه هوافضا نزدیک به ۱۰ سال است مسابقات کن‌ست را برگزار می‌کند. این ماراتن جذاب که در حوزه هوافضا برگزاری می‌شود از دو کلمه‌ی کن (can) به معنای قوطی و ست (sat مخفف کلمه satellite) به معنای ماهواره تشکیل شده است. نخستین دوره‌ مسابقات کن‌ ست ایران (ICC2012) با هدف ایجاد انگیزه برای دانشجویان و دانش‌آموزان علاقمند به حوزه‌های فضایی، توسط پژوهشگاه هوافضا در ‌آذرماه ۹۰ و در سطح بین‌المللی برگزار شد.
 
به گزارش روز چهارشنبه کن‌ست در حقیقت یک ماهواره‌ یا کاوشگر فضایی است که در ابعاد حدود یک قوطی، با جرم محدود و شرایطی مشابه یک پروژه فضایی اما در مقیاس کوچک‌تر از هر نظر، طراحی و ساخته می‌شود. کن‌ست را می‌توان با وسایلی از قبیل راکت و بالون از ارتفاع‌های مختلف رها کرد تا علاوه بر فرود سالم به زمین، ماموریتی مشابه با ماموریت یک ماهواره یا کاوشگر را به سرانجام برساند.
در مسابقات کن ست ایران، کن‌ست‌ها باید در یکی از دو دسته (کلاس) وزنی و ابعادی که از قبل مشخص شده، طراحی و ساخته شوند. کن‌ست اغلب شامل همه قسمت‌های اساسی یک ماهواره یا کاوشگر از جمله زیرسیستم‌های توان، مدیریت داده و فرمان، مخابرات، سازه و بازیابی است تا به کمک آنها بتواند ماموریت خود را به انجام برساند.
 
شهریور امسال پژوهشگاه هوافضا مسابقه کن‌ست را آغاز کرد و علاقه‌مندان برای شرکت در آن ثبت‌نام کردند و بر همین اساس اسامی تیم‌های برگزیده مرحله پایانی هشتمین دوره ملی و پنجمین دوره بین‌المللی مسابقات کن‌سَت ایران نیز تا پایان آبان‌ماه اعلام می‌شود.
 
 
البته قرار بود مانند سال‌های پیش مرحله پایانی مسابقات در اسفندماه ۹۸ برگزار شود، اما ویروس کرونا این مسابقات را نیز تحت تاثیر خود قرار داد و با ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط درخصوص عدم برگزاری تجمعات، کمیته برگزاری مسابقات کن‌ستِ ایران پس از بارها تصمیم‌گیری و مکاتبه با نهادهای مرتبط، تصمیم به برگزاری غیرحضوری این مسابقات گرفت.
 
در این مسابقه هر یک از تیم‌ها موظف هستند کن‌ست (به صورت یک‌پارچه و همراه با سامانه فرود)، تجهیزات سخت‌افزاری ایستگاه زمینی، باتری، شارژ باتری و سایر تجهیزات خود را همراه با یک عدد لوح فشرده شامل نرم‌افزار ایستگاه زمینی و راهنمای کار با آن، همچنین فیلم واضح از تست عملکردی کن‌ست، ارتباط با ایستگاه زمینی و چگونگی عملکرد آن (روشن و خاموش شدن، شارژ مجدد، راه اندازی، ستاپ ایستگاه زمینی و سایر توضیحات ضروری) را ازطریق پست برای دبیرخانه این مسابقات که در سایت پژوهشگاه هوافضا موجود است، ارسال کنند.
 
ارزیابی تیم‌ها بر مبنای انطباق با اصول فنی و سیستمی، طی کردن درست مراحل طراحی و تحویل گزارش‌های آنها، برآورده کردن الزامات، انجام موفقیت‌آمیز ماموریت‌ها و ارائه مناسب نتایج توسط تیم داوری انجام شده است.
 
این دوره از مسابقات که ۹۳ تیم شامل ۸۸ تیم ایرانی و پنج تیم بین المللی در آن شرکت کردند، در دو کلاس سنجشی- ارتباطی و علمی- اکتشافی برگزار می‌شود و سه تیم از هر کلاس حاضر در مرحله نهایی، با گذر از چندین مرحله پالایش، داوری و انجام عملیات پروازی تا پایان آبان‌ماه انتخاب خواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.