تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 4, 2020
16:49 چهارشنبه، 14ام آبانماه 1399
کد خبر: 117775

رسیدگی به شکایات خریداران اینترنتی در ۶ روز

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: بر اساس قانون جدید، کسب وکارهای دارای «اینماد» تنها ۶ روز فرصت دارند تا به شکایت‌ مشتریان رسیدگی کنند.
 
 
 
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در تازه‌ترین اطلاعیه خود اعلام کرد از هفته آینده  مهلت‌ زمانی تعیین شده برای شاخص تأخیر در پاسخگویی توسط کسب و کارهای اینترنتی را به روزرسانی می کند.
 
خرید اینترنتی از آن «هندوانه‌های در بسته‌ای» بود که کسی نمی‌دانست اگر پول را واریز کند و بعد کالا با مشخصات ذکر شده به دستش نرسد باید چه کند؟ مشکلی که امروزه در خرید از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام هنوز ادامه دارد. ریشه اصلی این مشکل، نداشتن مرجعی برای رسیدگی است.
 
اما از زمانی که خرید اینترنتی در کشور ما جا افتاد، مسئولان با ارائه نماد به سایت‌های فروش اینترنتی، سعی کردند برای خریداران پشتوانه‌ای را ایجاد کنند. اکنون تمامی سایت‌هایی که از طریق اینترنت اقدام به فروش و ارائه خدمات به افراد می‌کنند، موظف به دریافت اینماد هستند. نمادی که برای مشتریان اینترنتی این اعتماد را می‌دهد که اگر مشکلی در خرید خود داشتند، می‌توانند از این طریق شکایت خود را ثبت کرده و مشکل تا مرحله حل شدن پیگیری کنند.  
 
در فرآیند قبلی، کسب و کارها از سه مهلت زمانی ۹۶ ساعته یعنی ۱۲ روز برای پاسخگویی به شکایات بهره ‌مند بودند اما در به روزرسانی جدید، این مهلت به ۶ روز و سه فرصت زمانی ۷۲، ۴۸ و ۲۴ ساعت تغییر کرده است.
 
بر این اساس، کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی، برای پاسخگویی به هر یک از شکایات دریافتی خود، به طور کلی ۶ روز مهلت خواهند داشت و از زمان ثبت شکایت، مهلت اولیه ۷۲ ساعت جهت پاسخگویی به شکایت دریافتی وجود دارد.
 
در صورت عدم پاسخگویی کسب و کار در طی ۷۲ ساعت اولیه به آن شکایت، یک تأخیر برای آن کسب و کار ثبت شده و ۴۸ ساعت مهلت برای دور دوم پاسخگویی به کسب و کار داده می‌شود. در صورتی که کسب و کار در طول این مهلت زمانی هم به شکایت دریافتی پاسخی ارائه نکند، یک تأخیر دیگر برای وی ثبت شده و در نهایت مهلت زمانی پایانی که ۲۴ ساعت است به او داده می‌شود. در صورت عدم پاسخگویی کسب و کار پس از گذشت ۲۴ ساعت نهایی، شکایت ثبت شده به عنوان شکایت بدون پاسخ در کارتابل و پروفایل اینماد کسب و کار ثبت خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.