اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 9, 2020
11:48 دوشنبه، 19ام آبانماه 1399
کد خبر: 117893

ساختار دولتی فضای مجازی در کره جنوبی/ ۷۷ درصد شهروندان کره‌ای از اینترنت ملی استفاده می‌کنند

 
 
طبق آمار، ۷۳ درصد کاربران اینترنت در کره جنوبی از شبکه اجتماعی بومی استفاده می کنند و سهم تولید ناخالص داخلی بخش فناوری اطلاعات در اقتصاد کره ۱۰/۴ درصد است.
 
 کشور کره جنوبی یکی از کشورهای پیشرو در زمینه حکمرانی فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح دنیا به شمار می رود. کره جنوبی تلاش می کند بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را با تصویب اسناد سیاستی و قوانین مختلف ترویج و احیا نماید و خود را به عنوان به ابرقدرت در دنیا در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح نماید.
 
** ساختار دولتی فضای مجازی در کره جنوبی
 
ساختار دولتی در کره جنوبی به گونه ای است که «وزارت علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات» مسئولیت فناوری اطلاعات و ارتباطات، پخش رادیویی و تلویزیونی را بر عهده دارد. همچنین «کمیسیون ارتباطات کره» مسئول تنظیم مقررات مربوط به پخش و ارتباطات و حفاظت از کاربران است. «وزارت کشور و امنیت» مسئول دولت الکترونیک و حفاظت از اطلاعات الکترونیکی است و «وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری» مسئول محتوای ویدئویی، بازی ها و غیره است. «وزارت تجارت، صنعت و انرژی» مسئول سامانه ها و نرم افزارهای نهفته، آموزش الکترونیکی و قطعات فنی و صنعتی مرتبط با صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
 
** نقش فناوری اطلاعات در اقتصاد کره جنوبی
 
فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک عامل رشد اقتصادی در کره جنوبی مطرح است. با توجه به آمار بانک مرکزی کره، تولید ناخالص داخلی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات 10 و چهار دهم درصد (بیش از 10 درصد در چهار سال متوالی) از تولید ناخالص ملی کشور بوده و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پنج و سه دهم درصد بوده است. . سهم بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد تولید ناخالص داخلی، به میزان 15 و سه دهم درصد افزایش یافته است.
 
** استفاده 73 درصدی کاربران کره جنوبی از شبکه اجتماعی بومی KAKAO TALK
 
آمار ها نشان می دهد از اواخر ماه دسامبر 2016 مجموعا بیش از 43 میلیون نفر در کره جنوبی کاربر اینترنت بوده اند که این رقم بیش از 88 درصد جمعیت این کشور را شامل می شود.کره جنوبی دارای بالاترین نفوذ فعال رسانه های اجتماعی با 82 درصد از سال 2016 در میان کشورهای آسیایی است. خدمات شبکه اجتماعی مبتنی بر پروفایل شخصی، محبوب ترین نوع رسانه های اجتماعی در کره جنوبی هستند. شبکه اجتماعی بومی که به طور گسترده استفاده می شود KAKAO TALK است که حدود 73 درصد از کاربران اینترنت در کره جنوبی روزانه به KAKAO TALK دسترسی دارند.
 
کره جنوبی در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای چهار سال متوالی 2010 تا 2013 رتبه نخست و در سال 2014 بعد از دانمارک دوم شد، اما در سال 2015 به مقام اول بازگشت و موقعیت خود را تا سال 2016 حفظ کرده است.همچنین این کشور در سال 2016، نرم افزار خود را برای اولین بار در سراسر جهان در حوزه شبکه های اینترنت اشیاء نهایی کرده است.
 
** استفاده 77 درصد شهروندان کره جنوبی از اینترنت ملی
 
طرح های رایانه ای ملی در اواخر دهه 80 در کره شروع شد که این طرح خود باعث بسط و گسترش کاربرد رایانه توسط دولت و شهروندان شد. گرایش ملی به کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات به گونه ای است که در این کشور نزدیک به 77 درصد شهروندان از اینترنت و یا خدمات اینترنتی با سرعت بالا استفاده می کنند. سه شرکت بزرگ اپراتور تلفن همراه کره جنوبی عبارتند از: SL TELECOM با بیش از 10 درصد سهم بازار KT OLLEH بزرگترین سهم تلفن ثابت و LG UPLUS با 60 درصد سهم بازار.
 
** اهداف راهبردی کره در فضای مجازی
 
اهداف راهبردی کره جنوبی در فضای مجازی عبارت است از: اول؛ حرکت به سوی تبدیل شدن کره جنوبی به کشور پیشرو در بخش نرم افزاری حوزه فناوری های فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، فراهم آوردن زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان پایه و اساس انقلاب صنعتی چهارم، ایجاد اکوسیستم تکنولوژی، نیروی انسانی و صنعت برای انقلاب چهارم صنعتی. دوم؛ بهبود کیفیت زندگی برای افراد از طریق امکانات فضای مجازی: پاسخ هوشمند به مشکلات جامعه اطلاعاتی، پیشگیری از حوادث و تقویت ایمنی زندگی.
 
** نظارت دولت بر فضای مجازی کره جنوبی
 
کره جنوبی از کشورهایی است که فضای مجازی تحت نظارت است. نظارت در فضای مجازی کره از طریق دو کمیته اصلی انجام می شود: کمیته ارتباطات کره (KCC) و کمیته استانداردهای ارتباطات کره (KCSC). برای اولین بار KCC  در سال 2008 تأسیس شد و مسئول تنظیم مقررات همه رسانه ها بوده است.  KCSC در واقع یک کمیته است که درون KCC  تعریف شده است که تنها مسئولیت تنظیم مقررات اینترنت و فضای مجازی را دارد. KCC  به نظر می رسد به هر محتوایی که باید نظارت شود، نظارت دارد. مواردی از قبیل برهنگی و محتواهای مستهجن، مواد مضر برای افراد زیر سن قانونی، تقلب در اینترنت، موارد مربوط به ستایش کره شمالی و محتواهای ضد دولتی و ضد قوای نظامی. هنگامی که چنین محتوایی یافت می شود، KCSC درخواست می کند تا محتوا حذف شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.