تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 13, 2020
12:24 جمعه، 23ام آبانماه 1399
کد خبر: 118025

شرکت سرمایه‌گذاری «پرشیا فاند» روی دو استارتاپ سرمایه‌گذاری کرد

 
 
شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیا فاند» که از ابتدای امسال با هدف سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کسب‌وکارهای نوپا و کمک به رشد آنها شروع به کار کرده، روی دو استارتاپ اپتیت (appetit) و  شگرفیست سرمایه‌گذاری کرد. براساس گفته‌های مدیرعامل «پرشیافاند» روی استارت آپ‌ «اپتیت» ۹۹۰ میلیون تومان با ۳۴ درصد سهام سرمایه‌گذاری کردند و میزان سرمایه‌گذاری روی شگرفیست را نمی‌توانند اعلام کنند.
 
 شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیا فاند» از ابتدای سال۹۹ و با هدف سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کسب‌و‌کارهای نوپا و کمک به رشد آن‌ها همچنین با تمرکز بر حوزه‌های سرگرمی، فین‌تک، گردشگری، سبک زندگی، تجارت الکترونیک شروع به کار کرده است. حالا مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر پرشیافاند از سرمایه‌گذاری روی دو استارت‌آپ اپتیت و شگرفیست و یک تیم در حوزه بورس خبر داد.
 
امیرحسین شبیری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیا فاند» در رابطه با این مجموعه به پیوست گفت: «این مجموعه صد در صد خصوصی است و افرادی که این مجموعه را راه‌اندازی کردند، در اکوسیستم نوآوری چندین سال سابقه دارند. در این مجموعه قصد داریم روی استارت‌آپ‌های حوزه سرگرمی، فین‌تک، سبک زندگی و تجارت الکترونیکی و گردشگری سرمایه‌گذاری کنیم.»
 
او ادامه داد: «ما مجموعه استارت‌آپ فکتوری باکس را راه‌اندازی کردیم. باکس پلتفرم و فضایی بود که سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها و شتابدهنده‌ها حضور داشتند و بحث آموزش به تیم‌های استارت‌آپی را پیش می‌بردیم. در باکس نمی‌توانستیم به صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کنیم چون باکس از حالت پلتفرمی خود خارج می‌شد. سپس ما دریافتیم که اگر می‌خواهیم به صورت مستقل سرمایه‌گذاری کنیم باید در قالب حقوقی جدید این اتفاق رخ دهد. پس مجموعه پرشیا فاند را راه‌اندازی کردیم.»
 
شبیری با اشاره به اینکه در فضای اکوسیستم استارت‌آپی ناامیدی در حوزه سرمایه‌گذاری و خود تیم‌های جوان به وجود آمده است، بیان کرد: «فکر می‌کنم از ابتدای امسال تعداد سرمایه‌گذاری روی استارت‌‌آپ‌‌ها نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم دراین فضا فعالیت کنیم. از زمانی  هم که فعالیت خود را آغازکردیم، هر طرحی که مورد تایید بوده را سرمایه‌گذاری کردیم.»
 
شبیری در پاسخ به این سوال که چرا این حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند، گفت: «افرادی که این مجموعه را راه‌اندازی کردند روی این حوزه‌ها سابقه و تخصص دارند. نکته بعدی این است که وقتی می‌گویند سرمایه‌گذاران خطرپذیر باید تخصصی‌تر فعالیت کنند، برای این است که بازار آن استارت‌آپ‌ را توسعه دهند. ما با توجه به شبکه‌سازی و فعالیت‌هایی که پیشتر انجام دادیم، می‌توانیم بازار استارت آپ‌ها‌ و کسب‌وکارهای این چند حوزه را گسترش دهیم. متخصصان هم در تیم ما برای بحث آموزش و منتورشیپ حضور دارند. به همین خاطر بعد از سرمایه‌گذاری می‌توانیم به رشد تیم‌ها هم کمک کنیم. جذب سرمایه در راند بعد استارت‌آپ‌ها هم تقریبا تضمین‌شده است.»
 
او در ادامه درمورد اینکه استارت‌آپ‌ها با چه شرایطی در پرشیافاند پذیرفته می‌شوند، گفت: «ما روی استارت‌‌آپ‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که در مرحله اولیه (early stage) باشند. برای ما مهم‌ترین موضوع تیم استارت‌آپ‌ است. به همین خاطر در مرحله اول روی تیم سرمایه‌گذاری می‌کنیم. سپس طرح به هیج وجه نباید تکراری باشد و باید نوآوری در ایده وجود داشته باشد. تیمی که در مرحله اولیه است، محصول قابل ارائه، تراکنش مالی و کاربر دارد. پس یک تیم باید تمام این شاخص‌ها را داشته باشد تا ما سرمایه‌گذاری کنیم.» به گفته شبیری مجموعه پرشیافاند محدودیتی در سرمایه‌گذاری روی تیم‌ها ندارند و در مقابل هم سهام از استارت‌آپ‌ها دریافت می‌کنند.
 
سرمایه‌گذاری روی استارت آپ‌ها
در ادامه شبیری در مورد دو استارت‌آپ‌ «اپتیت» و «شگرفیست» و سرمایه‌گذاری روی این تیم‌ها توضیحاتی ارائه داد. او در این مورد گفت: «تیم اپتیت دو سال است که در حوزه سبک زندگی فعالیت می‌کند. پیشتر در شتابدهنده نوین‌تک حضور داشتند. چندین بار محصول خود را ارتقا دادند و هم‌اکنون به محصولی قابل اتکا دست پیدا کردند. محصولاتی چون آکادمی‌های مختلف ورزشی، برنامه‌های غذایی و کمپین‌های اجتماعی ارائه می‌دهند. در تلاش هستند تا سبک جدیدی از زندگی سالم را ترویج کنند.»
 
او ادامه داد: «استارت‌آپ‌ «شگرفیست» در حوزه بازی تحت وب و گیمیفیکیشن فعالیت می‌کند و این بازی‌ها اپلکیشین نیستند. این تیم حرفه‌ای است و محصولاتی مانند آمیرزا را عرضه کردند. از اول مهرماه روی این تیم سرمایه‌گذاری کردیم.»
 
او اضافه کرد: «تیم دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری در نظر داریم که در حوزه بورس فعالیت می‌کند. البته چون در مرحله شتابدهی قرار دارند از باقی تیم‌ها عقب‌تر هستند. البته روی این تیم به صورت مشترک با یک مجموعه تامین مالی سرمایه‌گذاری کردیم تا به سطح سرمایه‌گذاری خطرپذیر برسند.»
 
براساس گفته‌های شبیری روی استارت آپ‌ «اپتیت» ۹۹۰ میلیون تومان با ۳۴ درصد سهام سرمایه‌گذاری کردند و میزان سرمایه‌گذاری روی شگرفیست را نمی‌توانند اعلام کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.