اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

November 15, 2020
16:50 یکشنبه، 25ام آبانماه 1399
کد خبر: 118108

دیجی‌کالا برای تأیید یا رد نظرات کاربران از هوش مصنوعی استفاده می‌کند

دیجی‌کالا از مهر ۹۹ برای تأیید یا رد نظراتی که کاربران برای کالاها می‌نویسند از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.
 
 
به گزارش روابط عمومی دیجی کالا، قابلیت نظر دادن کاربران روی تمام کالاها در دیجی‌کالا و متقابلاٌ قابلیت خواندن نظرات دیگران، امکان خوبی است که شرایط خرید و فروش آسان و آگاهانه را برای کاربران دیجی‌کالا فراهم می‌کند. اما در پشت صحنه درج این نظرات چه اتفاقی می‌افتد؟ دیجی‌کالا از مهر ۹۹ برای تأیید یا رد نظراتی که کاربران برای کالاها می‌نویسند از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. استفاده از هوش مصنوعی برای چنین هدفی، چالش‌ها و محدودیت‌های خود را دارد که تیم محتوای دیجی‌کالا، در همکاری با تیم بیگ دیتای دیجی‌کالا، به راهکاری خوب و هم ردیف پلتفرم‌های جهانی خرید و فروش آنلاین رسیده است.
 
چرا هوش مصنوعی؟
 
پیش‌تر برای تأیید یا رد نظرات کاربران از نیروی انسانی استفاده می‌شد و در فرایندی سخت و زمان‌بر، نظرات کاربران برای نمایش در وبسایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا به صورت دستی مورد بررسی قرار می‌گرفت. نیروی انسانی با خواندن هر نظر که برای کالایی مشخص ثبت شده بود، تشخیص می‌داد که آیا این نظر برای نمایش در قسمت نظرات آن محصول مناسب است یا خیر؟
 
کاربران، روزانه بیش از ۳۰ هزار نظر روی اقلام مختلف کالا در سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا ثبت می‌کنند. بررسی این نظرات به کمک نیروی انسانی علاوه بر سخت و زمان‌بر بودن، احتمال بروز خطا را هم بالا می‌برد. همچنین باید در نظر داشت با افزایش تعداد کاربران دیجی‌کالا و تسهیل فرایند ثبت نظرات و اهمیت مجموعه نظرات کاربران به‌عنوان راهنمایی برای خرید هر محصول، تعداد نظرات ثبت شده با شیبی فزاینده در حال رشد است. به همین دلیل، اگر دیجی‌کالا برای تایید و رد نظرات به سراغ هوش مصنوعی نمی‌رفت؛ باید تیم انسانی بررسی نظرات را گسترش می‌داد. تیمی که تعداد اعضای آن تا پایان سال ۹۹ به بیش از ۷۰ نفر می‌رسید و با این تعداد هم تأیید نظرات کاربران به سرعت انجام نمی‌شد و نظرات باید در صف بررسی دستی می‌ماندند.
 
کارخانه محتوای دیجی‌کالا
 
تیم محتوای دیجی‌کالا که راهبری پروژه‌های مرتبط با نظرات کاربران را بر عهده دارد با استفاده از یک راه حل خودکار در تأیید و رد نظرات، فرصت بیشتری برای پرداختن به محتوای نظرات دارد. در واقع حذف فرایند بررسی دستی این امکان را به تیم محتوا می‌دهد تا از ظرفیت نهفته در نظرات بهره بیشتری ببرد. نظراتی که محتوای آن‌ها به‌زودی امکانات جدید و ارزشمندی برای کاربران دیجی‌کالا نیز مهیا خواهد کرد.
 
هوش مصنوعی برای تأیید یا رد نظرات در دیجی‌کالا چه می‌کند؟
 
با شروع بررسی نظرات با هوش مصنوعی، تیم انسانی بررسی نظرات، همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد و قرار است به صورت تصادفی نظرات بررسی شده با هوش مصنوعی را بازبینی کند. این کار منجر به کاهش درصد خطای سامانه هوش مصنوعی می‌شود و همچنین گزارش دقیقی از خطاهای این سامانه مهیا می‌کند تا روز به روز عملکرد آن بهتر شود.
 
هوش مصنوعی دیجی‌کالا ۷۵ درصد نظرات را بررسی می‌کند و بررسی ۲۵ درصد دیگر برعهده نیروی انسانی است.
 
در دنیای کسب‌وکارهای آنلاین، استفاده از هوش مصنوعی برای چنین مقاصدی چیز تازه‌ای نیست؛ اما پیاده‌سازی این سامانه‌ها دشواری‌های خاص خود را دارد که شاید از نگاه کاربران پنهان بماند. مثلا بسیاری از کاربران گمان می‌کنند با مشخص کردن تعداد محدودی از کلیدواژه‌ها و نوشتن یک برنامه ساده کامپیوتری، می‌توان به سیستم یاد داد کدام نظر را رد و یا کدام نظر را تأیید کند! اما این فرایند اینقدرها ساده نیست و در پیاده سازی چنین سامانه‌ای باید از الگوریتم‌های یادگیری ماشین (Machine learning) و پردازش زبان طبیعی (NLP) و ابزارهای دیگر بهره برد، تا به مرور زمان به نتیجه مطلوب رسید.
 
نیروهای فناوری دیجی‌کالا
 
در واقع برای رسیدن به هدف مورد نظر باید یک مدل هوش مصنوعی را با داده‌های واقعی آموزش داد. داده‌های واقعی در پیاده‌سازی چنین سامانه‌ای، نظراتی است که کاربران، در گذشته، در وبسایت دیجی‌کالا ثبت کرده بودند. این مدل با استخراج الگوهای مشخصی از محتوای یک نظر، آن را رد یا تأیید می‌کند. برای طراحی این الگوها نیز سیاست تیم محتوای نظرات تعیین کننده است. گاهی استفاده از کلمات خاص در یک نظر می‌تواند منجر به رد شدن آن شود، گاهی بی‌ارتباط بودن نظر با محصولی که نظر برایش ثبت شده است و چندین و چند عامل دیگر.
 
کاربران چطور می‌توانند در تأیید یا رد نظرها مشارکت کنند؟
 
با همه این اوصاف اما آیا سامانه هوش مصنوعی دیجی‌کالا به هیچ وجه خطا نمی‌کند؟ باید به این موضوع توجه کرد که هوش مصنوعی هم عاری از خطا نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد این سامانه با موفقیت چشم‌گیری مواجه شده است و با دقت بیش از ۹۹ درصد نظرات کاربران را رد یا تأیید می‌کند.
 
دیجی‌کالا برای این خطاهای احتمالی و محدود هم چاره‌ای اندیشیده و آن هم کمک گرفتن از کاربران برای گزارش نظراتی است که هوش مصنوعی به اشتباه آن‌ها را تأیید کرده است. با فشردن علامت پرچم زیر هر نظر، آن نظر بلافاصله در صف بررسی دستی نیروی انسانی قرار می‌گیرد تا اگر هوش مصنوعی به اشتباه آن را تأیید کرده، رد شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.