در نهایت بعد از گذشت بیش از ۷ ماه از مطرح شدن ورود شرکتهای بزرگ استارتآپی ایران به بازار بورس، رئیس اتاق بازرگانی تهران در توییتر خود اعلام کرد که نماد تپسی به عنوان اولین شرکت استارتآپی به زودی بر تابلو فرابورس جای میگیرد.
با قرار گرفتن نام تپسی روی تابلو فرابورس، این شرکت اولین شرکت استارتآپی از میان ۴ شرکتی خواهد بود که پیش از این نامشان برای ورود به بازار سرمایه شنیده شده بود. میلاد منشیپور، مدیرعامل تپسی پیش از این و در گفتوگو در برنامه شبانههای پیوست اعلام کرده بود که احتمالا این شرکت به عنوان اولین شرکت تاکسی اینترنتی اواخر تابستان یا اوایل پاییز وارد بازار سرمایه میشود. حالا مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در توییتی نوشته است که پس از چند ماه مذاکره از سوی اتاق بازرگانی تهران، با تسهیلگیری وزارت اقتصاد و سازمان بورس تپسی به عنوان اولین شرکت استارتآپی نمادش روی تابلوی فرابورس قرار میگیرد.
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در توییتی از قرار گرفتن نام تپسی روی تابلو فرابورس خبر داد.
تیر ماه سال جاری امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس در گفتوگو با پیوست اعلام کرده بود که آمادهترین شرکت برای ورود به بازار بورس کافه بازار و دیجیکالا هستند و در پله بعدی هم شیپور و تپسی قرار دارند. به نظر میرسد برخلاف این پیشبینیها تپسی به عنوان اولین شرکت وارد بازار سرمایه میشود. تابستان سال جاری مدیرعامل تپسی در گفتوگو با پیوست اعلام کرده بود که تپسی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد بازار تاکسیهای اینترنتی را در اختیار دارد.
در سه سال گذشته خبرهای مختلفی از ورود شرکتهای استارتآپی به بازار بورس شنیده شده بود؛ اما در نهایت این خبرها از ابتدای سال جاری و به دنبال رشد شاخصهای بازار بورس کشور، داغتر از گذشته مطرح شد. در فروردین ماه کافهبازار، دیجیکالا، تپسی، شیپور از تصمیم جدی خود برای ورود به بازار در تابستان خبر داده بودند.
در ادامه این اظهارت نیز فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در تیرماه و بعد از جلسهای با حضور مدیران ۴ شرکت بزرگ اینترنتی ایران شامل دیجی کالا، کافه بازار، تپسی، و شیپور از عرضه سهام این شرکتها به بورس خبر داد؛اما در نهایت با پایان تابستان هم هیچکدام از این شرکتها با وجود قولهای مساعد وزارت اقتصاد و دستور رئیس جمهوری برای تسریع ورود این شرکتها به بازار بورس، موفق به حضور در بازار سرمایه نشدند.
اواخر شهریور ماه رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصاد و دارایی در گفتوگو با پیوست اعلام کرده بود که پذیرش استارتآپها در بورس منتظر شکلگیری و نهایی شدن «بازار هدف» در فرابورس است. حالا به نظر میرسد با شگلگیری این بازار روند ورود شرکتهای استارتآپی به این بازار حداقل با خبر جای گرفتن نماد تپسی بر تابلوی فرابورس، فراهم شده است.
در حال حاضر به جز دیجیکالا و کافه بازار که امید داشتند تا تابستان وارد بورس شوند، شیپور، هلدینگ صبا ایده، داتین و پرداخت الکترونیک پاسارگاد (زیرمحموعه هلدینگ فناپ) ، آسیاتک، رایتل، ایرانسل (بخشی از سهام) و شاتل نیز منتظر ورود به بازار سرمایه هستند.
از زمان مطرح شدن ورود شرکتهای استارتآپی به بورس دلایل مختلفی در مورد تاخیر ورود این شرکتها به این بازار شنیده شده است. شرکتهای فناوری و نوآور سختگیریهای رگولاتور، نداشتن تخصص و دانش کافی بازار سرمایه از صنعت آیتی را عامل اصلی جای خالی خود در بازار بورس عنوان میکنند و از سوی دیگر مدیران بورسی نداشتن شفافیت مالی را یکی از عوامل بازماندن شرکتهای تکنولوژیمحور ایران از این بازار مالی قلمداد میکنند. به نظر میرسد در شرایط فعلی مهمترین فاکتور پذیرش شرکتها در بورس داراییها و سودآوریشان باشد. با توجه به نو بودن پذیرش چنین شرکتهایی که مبتنی بر ارائه خدمت از طریق نرمافزار و سایت هستند، این شرکتها داراییهای فیزیکی کمتری دارند و به همین دلیل قیمتگذاری ارزششان در بورس و فرابورس به راحتی صورت نمیگیرد.