مدیرعامل تاکسی اینترنتی تپسی، به عنوان اولین شرکت استارتآپی که قرار است وارد بازار سرمایه شود، پیشبینی میکند که نماد این شرکت اواسط زمستان سال جاری روی تابلو فرابورس قرار بگیرد. میلاد منشیپور هرچند اعلام جزئیات در مورد میزان فروش سهم اولیه و قیمتگذاری روی سهم این شرکت را به ماههای آتی موکول میکند؛ اما میگوید قرار است جذب سرمایه فروش سهام تپسی در بازار سرمایه، صرف توسعه زیرساختهای هستهای این تاکسی اینترنتی و همچنین برنامهریزی برای ورود این شرکت به حوزههای مجاور و غیر مجاور شود.
با اعلام خبر قرار گرفتن نماد تپسی روی تابلو فرابورس، به عنوان اولین شرکت استارتآپی که ماهها پشت درهای بازار سرمایه قرار گرفته، بارقه امید برای شکستن این طلسم برای دیگر شرکتهای این حوزه مانند دیجیکالا، کافهبازار و شپیور بیشتر شده است. حالا بسیاری از فعالان اقتصادی و استارتآپی از این اتفاق به عنوان گام بلند اکوسسیتم نوآوری کشور برای تامین مالی شفاف در مسیر برنامههای توسعه خود از بازار بورس یاد میکنند. امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات هم امروز صبح (۲۹ آبان) در شبکههای اجتماعی خود ورود تپسی به بازار سرمایه را نشانهای خوب برای سرمایهگذاران، خصوصا صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه دانست که میتواند آنها را به سرمایهگذاری در اکوسیستم استارتآپی کشور تشویق کند.
رونمایی از نماد تپسی در زمستان
با تمام اینها به نظر میرسد قرار گرفتن نماد تپسی روی تابلو فرابورس بعد از ماهها پیگیری تازه اول راه برای این شرکت استارتآپی فعال در حوزه تاکسیهای اینترنتی باشد. آنطور که میلاد منشیپور، مدیرعامل تپسی پیشبینی میکند نماد این شرکت احتمالا اواسط زمستان روی تابلو فرابورس قرار خواهد گرفت. همچنین فرایند ارزشگذاری روی این شرکت نیز که همیشه از طرف شرکتهای استارتآپی به عنوان یکی از عاملهای متوقفکننده برای ورود به بازار سرمایه عنوان میشود، بعد از این فرایند انجام خواهد گرفت.
میلاد منشیپور در مورد فرایند قرار گرفتن نماد این شرکت در تابلو فرابورس و وضعیت ارزشگذاری آن به پیوست گفت: «قرار گرفتن نماد تپسی روی تابلوی فرابورس اتفاق بزرگی است و امیدواریم نه تنها برای تپسی که برای کل کسبوکارهای اینترنتی کشور مسیر جدیدی را ایجاد کند. ارزشگذاری شرکت هم بعد از قرار گرفتن روی تابلو و در زمان عرضه اولیه صورت خواهد گرفت، البته خیلی روی آن نیز حساسیتی نداریم؛ چرا که همه چیز شفاف و مشخص است و در نهایت عقل جمعی تعیین میکند که سهام تپسی با چه ارزشی قیمتگذاری شود.»
با اینکه در سه سال اخیر بارها اظهارات مختلفی از ورود شرکتهای استارتآپی به بورس شنیده شده؛ اما از ابتدای امسال و با رشد خیره کننده شاخصها در بورس بسیاری از شرکتهای استارتآپی از جمله دیجیکالا، کافهبازار، تپسی و شیپور از برنامهریزی برای ورود به این بازار خبر دادند. در نهایت بعد از گذشت ۶ ماه از سال شنیدههایی در مورد متوقف شدن ورود این شرکتها به بورس مطرح شد. بعد از طولانی شدن روند ورود شرکتهای استارتآپی به بازار بورس، وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرد که برای حل مشکلات جذب استارتآپها به این بازار قرار است بازار جدیدی به نام بازار هدف در فرابورس شکل گیرد.
میلادمنشیپور در پاسخ به این سوال پیوست که نماد تپسی روی این تابلو جدید در فرابورس قرار خواهد گرفت یا خیر گفت: «نماد تپسی روی تابلو دوم فرابورس که در واقع تابلو اصلی فرابورس است قرار میگیرد نه تابلو هدف. از ابتدای تصمیم برای راهاندازی بازار هدف ما به همراه دیگر استارتآپها اعلام کردیم که علاقهای به قرار گرفتن نماد خود روی این تابلو نداریم؛ چرا که این تابلو برای استارتآپهای کوچک و متوسط مناسب است.»
منشیپور با اشاره به اینکه هنوز هم تابلو هدف راهاندازی نشده است ادامه داد: «تابلو هدف با توجه به اندازه و جایگاه تپسی در بازار برای ما مناسب نیست. ما تمام مراحل لازم برای اثبات اینکه شرکت استحکام مالی و عملیاتی لازم را دارد و امید به آینده و رشد در کسبوکارمان نیز وجود دارد را طی کردهایم. در زمینه ارزشگذاری داراییهای غیر فیزیکی ما که ارزش بالایی هم دارد، بحثهای تخصصی و فنی لازم با بورس و فرابورش شده و با توجه به همراهی وزارت اقتصاد، مدیران بورس و فرابورس فکر نمیکنیم در زمینه ارزشگذاری دارایی هم به مشکلی برخورد کنیم.»
منشیپور در مورد میزان سهام و قیمتگذاری اولیه روی آن نیز ترجیح میدهد با توجه به حساسیتهای موجود فعلا اظهار نظر نکند. همچنین او اعلام میزان سهمی که تپسی از بازار تاکسیهای اینترنتی دارد را نیز به زمان عرضه اولیه این شرکت در بازار سرمایه موکول میکند و میگوید که در آن زمان به صورت شفاف سهم تپسی از این بازار مشخص خواهد شد.
تابستان سال جاری مدیرعامل تپسی در گفتوگو با برنامهها شبانه پیوست اعلام کرده بود که تپسی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد این بازار را در اختیار دارد. در این بین نیز اخیرا مدیرعامل ایرانسل در برنامه اختتامیه نوآوردگاه ایرانسل گفته بود که اسنپ ۸۵ درصد از سهم بازار تاکسیهای اینترنتی در کل کشور را در اختیار دارد.
ورود به بازارهای جدید
از جمله دلایل اصلی شرکتها برای ورد به بورس، جذب سرمایه برای خروج از بازار فعالیت یا توسعه بازارهایشان است. تپسی نیز به عنوان اولین شرکت استارتآپی که قرار است وارد بازار سرمایه شود، قرار است از این جذب سرمایه برای توسعه بخشهای مختلف بیزنس خود استفاده کند. منشیپور در این زمینه به پیوست گفت: «فروش سهام تپسی صرف توسعه زیرساختهای هسته اصلی تاکسی اینترنتی ما و وارد شدن به بازارهای مجاور و غیر مجاور میشود. در واقع این سه بخش از محل تامین سرمایه بورس رشد و توسعه پیدا میکنند.» او در پاسخ به این سوال که آیا قرار است تپسی هم به سوپراپ تبدیل شود اعلام کرد: «وارد شدن ما به حوزههای مجاور مربوط به حملونقل هوشمند و غیرمجاور آن به معنی تبدیل شدن تپسی به سوپراپ نیست. از طرفی دیگر مفهوم سوپراپ شدن یک مفهوم مورد علاقه برای ما در راستای توسعه فعالیتمان نیست.»
تپسی در حالی وارد بورس خواهد شد که در چند ماه گذشته این بازار افت و خیزهای بسیاری داشته و قیمت سهام بسیاری از شرکتها که به صورت طبیعی باید افزایش پیدا میکرده به قیمت زمان اولیه بازگشته است.
منشیپور در واکنش به این شرایط بازار بورس و اینکه آیا این تغییرات میتواند برای آنها نگرانکننده باشد گفت: «نگاه ما برای ورود به بازار سرمایه بلند مدت است و فقط به ماههای پیشرو نگاه نمیکنیم. ورود به بورس به بالغ شدن هر شرکتی کمک میکند از جمله تپسی. در این بازار میتوانیم به سرمایه گسترده دسترسی داشته باشیم، هرچند که حالا هم براساس شرایط بازار بورس در حال برگشت به حالت عادی خود است.»
یکی از عاملهایی که احتمالا با ورود تپسی به بازار سرمایه روی سهام آن تاثیر گذار خواهد بود، اظهارنظرهای مختلف کاربران در شبکههای اجتماعی در مورد تجربه سفر آنها با تپسی است، اتفاقی که به باور بسیاری میتواند مشکلاتی برای فروش سهام این شرکت در بورس ایجاد کند. اما منشیپور میگوید این اتفاق تنها مسئولیت آنها را سنگینتر میکند. او در این مورد گفت: «همیشه برای ارائه سرویس با کیفیت و امن به مسافران و سفیرانمان مسئولیت سنگینی روی دوشمان بود که حالا با ورود به بورس این مسئولیت بیشتر میشود. با برنامهریزی و سیاستگذاریهای مشخص نگرانی زیادی از این بابت نداریم.»
مدیرعامل تپسی شکستن طلسم ورود تپسی به عنوان اولین شرکت استارتآپی به بورس را به خاطر تلاشهای وزارت اقتصاد، مدیران بورس و فرابورس، معاونت علمی، وزارت ارتباطات و اتاق بازرگانی میداند و معتقد است که اتصال این بخش از صنعت نوآوری که در ۵ تا ۱۰ سال آینده به بزرگترین صنعت کشور تبدیل میشود با بدنه اصلی اقتصاد میتواند پیشرفتهای قابل توجهای برای کشور به همراه دارد.