اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 29, 2020
14:57 یکشنبه، 9ام آذرماه 1399
کد خبر: 118577

تاخیر در عرضه نهایی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک؛ آزمایش عمومی ادامه دارد

 
 
چندین هفته پیش اسپیس ایکس آزمایش عمومی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را کلید زد. حالا این کمپانی اعلام کرده که این آزمایش‌ها در سال آینده میلادی ادامه خواهند داشت.
 
اسپیس ایکس ابتدا قصد داشت سرویس خود را در سال جاری میلادی به صورت تجاری ارائه کند، اما نه تنها موفق به انجام چنین کاری نشد، بلکه می‌خواهد همچنان در سال ۲۰۲۱ نیز آن را به صورت بتا در اختیار کاربران قرار دهد. با این حال انتظار می‌رود سال آینده میلادی این سرویس از حالت آزمایشی خارج شود، هرچند اطلاعی از تاریخ آن نداریم.
 
این کمپانی تحت مدیریت ایلان ماسک اعلام کرده آزمایش‌های بتای خود را سال آینده میلادی گسترش می‌دهد و این اتفاق اواخر ماه ژانویه و اوایل ماه فوریه (بهمن ماه) رخ خواهد داد. هنوز مشخص نشده که چندین ماه پس از گسترش برنامه بتا، نسخه تجاری اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
 
در حال حاضر اسپیس ایکس مشغول ارسال ماهواره‌های بیشتر به مدار زمین است و چند روز پیش ۶۰ ماهواره جدید را توسط راکت فالکون ۹ روانه فضا کرد. این ماموریت از اهمیت بالایی برخوردار بود چرا که هفتمین ماموریت یک راکت و صدمین ماموریت راکت‌های فالکون ۹ بود.
 
اسپیس ایکس اخیرا موفق به کسب مجوز از دولت کانادا برای اینترنت ماهواره‌ای خود شده و به زودی مردم در مناطق مختلف کانادا به آن دسترسی پیدا خواهند کرد.
 
اگر کاربری خواهان شرکت در برنامه بتای اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس باشد، باید تجهیزات مناسب آن را خریداری کرده و ماهانه مبلغی را به این شرکت پرداخت کند. هزینه این تجهیزات برابر ۴۹۹ دلار است و باید ماهانه ۹۹ دلار حق اشتراک پرداخت.
 
طبق بررسی‌های انجام شده، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک سرعت دانلودی نزدیک به ۸۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلودی نزدیک به ۱۴ مگابیت بر ثانیه است که اگرچه از وعده‌های اولیه اسپیس ایکس کمتر است، اما عملکرد بسیار بهتری نسبت به رقبای خود دارد.
 
اسپیس ایکس به پرتاب ماهواره‌ها ادامه می‌دهد تا سرعت و کیفیت اینترنت خود را افزایش دهد و نسخه تجاری آن را ارائه کند. این احتمال وجود دارد که کاربران در هند اواسط ۲۰۲۱ به این سرویس دسترسی پیدا کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.