هلدینگ فاخر که در سه حوزه پست و لجستیک، تجارت الکترونیکی و فینتک فعالیت دارد با برگزاری نمایشگاه مجازی سیمرغ، تلاشی تازه را برای ایجاد اکوسیستمیکارآمد برای رقابت با برندهای مطرح جهانی در این حوزههای تجاری آغاز کرده است.
مهرداد فاخر، رییس هیات مدیره هلدینگ فاخر و مدیرعامل شرکت تیپاکس، در نشست خبری نمایشگاه سیمرغ، ضمن تشریح دستاوردها، عملکرد و چالشهای فعالیت در این حوزه گفت: اگر ذرهای تردید درباره نیاز حیاتی کشور به زیرساخت پست و لجستیک وجود داشت، کرونا اثبات کرد که بدون بهرهمندی شهروندان از یک سیستم ایمن، سریع و قابل اعتماد برای خریدهای آنلاین، توصیه افراد به در خانه ماندن، وعده ای بیش نخواهد بود.
به گفته وی، اگر قانون اجرایی میشد و همه فعالان پستی تحت قانون اساسنامه شرکت ملی پست ساماندهی میشدند، اکنون بخش بزرگتری از کسب و کارهای متوسط و خرد در کنار فروشندگان آنلاین، میتوانستند عملیات بسته بندی، توزیع و پرداخت خود را برون سپاری کرده و با هزینههای بسیار کمتری در بازار فعالیت کنند.
وی افزود: تیپاکس به عنوان بنیانگذار پست خصوصی در کشور با بیش از 60 سال سابقه، یکی از قدیمیترین شرکتهایی است که در شرایط دشوار در برهههای زمانی مختلف، توانسته بقای خود را حفظ کند و همچنان رهبر بازار باقی بماند.
وی همچنین در خصوص هلدینگ فاخر توضیح داد: از 4 سال پیش که هلدینگ فاخر را با هدف شکلدهی به اکوسیستم و فضای پستی کشور راهاندازی کردیم، تمرکز اصلی خود را بر پست و لجستیک گذاشتیم. در سال 1396 ما به عنوان اپراتور خصوصی پست متوجه یک نقص بزرگ در فضای رقابت این بازار شدیم آن هم اینکه تا پیش از آن کسی که مجوز دهنده شناخته میشد، خود در رقابت با سایر فعالان پست و لجستیک نیز بود. ما توانستیم اپراتور را از سرویسدهنده جدا کنیم تا همه فعالان پست و لجستیک بتوانند در این صنعت با فرصت برابر رقابت کنند.
هلدینگ فاخر، در جریان توسعه زنجیره ارزش افزوده خود، فرآیند «سفارش گردانی» را به عنوان جدیدترین خدمت در سراسر دنیا در دستور کار خود قرار داده است. در این خدمت نوین، محمولات و بستهها از تامین کنندهها دریافت، بستهبندی، انبارش و ارسال میشود. اکنون شرکت «ایفا» با کمک «تیپاکس»، «تینکست» و سایر شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ فاخر، تنها شرکتی است که در ایران این خدمات را به شکل کامل ارائه میکند.
رییس هیات مدیره هلدینگ فاخر افزود: ما توانستیم در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا، در کنار کسب و کارها باشیم و حجم مبادلات کالا و ازدحام ترافیک وارد شده به سیستم را مدیریت کنیم. امروز روزانه بیش از 60 هزار بسته توسط تیپاکس جابهجا میشود. ضمن اینکه هلدینگ فاخر و شرکتهای تابعه آن در همهگیری کرونا، به مسوولیتهای اجتماعی خود وفادار بوده و بیش از 14 هزار ماسک و مواد ضدعفونی کننده و دستکش و بیش از 3 هزار بسته حمایتی ارسال شده از سوی سازمان ملل متحد را به بیش از 20 مهمانشهر ایران، جابهجا کردهاند. همچنین در طول این دوران همکاری تنگاتنگی با سازمان داوطلبان هلال احمر، بیمارستانها و خیریهها داشتهایم.
مهرداد فاخر با اشاره به اینکه آمار شفاف و دقیقی درباره محمولههای سالانه صنعت پست در ایران وجود ندارد، تخمین زد که در سال نزدیک به دو میلیارد محموله در سطح کشور جابهجا میشود که سهم بازار از کانالهای رسمی، از این جابهجایی بسیار ناچیز است.
وی افزود: صنعت پست و لجستیک به عنوان صنعتی که زیر ساخت توسعهای کشور است، نیاز به توجه بیشتری دارد. به طور مثال پست دولتی کشوری مثل آلمان سرمایهگذاری زیادی روی شرکت خصوصی DHL کرد تا به رشد و توسعه آن کمک کند. ولی ما در ایران هنوز درگیر این معضل هستیم که دولت با بخش خصوصی، رقابت میکند. دولتیها برای محقق کردن هر چه بیشتر توسعه، باید اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنند.
برگزاری 40 وبینار تخصصی در بستر یک پلتفرم جدید
رضا سمیع زاده، عضو هیات مدیره هلدینگ فاخر نیز در این نشست از ایجاد پلتفرمها و اکوسیستمی برای رقابت و همکاری همزمان گفت و اضافه کرد: ما تلاش کردهایم برای فعالان پست و لجستیک در ایران، اکوسیستمی با زیرساختهای تکنولوژیک، در اندازه سازمانی کوچک، خلاق و مشتری محور ایجاد کنیم تا یک رقابت همکارانه شکل بگیرد.
وی افزود: از همه بازیگران بازار تجارت الکترونیکی، لجستیک و فینتکها دعوت میکنیم تا به حوزههای جدید فناورانه وارد شوند و با متمرکز شدن روی هسته اصلی کسب و کار، محصول خود را توسعه داده و سهم بیشتری از بازار بگیرند. چشم اندازی که ما برای لجستیک در همکاری پلتفرمی داریم آن است که اگر شرکتها در پلتفرم رشد کنند، سرویسها زیاد و به تبع آن تعداد مشتریان زیاد میشود و درواقع توسعه از این مسیر حاصل میشود.
وی با اشاره به برگزاری بیش از 40 نشست تخصصی در نمایشگاه مجازی سیمرغ در بستر پلتفرم جدید اکتیران پلاس گفت: برگزاری یک رویداد مجازی همزمان با یک تعطیلی فراگیر نشان میدهد که فرصتها و ظرفیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، قدرت مواجهه ما با بحرانها را بهبود میدهد، همانطور که فعالیت فروشگاههای آنلاین متوقف نشد و شرکتهای پست و لجستیک با حدود دو برابر کردن ظرفیتها و زیرساختهای خود باز هم زیر بار و فشار تقاضا ماندند.
ضرورت شبکهسازی در پست و لجستیک
محمدعلی ثابتیان، مدیریت راهبردی «پست وان» نیز با اشاره به اینکه شبکه شدن در دنیای امروز یک ضرورت حیاتی است، گفت: پست لجستیک اگر بخواهد توسعه پیدا کند باید از زندگی انفرادی، مهاجرت و به سوی زندگی اجتماعی و شبکهسازی یعنی همکاری با کسب و کارهای تخصصی دیگر حرکت کند تا بتواند همزمان با حفظ مزیتهای رقابتی، ارزشی که باید را خلق کند. اگر شبکه ارزشهای متناسب با نیازهای مشتری خلق شود، میتوان آن را با هزینه کمتر و سرعت بیشتر تغییر و در اختیار کاربر قرار داد.
ثابتیان با اشاره به راه اندازی شبکه فعالان پست و لجستیک در گروه هلدینگ فاخر با نام «زیبوم» گفت: این شبکه با اتصال عملکردی و زیرساختی فعالان زنجیره ارزش کسب و کارهای آنلاین و فعالان پست و لجستیک، بستری را فراهم میکند تا آنها علاوه بر خلق بازار بزرگتر بتوانند به طیف وسیعتری از مشتریان انواع مختلفی از خدمات مورد نیاز را ارایه کنند.
به گفته ثابتیان، صنعت پست لجستیک در ایران به جز چند شرکت قدیمی و قدرتمند، شامل مجموعهای از فعالان خرد و کوچک است که از رقابت با بخش غیررسمی بازماندهاند. ساماندهی این شرکتها و تقویت زیرساختهای مشترک فناوری، حقوقی، مالی و ارتباطی و اطلاعاتی میتواند بستر یکپارچه و قدرتمندی خلق کند که نه فقط اقتصاد دیجیتال که کل اقتصاد ایران را متحول میکند.
ارائه زیرساخت نرم افزاری پست و لجستیک
شهروز معاون، مدیرعامل لجستیک بازار نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه این شرکت زیرساخت نرم افزاری سرویسهای مختلف پست و لجستیک را ارائه میدهد، گفت: زنجیره تامین پست و لجستیک بر اساس سرویسهای نرم افزاری و به صورت خودکار امکان پیاده سازی را دارد و همه شرکتها میتوانند از این خدمات استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه شبکه فعالان پست و لجستیک فقط با حضور سرویسهای IT محور است که میتواند مقیاس پذیر شود، افزود: ما بر اساس تکنولوژیهای روز میتوانیم این امکان را فراهم کنیم تا شرکتها علاوه بر اینکه بتوانند خدمات بهتری به مشتریانشان ارائه دهند، با همدیگر نیز همکاری داشته و یک شبکه بزرگ از کسانی تشکیل شود که خدمات پست و لجستیک ارائه میدهند. این امر باعث میشود که هم افزایی زیادی نیز میان بازیگران این بازار ایجاد شود.
از خانه به هر نمایشگاهی سر بزنید
سما کاشانی مدیرعامل اکتیران پلاس و برگزار کننده رویداد سیمرغ نیز در این نشست با اشاره به پلتفرم نمایشگاه مجازی سیمرغ که در طول سه روز به شرکتهای گروه فاخر و شماری از فعالان صنعت پست و لجستیک فرصت داد تا در بستر یک رویداد مجازی، بیش از 40 وبینار تخصصی را نیز برگزار کنند، افزود: وقت آن است که نگاه ما به رویدادهای مجازی تغییر کند و از قابلیتهای فناوری برای سطح متفاوتی از مذاکره استفاده کنیم. گرچه این اولین تجربه اکتیران پلاس در ساخت و سازماندهی یک پلتفرم نمایشگاهی مجازی بود ولی استقبال شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از آن، همزمان با آغاز یک تعطیلی فراگیر نشان داد که همه ما تغییر کردهایم.