تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 7, 2020
15:13 دوشنبه، 17ام آذرماه 1399
کد خبر: 118859

بی اعتمادی به کیفیت کالا عامل کاهش تمایل مردم به خرید آنلاین است

نتایج یک افکارسنجی آنلاین در ایرنا نشان داد : ۳۵.۵ درصد مخاطبان ایرنا عامل کاهش تمایل مردم به خرید آنلاین در ماه های اخیر را «بی اعتمادی به کیفیت کالا» می دانند.
 
 در یک افکارسنجی آنلاین از مخاطبان خواست تا علت اصلی کاهش تمایل مردم به خرید آنلاین را در ماه‌های اخیر اعلام کنند که ۳۵.۵ درصد مخاطبان «‌بی اعتمادی به کیفیت کالا» و ۲۵.۶ درصد «‌گرانی قیمت نسبت به بازار» را عامل دانستند. «بی اعتمادی به پرداخت وجه قبل از تحویل کالا» با ۱۵.۸ درصد، «بی اعتمادی به سایت فروشنده» با ۱۵.۶ درصد و «‌تأخیر در ارسال کالا» با ۷.۴ درصد به عنوان عوامل بعدی از سوی پاسخگویان مطرح شدند.
 
در روزهای اخیر اخباری مبنی بر کاهش تمایل مردم به خرید اینترنتی منتشر شد که اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری را بر آن داشت که افکارسنجی آنلاین خود را در این هفته به تمایل مردم به خرید اینترنتی اختصاص دهد. این نظرسنجی در روزهای ۱۰ تا ۱۷ آذر ماه بر روی سایت قرار گرفت که در مجموع حدود ۴ هزار نفر در این افکارسنجی مشارکت داشتند.
 
 
در این نظرسنجی چهار سوال؛ ۱- به نظر شما مهمترین علت گرایش مردم به خرید آنلاین چیست؟ ۲- تا چه اندازه به خرید آنلاین اعتماد دارید؟ ۳- بنا به برخی گزارش‌ها، تمایل مردم به خرید آنلاین در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، به نظر شما علت اصلی چیست؟ ۴ – شیوع ویروس کرونا تا چه اندازه در گرایش شما به خرید آنلاین تأثیر داشته است؟ مطرح شد.
 
در پاسخ به سوال «به نظر شما مهمترین علت گرایش مردم به خرید آنلاین چیست؟» ۴۲.۲ درصد مخاطبان «صرفه جویی در وقت» و ۳۷.۴ درصد «انتخاب و دریافت آسان کالا» را مهمترین علت خرید آنلاین دانستند. «قیمت پایین» با ۱۳.۴ درصد و «اطمینان در خرید» با ۳.۹ درصد در مراتب بعدی قرار گرفتند.
 
مخاطبان میزان اعتماد خود را به خرید آنلاین با ۴۵.۷ درصد «تا حدی»، ۲۴.۸ درصد «کم» و ۱۲.۳ درصد «زیاد» اعلام کردند و ۱۷.۱ درصد پاسخگویان نیز «اصلا» اعتمادی به خرید آنلاین ندارند.
 
پاسخ‌های مخاطبان شرکت کننده در مورد سوال چهارم نیز حاکی است؛ ارزیابی مخاطبان از تأثیر شیوع کرونا در گرایش آنها به خرید آنلاین با ۳۶ درصد «تاحدی» است. ۳۵.۶ درصد میزان این تأثیر را «‌زیاد» دانستند و ۲۸.۴ درصد نیز گزینه «‌اصلا» را انتخاب کردند.
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.