استارتآپ توانیتو، پلتفرم ارائه خدمات روزمره و توانبخشی به افراد دارای معلولیت، با همکاری شرکت ملی پست سرویس «ارسالیتو» را راهاندازی کرد. افراد دارای معلولیت میتوانند توسط این سرویس خدمات پستی را به صورت غیرحضوری و آنلاین دریافت کنند. به گفته بنیانگذار توانیتو این سرویس روز ۲۶ آذرماه به صورت عمومی رونمایی و شروع به کار میکند.
وحید رجبلو، بنیانگذار توانیتو با اعلام این خبر در مورد ارسالیتو گفت: «سرویس ارسالیتو راهاندازی شد تا مشکلات افراد دارای معلولیت حل شود. چون افراد دارای معلولیتی که کسبوکارهای خود را دارند، با چالش بزرگ ارسال محصول روبرو بودند.»
به گفته رجبلو در این سامانه به افراد دارای معلولیت سراسر کشور خدمترسانی میشود، البته هماکنون سامانه آماده خدمترسانی است؛ اما ۲۶ آذرماه به مناسبت «روز حمل و نقل» به صورت عمومی رونمایی و قابل استفاده میشود.
او در ادامه در خصوص هزینه ارسال محصولات توسط این سامانه بیان کرد: «تعرفههای پستی که تغییر نمیکند، تنها شرکت پست به ارسالیتو ۱۵ درصد تخفیف داده است. من در تلاش هستم تا در مذاکره با وزیر ارتباطات امکان دریافت تخفیف بیشتر برای این سرویس ویژه را داشته باشم. چون افراد دارای معلولیت محصولات هنری بسیاری تولید میکنند و برای فروش آنها قیمت پایینی را در نظر میگیرند. بهتر است در ارسال هم تخفیفی برای آنها در نظر گرفته شود تا به عدد مورد نظر در فروش برسند.»
براساس گفتههای رجبلو این سرویس با تخفیف به افراد دارای معلولیت عرضه میشود؛ اما اگر شرکتی بخواهد در راستای مسئولیت اجتماعی سودی به توانیتو برساند تا توانیتو آن هزینه را صرف جامعه معلولان کند، این سرویس بدون تخفیف در اختیار آن شرکت قرار میگیرد.
رجبلو با بیان اینکه در فاز اول به افرادی که دارای کسبوکار هستند، سرویس عرضه میشود، عنوان کرد که استفاده از این سامانه مرحله به مرحله است. او توضیح داد: «در مرحله اول افراد دارای معلولیتی که کسبوکار خودشان را دارند، میتوانند از این سامانه بهره ببرند چون هنوز در مورد این سامانه ابهاماتی وجود دارد و ما در تلاشیم در یک ماه این ابهامات را برطرف کنیم و ماه بعد قسمت ارسال محصولات توسط پیک هم رونمایی میشود تا ماموران پیک هم بتوانند وارد خانه افراد دارای معلولیت شوند و بسته را تحویل بگیرند.»
افراد دارای معلولیت میتوانند خدمات پستی را با تخفیف از طریق ارسالیتو دریافت کنند
توانیتو سامانه «ارسالیتو» را با همکاری پلتفرم تاپین، پیشخوان مجازی حملونقل پستی، راهاندازی کرده است که رجبلو در مورد نقش این پلتفرم در این سامانه بیان کرد: «تهیه این سامانه هزینهبر بود. تایین پیشخوان مجازی حمل و نقل است و به همین خاطر پلتفرم تاپین این سامانه را در اختیار ما قرار داد. همچنین در زمینه مشاوره و انتقال تجربه هم به ما کمک میکنند.»
در این زمینه مهرداد ملکمحمدی، مدیرعامل پلتفرم تاپین، درمورد سامانه ارسالیتو به پیوست گفت: «تاپین، پلتفرم دانشبنیان برای مدیریت شبکههای حمل و نقل است. یکی از خدمات آن سرویس خدمات تجارت الکترونیکی پست است و به کسبوکارهای آنلاین این اجازه را میدهد تا به صورت غیرحضوری از خدمات پستی استفاده کنند.»
او ادامه داد: «سامانه ارسالیتو روی پلتفرم تاپین به سامانه تجارت الکترونیکی پست متصل است. سامانه تجارت الکترونیکی پست به دفاتر پستی سراسر کشور متصل است. وقتی افراد در سامانه ارسالیتو ثبت سفارش انجام میدهند، در نزدیکترین دفتر پستی پیغام ارسال میشود که فروشگاه و کسبوکاری بسته دارد و ماموران پستی با علم به اینکه افراد سفارشدهنده معلول است، به در خانهها مراجعه میکنند.»
مدیرعامل تاپین ادامه داد: «در سامانه ارسالیتو به توانیابها سرویس خدمات مجازی پست را عرضه میکنیم که شامل خدمات ارسال سفارش به صورت سفارشی و پیشتاز و خدمات پرداخت به صورت آنلاین و پرداخت در محل است. چون برخی به کسبوکارهای کوچک اعتماد ندارند، خدمت پرداخت در محل را هم عرضه کردیم.»
به گفته ملکمحمدی، روی این سامانه افزونه وردپرس هم عرضه میشود تا فروشگاههای اینرتنتی به صورت رایگان از طریق این افزونه به سامانه ارسالیتو متصل شوند و فعالیتهای پستی را خودشان انجام دهند.
او همچنین بیان کرد: «پنل مخصوصی هم برای افرادی که در اینستاگرام و شبکههای اجتماعی محصولات خود را میفروشند، تهیه کردیم. آنها میتوانند مشخصات گیرنده را در این پنل وارد کنند و هزینه ارسال حساب میشود و میتوانند از طریق ارسالیتو بسته خود را ارسال کنند.»
ملکمحمدی با بیان اینکه از نظر قانونی برای رفتن به در خانه کاربر مشکلی وجود ندارد؛ بلکه یکی از چالشهایی که شرکت پست داشت این بود که ماموران نمیتوانند موتورهای خود را جلوی در رها کنند و به واحد مورد نظر بروند، بیان کرد: «در صحبتهایی با شرکت پست داشتیم، قرار شد تا در این سامانه ماموران پست از ماشینهای پست استفاده کنند.»