اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 13, 2020
14:28 یکشنبه، 23ام آذرماه 1399
کد خبر: 119039

۶ درصد کاهش درآمد زرین‌پال به علت اختلالات اینترنت در ۴ هفته گذشته

 
 
تاثیر کیفیت اینترنت در کسب‌وکارها را نمی‌توان نادیده گرفت، هر آن‌چه که اینترنت می‌تواند به عنوان یک کاتالیزر عمل کند و باعث رشد کسب‌وکارها شود؛ اما کوچکترین اختلال در آن هم می‌تواند آسیب‌های زیادی و بعضا جبران ناپذیر به آن‌ها وارد کند. به گفته بنیانگذار زرین‌پال اختلالات اینترنتی در ۴ هفته گذشته باعث ۶ درصد کاهش درآمد در این کسب و کار شده است.
 
مصطفی امیری با اشاره به این موضوع که میزان کیفیت اینترنت به همان اندازه قطعی اینترنت می‌تواند تاثیرگذار باشد، می‌گوید: «در ۴ هفته گذشته به علت افت کیفیت اینترنت ثبات سرویس‌دهنده در زرین‌پال در ایران ۹۸ درصد بوده است. به این صورت که پذیرندگان وب‌سایت در اتصال به زرین‌پال و روند پرداخت آنلاین به مشکل برخورد کرده‌اند.» به گفته او حجم این اختلالات ۲ درصد بوده است یعنی در دو درصد مواقع گیت‌وی‌های کشور اختلال روبرو بوده‌اند و  در این برهه زمانی و با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم این خطای دو درصدی می‌تواند کسب‌وکارها را در آستانه ریسک قرار دهد.
 
او توضیح می‌دهد: «مشکلات در زیرساخت به دو بخش گیت‌وی‌های داخلی و بین‌المللی مربوط می‌شود. در بخش بین‌المللی مشکل اساسی انحصار شرکت زیرساخت است که تنها پهنای باند کشور توسط شرکت ارتباطات زیرساخت عرضه می‌شود و همه شرکت‌های دیگر و دیتاسنترها از این شرکت پهنای باند خریداری می‌کند. با توجه به اینکه تامین‌کننده ثالثی وجود ندارد؛ هر مشکلی در این شرکت کل اینترنت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «قرار است که به واسطه قانون پنجم توسعه این قانون برداشته شود؛ اما هنوز این اتفاق نیافتاده است و امید داریم که در ۲ سال آینده این انحصار برداشته شود و تغییری در این حوزه ایجاد شود. زمانی که چند عرضه کننده وجود داشته باشد، در صورت بروز مشکل امکان عرضه خدمات توسط چند شرکت هم ممکن است که درواقع شرکت‌ها می‌توانند از چند تامین‌کننده سرویس موردنظر خود را خریداری کنند. پیش از این مراکز علمی و برخی شرکت‌ها اجازه استفاده از پهنای باند پژوهشگاه دانش‌های بنیادی استفاده می‌کردند که تا حدی اختلالات قابل کنترل بود ولی امروز این امکان هم وجود ندارد.»
 
به گفته امیری علاوه بر اختلالات بین‌المللی، اختلالات داخلی هم وجود دارد که شرکت‌ها نمی‌توانند اینترنت را با کیفیت مناسب از تامین‌کننده‌ها دریافت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.