ICTna.ir – مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه امروز از نسخه موبایلی خدمات قضایی الکترونیکی روی اپلیکیشن «عدالت همراه» در دو نسخه اندروید و iOS به منظور هوشمندسازی قوه قضاییه و تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی رونمایی کرد.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، عیسی زارعپور، رئیس این مرکز در نشست خبری مراسم رونمایی از اپلیکیشن «عدالت همراه» گفت: در فاز اول پنج خدمت دادگستریها را از طریق این اپلیکیشن ارائه میکنیم. از جمله اینکه ابلاغیهها به صورت الکترونیک شده است و افراد میتوانند ابلاغیههایی را که برای آنها صادر میشود، از طریق این اپلیکیشن ببینید. خدمات جدیدی که توسط دستگاه قضا ارائه میشود هم به مرور از طریق این اپلیکیشن در اختیار عموم مردم و مراجعان به قوه قضاییه قرار میگیرد.
او افزود: در راستای هوشمندسازی دستگاه قضا راهبردهایی تعریف کردیم که استفاده حداکثری از فناوری برای تسریع خدمت به مردم، افزایش سرعت و دقت دستگاه قضا، کاهش خطای انسانی با استفاده از هوش مصنوعی و شفافیت و روان کردن فضای جامعه مهمترین آنها به شمار میروند.
زارعپور با اشاره به اهمیت ارایه خدمات قضایی به صورت غیرحضوری باتوجه به شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: هفته گذشته درخواست اعاده دادرسی کیفری الکترونیکی شد و افراد میتوانند مستندات را با کیفیت مناسب برای ما ارسال کنند. این خدمت فعلا در تهران ارائه میشود و از اول دی ماه این درخواستها بهصورت الکترونیک منتشر میشوند و افراد در هرجا که باشند میتوانند این اقدام را انجام دهند.
او در پاسخ به سوال خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) درخصوص عارضه تکثر اپلیکیشنهای خدمات الکترونیک مجموعه حاکمیت گفت: به دنبال تمرکز هستیم و قدم اول را در قوه قضائیه برداشتیم و دو هفته قبل درگاه ملی قوه قضاییه ایجاد شد که همه با یک آدرس قابل دسترسی باشند.
زارعپور تاکید کرد: نگاه ما این است که تجمیعکننده باشیم. بعد از آن در گام بعدی خدمات قضائی را از طریق میکروسرویسهای اصلی نه تنها در اختیار سایر اپهای ملی دولت از جمله دولت همراه قرار خواهیم داد که برخی را در اختیار اپلیکیشنهای دیگر و استارتاپها نیز قرار خواهیم داد.
به گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، این تجربه، تجربه شکست خوردهای است که همه اپها را روی یک اپ قرار دهیم و خیلی شدنی نیست چراکه هر یک از این اپلیکیشنها و خدمات یک دسترسی و یک SLA متفاوت دارند.
او تاکید کرد: اینکه خدمات به صورت متمرکز ارایه شود و نیاز به اپ نداشته باشیم، جزو سیاستهای ما است و به دنبال آن هستیم.
به گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، احراز هویت یک جا به طور متمرکز در یک اپ باید انجام شود و هر جایی که به احراز هویت با اثرانگشت، تصویر و نظایر آن نیاز دارد، لازم است یکجا و متمرکز انجام شود و ما به دنبال آن هستیم که این زیرساخت را در اختیار دستگاههای دیگر قرار دهیم.
او افزود: به دلیل نبود زیرساخت و مسایل فنی این کار تاکنون نشده بود ولی اینکه سیمکارت را به عنوان شاهکار ابزار احراز هویت قرار دهیم خیلی تجربه موفقی نیست و در همین قضایای اخیر وام و بورس و نظایر آن دیدهایم که ممکن است شخصی سیمکارتی که سالهاست از آن استفاده میکند، به نام خودش نباشد ولی تمام ارتباطات و تماسهایش روی آن شکل گرفته و وقتی که فرد مجبور میشد برای این مسایل سیمکارتی به نام خود بگیرد، بعد از دریافت خدمت سیمکارت را خاموش میکرد چون روابط و کارش پیش از آن روی شماره دیگری شکل گرفته بود.
زارعپور تاکید کرد: ما معتقدیم این دوران گذار است و باید این اتفاق بیفتد که این کار را قوه قضاییه شروع کرده و این شروع حرکت است. وقتی بقیه دستگاهها هم ببینند که قوه قضاییه این زیرساخت را قبول کرده و روی بستر آن نسبت به برگزاری جلسات دادگاه آنلاین اقدام میکند و از آن استفاده میکند، بقیه دستگاهها هم به سراغ آن خواهد آمد و از آن استفاده خواهند کرد.