اپراتورها

تلفن همراه

December 20, 2020
16:33 یکشنبه، 30ام آذرماه 1399
کد خبر: 119293

اشباع درخواست‌های ترابرد/ موفقیت «همراه اول» در جذب مشترک از اپراتورهای جوان‌تر

 
 
طرح ترابردپذیری شماره‌ها (MNP) پس از سال‌ها اما و اگر در مفهوم، درنهایت در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به صورت آزمایشی راه‌اندازی و از ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ پیاده شد و اپراتورها موظف به اجرای این طرح شدند.
 
بر اساس براساس داده های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوییترابردپذیری یعنی شما با حفظ شماره و بدون عوض شدن کد و شماره تلفن همراه خود، فقط اپراتور خود را عوض و از مزایای اپراتورهای دیگر استفاده کنید و یا خدمات اپراتور متبوع خود را با دیگر اپراتورها بسنجید.
 
به معنای ساده‌تر، ترابردپذیری یعنی شما با حفظ شماره و بدون عوض شدن کد و شماره تلفن همراه خود، فقط اپراتور خود را عوض و از مزایای اپراتورهای دیگر استفاده کنید و یا خدمات اپراتور متبوع خود را با دیگر اپراتورها بسنجید.
 
طرح ترابردپذیری شماره‌ها (MNP) پس از سال‌ها اما و اگر در مفهوم، درنهایت در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به صورت آزمایشی راه‌اندازی و از  ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ پیاده شد و اپراتورها موظف به اجرای این طرح شدند.
 
اشباع درخواست های ترابرد
 
با وجود اینکه رنج ترابردپذیری تنها در سال اول، افزایشی شدید داشت اما اکنون میزان ترابرد به کمتر از سال اول رسیده و این نشان از «اشباع درخواست ها» یا به عبارتی به سرانجام رسیدن نتیجه نهایی این طرح ملی دارد.
 
براساس داده های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تاکنون یک میلیون و 357180 نفر درخواست ترابرد داشته اند که از این تعداد 598433 مشترک از ایرانسل به همراه اول و 62448 مشترک از رایتل به این شرکت مهاجرت کرده اند.
 
در مقابل، 562657 مشترک از همراه اول به شبکه ایرانسل و حدود 25483 مشترک از همراه اول به شبکه رایتل منتقل شده اند.این نسبت، حکایت از این دارد که همراه اول توانسته بیشترین جذب مشترکان تلفن همراه را در طول اجرای طرح ملی ترابردپذیری شماره های تلفن همراه داشته باشد؛ به عبارت دیگر مشترکان اپراتورهای جوانتر کشور نظیر ایرانسل و رایتل ترجیح داده اند به شبکه اپراتور با سبقه بیشتر (همراه اول) بپیوندند.
 
در مجموع آمارهای رسمی نشان می‌دهد تمایل برای ترابرد بسیار کم شده است. بر این اساس می‌توان تحلیل قطعی و دقیقی از وضعیت ترابردپذیری داشت. در نتیجه  بر خلاف تصور اغلب کارشناسان که تصور می کردند با اجرای ترابردپذیری، «همراه اول» بیشترین خسارت را متحمل شود و مشترکانش به سیار اپراتورها کوچ کنند اما توانسته بیشترین جذب مشترک را در طول این طرح داشته باشد و از اپراتورهای جوانتر جذب مشترک داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.