جلسه بررسی روند پیشرفت تفاهم نامه چهارجانبه بین ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطاعات ، سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت ایرانسل به صورت برخط برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پی انعقاد تفاهمنامه توسعه ی فناوریها در حوزه حملونقل هوشمند میان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان منطقه آزاد کیش، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در مهر ماه انجام شد، اولین جلسه بررسی روند تفاهم نامه چهارجانبه با حضور روسای چهار حوزه به صورت مجازی برگزار گردید.
پیرو این تفاهم نامه که با موضوع "همکاری همه طرفین برای طراحی و ایجاد پایلوت حمل و نقل هوشمند شهری مبتنی بر شبکههای ارتباطات سلولی نسل جدید، در چارچوب شبکه ملی اطلاعات" به امضا رسیده، کارگروه کارشناسی مشترک چهار جانبه تشکیل و جلسات مشترک چهار جانبه برگزار شده و۴ پروژه عملیلاتی تعریف گردیده است.
بنابراین گزارش، ۴ پروژه عملیاتی تعریف شده "تامین زیرساخت ارتباطی ۵G در محیط جزیره کیش"، "سامانه یکپارچه پایش و نظارت بر ناوگان های حمل و نقل عمومی"، "تجهیز خودرو پلیس راهور به دوربین و پهباد نظارتی" و "تدوین نقشه راه حمل و نقل هوشمند جزیر کیش" می باشند.
در این جلسه یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تشکر از مجموعههایی که در اجرای تفاهم نامه مشارکت داشته و همچنین نمایندگان طرفین تفاهم نامه که برنامه اجرایی مناسب و منطقی تدوین و عرضه نموده اند، گفت: چهار پروژه انجام شده بسیار منطقی و خوب است و مورد تایید پژوهشگاه نیز می باشد. وی افزود: من پیشنهاد میکنم برای مواردی که بین دو یا چند مجموعه مشترک می باشند زیر کمیته هایی تشکیل و تقسیم کار انجام شود، وزارت ارتباطات نیز با جدیت از اجرای این تفاهم نامه حمایت خواهد نمود.
وی خاطر نشان کرد آغاز مسیر خوب بوده و البته با توجه به این که شبکه سلولار پیشنهادی ۵G است، استمرار این مسیر برای سال های آینده حتما نیاز به پیشرانه دارد و در ادامه حتما باید اقتضائات مالی و سودمندی مورد توجه قرار گرفته و اشتیاقی که در حال حاضر وجود دارد از جانب استفاده کنندگان نهایی نیز روز به روز افزایش یابد و موجب ایجاد و رونق کسب و کارها شود . ضمناً در طراحی این اکوسیستم قطعا ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل هوشمند نقش محوری و کمک رسان دارد. وی تصریح کرد: البته اگر در ابتدای کار استقبال کم باشد نیاز به سرمایه گذاری های مادی و معنوی داریم تا ان شالله شاهد استقبال استفاده کنندگان نهایی در منطقه آزاد کیش و در ادامه در سایر مناطق باشیم.
در ادامه منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: این کار یک تجربه جهانی است و با پیچیدگی هایی که دارد در حال حاضر به صورت شبکه در حال انجام است.
وی اذعان داشت این فناوری که از سال ۲۰۱۸ شروع شده، جدید بوده و تجربه نشان داده، هر گاه در فناوری های جدید شروع خوبی داشته باشیم در ادامه نیز در دنیا حرفی برای گفتن داشته و در محافل و کنفرانس های مختلف چه به صورت مقاله و چه به صورت انتقال تجربه، حضور خواهیم داشت و از این لحاظ کار مشکل تر و دقیق تر می شود.
وی اضافه کرد: بعد از اجرای این پروژه در منطقه آزاد کیش قطعا موارد مختلفی خواهند بود که می خواهند از نتایج مطلع و در مناطع دیگر الگوسازی کنند، بنابراین برای انتقال این تجربه چه به صورت عملی و چه به صورت تئوری باید برنامه داشته باشیم. وی گفت: با توجه به مناسب بودن منطقه آزاد کیش به این دلیل که علاوه بر حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل از طریق بنادر و هوایی هم وجود دارد، هر چه بیشتر به این پروژه پرداخته شود در ادامه می توان برای مناطق مختلف کشور نیز انتقال تجربه داشت.
در پایان مقرر شد جلسه آتی برای پیگیری روند اجرای پروژه ها در بهمن ماه برگزار گردد.