اپلیکیشن

تلفن همراه

December 26, 2020
11:40 شنبه، 6ام دیماه 1399
کد خبر: 119483

تصویب مقررات برای حل مشکل تبلیغات نامتناسب در اپلیکیشن ها

 
 
مرکز ملی فضای مجازی برای حل مشکل تبلیغات نامناسب در اپلیکیشن ها برای کودکان و نوجوانان، پالایش تبلیغات گوگل ادموب و تصویب مقررات در زمینه مسئولیت حقوقی تبلیغات با رده سنی را در نظر گرفت.
 
 به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، امیر خوراکیان با اشاره به مشکل جهانی تبلیغات نامناسب در برنامه‌های کاربردی موبایل که تهدیدی برای مخاطبان کودک و نوجوان کشورمان محسوب می‌شود، گفت: مرکز ملی فضای مجازی برای حل این مشکل در کشور، راهکارهایی مانند پالایش تبلیغات گوگل ادموب، اضافه شدن شرط تناسب سنی تبلیغات و برنامه، همچنین تصویب مقررات در زمینه مسئولیت حقوقی تبلیغات نامتناسب با رده سنی را در نظر گرفته است.
 
نقش ایران در بازار محتوای حلال منطقه
 
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به پیشرو بودن ایران در حوزه تولید و فعالیت برنامه‌های کاربردی تلفن همراه (اپلیکیشن) در منطقه، از ظرفیت مناسب فروشگاه‌های ایرانی ارائه‌دهنده این برنامه‌ها برای ورود به بازار محتوای حلال کشورهای منطقه خبر داد.
 
وی با تأکید بر موفقیت ایران در حوزه طراحی و تولید انواع برنامه‌های کاربردی تلفن همراه در منطقه از آن به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مثبت و روبه‌جلو فعالیت ایران در فضای مجازی یاد کرد و گفت: از آنجا که رشد و توسعه این برنامه‌ها در داخل کشور صورت گرفته، تناسب بیشتری با فرهنگ و هویت اسلامی – ایرانی دارد.
 
خوراکیان افزود: در دنیا تقریباً ۱۳۰ میلیون فارسی‌زبان وجود دارند که خود می‌تواند بازار بزرگی برای فروشگاه‌های ایرانی باشد. با توجه به روابط خوب ایران با کشورهای همسایه مسلمان و نزدیکی فرهنگی با کشورهایی مانند افغانستان، قطر، عمان، لبنان، عراق و سوریه، ظرفیت بزرگی در برابر فروشگاه‌های ایرانی اپلیکیشن‌ها برای توسعه بازار محتوای حلال قرار دارد.
 
لزوم تبیین مقررات ضدانحصار برای اپ استورها
 
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اهمیت برنامه‌های کاربردی تلفن همراه برای ارائه محتوا و خدمات گفت: اپلیکیشن‌های موبایل با تنوع زیاد و کارکردهای مختلف، جایگزین محتواها و خدماتی هستند که پیش‌تر به شیوه‌ها و در قالب‌های دیگری نظیر وب ارائه می‌شدند؛ ازاین‌رو با توجه به رشد روزافزون این برنامه‌ها و گسترش آن‌ها در ابعاد مختلف زندگی مردم، باید مقررات ضد انحصار برای اپ دستورها تبیین شود. همچنین در خصوص مشکلاتی از قبیل تعدد ناظران، نارسایی و ضعف مقررات، ضوابط و چگونگی دسترسی به اطلاعات کاربران شفاف‌سازی صورت پذیرد.
 
خوراکیان با اشاره به رشد ۳۰ درصدی همکاری اپ استورها با توسعه‌دهندگان ایرانی، تصریح کرد: بر اساس آمار و اطلاعات ارائه‌شده از سوی برخی فروشگاه برنامه‌های کاربردی ایرانی در مجموع این فروشگاه‌ها طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ افزون بر ۶۰ میلیون نصب داشته‌اند.
 
وی تصریح کرد: آمارها نشان از افزایش قابل‌توجه ظرفیت اشتغال‌زایی تولید این برنامه‌ها دارد. سهم توسعه‌دهندگان از فروش اپلیکیشن در برخی اپ های ایرانی با سیر صعودی چشمگیری از سال ۹۴ تا سال ۹۸ به ۹ برابر رسیده است. البته درآمد توسعه‌دهندگان از تبلیغات، فروش اطلاعات کاربران و پرداخت‌های مربوط به کالاهای غیردیجیتال (برای مثال پرداخت هزینه سفر با تاکسی‌های اینترنتی) در این آمار محاسبه نشده است.
 
بیشترین تعداد دانلود اپلیکیشن‌ها در سال ۹۸
 
خوراکیان با بیان این‌که تعداد برنامه‌های موجود در این اپ استورها نیز با رشد چشمگیری همراه بوده است، گفت: دسته‌های ابزارها، پیام‌رسان‌ها، کاربردی، شبکه‌های اجتماعی و آموزش به ترتیب بیشترین تعداد دانلود و به‌روزرسانی را در این سال داشتند.
 
وی درباره وضعیت برنامه‌های موجود در فروشگاه‌های جهانی نیز اعلام کرد: برنامه‌های موجود در فروشگاه گوگل از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۹، ۱۷۵ برابر شده است. این در حالی است که درآمد حاصل از دانلود پولی و تبلیغات به ۹۳۵ میلیارد دلار در سال و دانلود درون برنامه‌ای این برنامه‌ها به ۳۶۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است و پیش‌بینی می‌شود به ۹۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ برسد.
 
رشد ۶۹ درصدی دانلود اپلیکیشن در دوران کرونا در ایران
 
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی افزود: دانلود کلی برنامه‌ها در فروشگاه‌های داخلی در زمان شیوع کرونااز اول اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹، ۶۹ درصد رشد داشته که نسبت به رشد در سال ۹۸ دو برابر شده است. بر همین اساس نصب برنامه‌های مرتبط با درمان رشد ۱۰۰ درصدی و برنامه‌های دورکاری ۱۳ درصد رشد داشته است. همچنین در اسفندماه سال ۹۸، برگزاری رویدادهای آنلاین، فروشگاه‌های اینترنتی و رسانه و ویدئو، بیشترین میزان رشد را در میان سایر کسب‌وکارها داشته‌اند.
 
وی گفت: از نظر موضوعی، بیشترین زمان کاربران در اپ های مربوط به رسانه‌های اجتماعی صرف شده و سرگرمی و بازی‌ها در رتبه‌های بعد قرار می‌گیرند. البته برنامه‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی در طول این سال‌ها بیشترین دانلود را در جهان داشته‌اند.
 
خوراکیان با اشاره به این‌که نزدیک به ۸۰ درصد از دانلود برنامه‌های مختلف در سکوهای فروشگاه‌های برخط و اینترنتی همچون فروشگاه گوگل و اپل، تنها به یک درصد از ناشران نرم‌افزاری تعلق دارد، افزود: این بدان معناست که تنها یک درصد از شرکت‌های ناشر برنامه‌های تلفن همراه، ۹۳ درصد از درآمد بازار را به خود اختصاص داده اند که انحصار شکل گرفته به نفع ناشران قدرتمند، باعث می‌شود توسعه‌دهندگانی که به‌صورت مستقل به انتشار برنامه خود اقدام می‌کنند، سهم کمتری از درآمد در بازار جهانی به دست آورند.
 
انتقاد از انحصارطلبی برخی اپلیکیشن‌های ایرانی
 
وی گفت: برخی از برنامه‌های داخلی نیز با انتقاداتی در زمینه انحصارطلبی در عرضه برنامه‌های کاربردی تلفن همراه روبرو هستند که باید برای حمایت بیشتر از توسعه‌دهندگان و تنظیم بازار، سیاست‌گذاری در این زمینه‌ها صورت گیرد و مرکز ملی فضای مجازی به دنبال این مهم است.
 
خوراکیان با یادآوری اهمیت گزارش‌های موضوعی تاثیرات فضای مجازی بر هر یک از محورهای مهم حوزه فرهنگ برای بهره‌مندی از دیدگاه‌های نخبگان، مدیران، مسئولان و فعالان این حوزه، گفت: این گزارش‌ها و بهره‌مندی از دیدگاه‌های صاحب‌نظران این حوزه، دستاوردهای ارزشمندی در طراحی و تنظیم مدل نوین حکمرانی در هر یک از این عرصه‌ها متناسب با مبانی اسلامی و ایرانی خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.