معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به مشکل جهانی تبلیغات نامناسب در برنامههای کاربردی تلفن همراه برای مخاطبان کودک و نوجوان، اعلام کرد که این مرکز راهکارهایی مانند پالایش تبلیغات گوگل ادموب و اضافه شدن شرط تناسب سنی تبلیغات و برنامه را در نظر گرفته است.
تعداد اپلیکیشنهای ایرانی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال پیش از آن، با رشد ۲.۳ برابری، به ۳۴۵ هزار اپلیکیشن رسید و به اذعان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این رشد یعنی توسعه زیرساختها به گونهای بود که متخصصان جوان توانستند وارد میدان شوند و برای تصاحب سهمی از بازار با هم رقابت کنند.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، امیر خوراکیان -معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی- با تأکید بر موفقیت ایران در حوزه طراحی و تولید انواع برنامههای کاربردی تلفن همراه در منطقه از آن بهعنوان یکی از ویژگی های مثبت و روبهجلو فعالیت ایران در فضای مجازی یاد کرد و گفت: ازآنجا که رشد و توسعه این برنامه ها در داخل کشور صورت گرفته است، تناسب بیشتری با فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی دارد.
بازار ۱۳۰ میلیونی برای اپلیکیشنهای فارسیزبان
وی با بیان اینکه در دنیا تقریباً ۱۳۰ میلیون فارسیزبان وجود دارد که خود میتواند بازار بزرگی برای فروشگاههای ایرانی باشد، تصریح کرد: با توجه به روابط خوب ایران با کشورهای همسایه مسلمان و نزدیکی فرهنگی با کشورهایی مانند افغانستان، قطر، عمان، لبنان، عراق و سوریه، ظرفیت بزرگی در برابر فروشگاههای ایرانی برنامههای کاربردی تلفن همراه برای توسعه بازار محتوای حلال قراردارد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اهمیت برنامههای کاربردی تلفن همراه برای ارائه محتوا و خدمات گفت: برنامههای کاربردی تلفن همراه با تنوع زیاد و کارکردهای مختلف جایگزین محتواها و خدماتی هستند که پیشتر به شیوهها و در قالبهای دیگری نظیر وب ارائه میشدند. ازاینرو با توجه به رشد روزافزون این برنامهها و گسترش آنها در ابعاد مختلف زندگی مردم باید مقررات ضدانحصار برای اپاستورها تبیین شود. همچنین در خصوص مشکلاتی از قبیل تعدد ناظران، نارسایی و ضعف مقررات، ضوابط و چگونگی دسترسی به اطلاعات کاربران شفافسازی صورت پذیرد.
خوراکیان با اشاره به رشد ۳۰ درصدی همکاری اپاستورها با توسعهدهندگان ایرانی، تصریح کرد: بر اساس آمار و اطلاعات ارائهشده از سوی برخی فروشگاه برنامههای کاربردی ایرانی درمجموع این فروشگاهها طی سالهای ۹۸ و ۹۹ افزون بر ۶۰ میلیون نصب داشتهاند.
افزایش ۹ برابری سهم توسعهدهندگان از فروش اپلیکیشنها
وی با بیان اینکه هر توسعهدهنده میتواند تیمی چندنفره باشد، تصریح کرد: آمارها نشان از افزایش قابلتوجه ظرفیت اشتغالزایی تولید این برنامهها دارد. سهم توسعهدهندگان از فروش برنامههای کاربردی تلفن همراه در برخی اپهای ایرانی با سیر صعودی چشمگیری از سال ۹۴ تا سال ۹۸ به ۹ برابر رسیده، این در حالی است که درآمد توسعهدهندگان از تبلیغات، فروش اطلاعات کاربران و پرداختهای مربوط به کالاهای غیردیجیتال (برای مثال پرداخت هزینه سفر با تاکسیهای اینترنتی) در این آمار محاسبه نشده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه تعداد برنامههای موجود در این اپاستورها نیز با رشد چشمگیری همراه بوده است، گفت: دستههای ابزارها، پیامرسانها، کاربردی، شبکههای اجتماعی و آموزش به ترتیب بیشترین تعداد دانلود و بهروزرسانی را در این سال داشتند.
خوراکیان در خصوص وضعیت برنامههای موجود در فروشگاههای جهانی اعلام کرد: برنامههای موجود در فروشگاه گوگل از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۹ ، ۱۷۵ برابر شده است. این در حالی است که درآمد حاصل از دانلود پولی و تبلیغات به ۹۳۵ میلیارد دلار در سال و درون برنامهای این برنامهها به ۳۶۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده و پیشبینی میشود به ۹۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ برسد.
رشد ۶۹ درصدی دانلود برنامه از فروشگاههای داخلی
وی افزود: دانلود کلی برنامهها در فروشگاههای داخلی در زمان شیوع کرونا از اول اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹ ، ۶۹ درصد رشد داشته که نسبت به رشد در سال ۹۸ دو برابر شده است. بر همین اساس نصب برنامههای مرتبط با درمان رشد ۱۰۰ درصدی و برنامههای دورکاری ۱۳ درصد رشد داشته است. همچنین در اسفندماه سال ۹۸، برگزاری رویدادهای آنلاین، فروشگاههای اینترنتی و رسانه و ویدئو، بیشترین میزان رشد را در میان سایر کسبوکارها داشتهاند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: ازنظر موضوعی، بیشترین زمان کاربران در اپهای مربوط به رسانههای اجتماعی صرف شده و سرگرمی و بازیها در رتبههای بعد قرار میگیرند. البته برنامههای پیامرسان و شبکههای اجتماعی در طول این سالها بیشترین دانلود را در جهان داشتهاند.
خوراکیان با بیان اینکه نزدیک به ۸۰ درصد از دانلود برنامههای مختلف در سکوهای فروشگاههای برخط و اینترنتی همچون فروشگاه گوگل و اپل، تنها به یک درصد از ناشران نرمافزاری تعلق دارد، افزود: این بدان معناست که تنها یک درصد از شرکتهای ناشر برنامههای تلفن همراه ۹۳ درصد از درآمد بازار را به خود اختصاص دادهاند که انحصار شکل گرفته به نفع ناشران قدرتمند، باعث میشود توسعهدهندگانی که بهصورت مستقل به انتشار برنامه خود اقدام میکنند، سهم کمتری از درآمد در بازار جهانی به دست آورند.
وی گفت: برخی از برنامههای داخلی نیز با انتقاداتی درزمینه انحصارطلبی در عرضه برنامههای کاربردی تلفن همراه روبهرو هستند که باید برای حمایت بیشتر از توسعهدهندگان و تنظیم بازار، سیاستگذاری در این زمینهها صورت گیرد و مرکز ملی فضای مجازی به دنبال این مهم است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به مشکل جهانی تبلیغات نامناسب در برنامههای کاربردی تلفن همراه که تهدیدی برای مخاطبان کودک و نوجوان کشورمان محسوب میشود، افزود: مرکز ملی فضای مجازی برای حل این مشکل در کشور راهکارهایی مانند پالایش تبلیغات گوگل ادموب، اضافه شدن شرط تناسب سنی تبلیغات و برنامه، همچنین تصویب مقررات در زمینه مسئولیت حقوقی تبلیغات نامتناسب با رده سنی را در نظر گرفته است.
خوراکیان با یادآوری اهمیت گزارشهای موضوعی تاثیرات فضای مجازی بر هر یک از محورهای مهم حوزه فرهنگ برای بهرهمندی از دیدگاههای نخبگان، مدیران، مسئولان و فعالان این حوزه، گفت: این گزارشها و بهرهمندی از دیدگاههای صاحبنظران این حوزه دستاوردهای ارزشمندی در طراحی و تنظیم مدل نوین حکمرانی در هر یک از این عرصهها متناسب با مبانی اسلامی و ایرانی برای مرکز ملی فضای مجازی به همراه خواهد داشت.