اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 30, 2020
16:26 چهارشنبه، 10ام دیماه 1399
کد خبر: 119661

اختلال در اینترنت مازندران و سکوت متولیان

 
 
در حالی که طی روزهای اخیر سرعت کُند اینترنت به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم مازندران تبدیل شده ، دستگاه‌ها توپ پاسخگویی را به یکدیگر پاس می‌دهند و تلاش ۴۸ ساعته خبرنگار ایرنا هم برای گفت‌وگو با مسئولان دستگاه‌های ذیربط بی نتیجه بوده است.
 
در روزهای اخیر که بیشتر بر خانه نشینی تاکید می‌شود و با وجود نزدیک شدن به فصل امتحانات مدارس و مراکز آموزشی ، خانواده ها و معلمان مازندرانی با کندی سرعت اینترنت و گاهی اختلال و قطعی لحظه‌ای مواجه هستند ، وضعیتی که منجر به نگرانی و انتقاد کاربران شده است. چند روز گذشته مردم مناطق مختلف مازندران با مشکلات متعددی در حوزه اینترنت خانگی و همچنین همراه مواجه بودند که شامل کاهش شدید سرعت و حتی قطعی اینترنت بود که دسترسی برخی از کاربران را با مشکلات جدی رو به رو کرد.
 
در این میان بیشترین گزارش ارائه شده در مورد مشکلات اینترنت مربوط به آموزگاران و معلمان مدارس و همچنین والدین دانش آموزان بود که مدعی شدند بارها و بارها در خلال برگزاری کلاس با قطعی اینترنت رو به رو شدند. در ۲ روز گذشته معلمان و شهروندان بسیاری مشکل اینترنت خود را با خبرنگاران ایرنا مطرح کردند که بیشتر از اهالی شهرستان های شرقی و مرکزی استان بودند. 
 
بیشترین مشکلات مطرح شده مربوط به بارگذاری محتواهای آموزشی در فضای مجازی است که از سوی کاربران آموزشی شامل معلمان و دانش‌آموزان یا والدین آنان مطرح شد.
 
امیر رضایی از آموزگاران دوره ابتدایی با انتقاد از اختلال های اینترنتی گفت: کار ما به دلیل تولید محتوا با وضعیت اینترنت فعلی بسیار سخت و طاقت فرسا شده است. بارگذاری مطالب درسی به دلیل کندی سرعت اینترنت و قطع آن و زمان بر بودن اتصال دوباره ساعت ها وقت و انرژی می گیرد.
 
وی افزود : وضعیت نامطلوب اینترنت تا حدی است که بارها به مدیر مدرسه پیشنهاد برگزاری کلاس های حضوری دادیم ، اما به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی و دستورالعمل های موجود این پیشنهاد عملی نیست ولی تحمل وضعیت موجود هم بسیار خسته کننده است.
 
این معلم ابتدایی گفت : حتی بعضی وقت ها برای سرعت عمل و جلوگیری از اتلاف وقت به منزل دوستان و آشنایان مراجعه می کنم اما در این اماکن هم شرایط بهتری را نسبت به اینترنت خانگی شاهد نیستم.
 
وی بر ضرورت ایجاد بستر و زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی تاکید کرد و گفت: شرایط فعلی شیوع کرونا که بحران های مشابه را هم محتمل می کند این هشدار را داد که باید به فکر زیرساخت های لازم برای فعالیت های مجازی بود که مهم ترین آنها اینترنت پرسرعت و بی دغدغه است .
 
شایان مهرجو دانش آموز متوسطه آملی نیز با گلایه از وضعیت اینترنت ، گفت : سرعت اینترنت نوعی بی اعتمادی برای ما در فضای آموزش مجازی ایجاد کرده است به حدی که در بسیاری از کلاس ها به خاطر ناامیدی ناشی از قطع شدن و یا سرعت کم در بازکردن محتواهای آموزشی بسیاری از هم کلاسی هایم از زیر بار کلاس ها شانه خالی می کنند.
 
وی با اشاره به اینکه شبکه های مجازی رسمی و داخلی آموزشی در شرایط ایده آل هم با مشکلات متعدد و ضعف های جدی رو به رو است ، افزود : آموزش مختل ناشی از اینترنت نامطلوب نیز در یادگیری تاثیر منفی بسیاری گذاشته است.
 
مادر شایان نیز با گلایه از وضعیت اینترنت ، گفت : شبکه آموزشی شاد خود به خود مشکلات بسیاری برای ما والدین و بچه ها به همراه داشت و الان با این وضعیت اینترنت این مشکلات چندین برابر شده است.
 
وی افزود : تنها هر روزه شاهد افزایش نرخ بسته های اینترنتی هستیم ، در حالی که از این سو قیمت اینترنت چند برابر شده اما سرعت آن به نظر می رسد با این افزایش رابطه برعکس دارد و هرروز از آن کم شده و یا به کل قطع می شود که در این شرایط کرونا که با مشکلات زیادی درگیر هستیم اعصاب همه را به هم می ریزد.
 
دردسر اینترنتی برای کسب و کار مجازی
 
مشکلات اینترنت در مازندران فقط به دانش آموزان و شبکه آموزشی خلاصه نشده و این روزها بر کسب و کارهای اینترنتی و مجازی نیز اثر گذاشته است که برخی سفارشات در این شبکه ها را به دردسر مواجه کرده است.
 
مسعود از گردانندگان کسب و کارهای مجازی که در فضای اینستاگرام فعالیت می کند به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از مشتریانم که در فضای اینترنت اجناس مورد نیاز را سفارش می دهند ادعا کردند که سفارش آنها به دلیل قطعی اینترنت لغو می شود.
 
این فروشنده مجازی پوشاک افزود : متاسفانه مشتریان پس از ارسال پیام با قطعی اینترنت مواجه می شوند که این مساله باعث می شود سفارش آنها برای من ارسال نشود.
 
البته برخی دیگر از شهروندان نیز از کندی پیام رسان های داخلی و همچنین خارجی در روزهای اخیر به خبرنگار ایرنا اطلاع دادند و نسبت به این وضعیت هم انتقاد کردند.
 
فرار از پاسخگویی
 
نوسان اینترنت و قطعی های کلافه کننده در حالی است که سکوت متولیان امر انتقادات در این حوزه را بیشتر کرده است. تلاش خبرنگار ایرنا طی چند روز گذشته برای تماس با مسئولان اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران برای انتقال دغدغه های مردم و همچنین ارائه پرسش درباره مشکلات اینترنت بی نتیجه ماند.
 
مسئول روابط عمومی این اداره کل که متولی مدیریت اینترنت در استان مازندران است ، به خبرنگار ما گفت که مدیرکل قادر به مصاحبه با رسانه ها نیست و تمایلی هم به این کار ندارد.
 
شرکت مخابرات مازندران هم اعلام کرد که هرگونه پاسخگویی در باره اینترنت ، حتی اینترنت همراه با اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان است.
 
حال با نزدیک شدن فصل امتحانات که حدود یک هفته دیگر به صورت رسمی آغاز می شود، در نتیجه افزایش همزمان اتصال کاربران زیاد به شبکه اینترنت پیش بینی می شود شرایط موجود بدتر شود.
 
مازندران با بیش از چهار میلیون کاربر مستمر اینترنت از جمله اینترنت خانگی و همراه یکی از پر ترافیک‌ترین استان های کشور در استفاده از شبکه اطلاعات است و سرمایه گذاری دولت در بخش اینترنت در سال های اخیر افزایش چندین برابری داشته است.
 
در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد مناطق شهری مازندران از اینترنت پر سرعت نسل چهارم برخودار هستند و بیش از ۸۰ درصد روستاهای استان زیر پوشش اینترنت پر سرعت نسل چهارم ، سوم و دوم قرار دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.