تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 13, 2021
14:19 چهارشنبه، 24ام دیماه 1399
کد خبر: 120144

تاکید مدیرعامل فاوای شهرداری تهران بر تثبیت جایگاه کیف پول با خلاقیت در کسب و کارها

WhatsApp Image 2021-01-13 at 14.07.39.jpeg
 
محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، صبح امروز در نشست تخصصی جایگاه کیف پول در زیست بوم پرداخت الکترونیک بر ایجاد فرصت‌هایی برای نوآوری و خلاقیت در کسب و کارهای کیف پول الکترونیک تاکید کرد. 
 
به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، در این نشست تخصصی که روز ۲۴ دی ماه با موضوع کیف پول الکترونیک در حاشیه روز دوم نمایشگاه تراکنش برگزار شد، افزون بر محمد فرجود، سیدیاسر میرحق جو، رئیس گروه کنترل و نظارت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، فرهاد فائز، مدیرعامل شرکت داده ورزی سداد، محمدمهدی صادق، معاون فنی شرکت تپسی، محمدرضا نمازی، مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت و عبدالرضا شریفی حسینی، کارشناس و فعال حوزه پرداخت و بانکداری الکترونیک به عنوان دبیر پنل حضور داشتند و در خصوص جایگاه کیف پول الکترونیک و چالش‌های پیرامون آن به گفتگو و تبادل نظر پرداختند. 
 
فرجود در این نشست با توضیح درباره پیشینه پرداخت های الکترونیک و کیف پول در شهرداری تهران گفت: پس از راه اندازی "تهران من" به عنوان سامانه جامع شهروندی، کیف پول شهروندی در واقع به شکل واقعی گرفت. همزمان با ثبت نام در این سامانه، شهروند کیف پولی دارد که با آن می‌تواند خدمات زیادی دریافت کند. مثل پرداخت عوارض طرح ترافیک، پرداخت قبوض و پارک حاشیه‌ای و … همچنین کارت بلیت هم با همین کیف پول قابل شارژ شدن است. البته شهروندان به کیف پول شهرداری محدود نشده‌اند و میتوانند از درگاه های مختلف و دسترسی های متنوع بهره ببرند.
 
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در خصوص ایجاد نظام یکپارچه پرداخت خرد شهری هم گفت: برای توسعه سامانه شهرپی در قدم بعدی پس از تاکسی‌ها به سمت میادین میوه و تره بار می‌رویم. ولی در این حوزه کیف پول شهرداری را نیاوردیم. در واقع نباید مردم را مجبور به استفاده از کیف پول خاصی کرد تا کسب و کارها و کیف پول‌های دیگر بتوانند فعالیت کنند. 
 
او در ادامه با اشاره به رشد کیف پول‌های شهری گفت: اینکه حساب‌های کیف پول باید کنترل شود و یا اینکه مالکیتش در اختیار بانک مرکزی باشد دو موضوع جداست. درآمدزایی کیف پول‌ها طبیعتا اهمیت بسیاری دارد اما اضافه کردن کسب و کارهای جدید هم هزینه بر است. بنابراین بیزنس مدل مناسبی برای کیف پول‌های مستقل باید ایجاد شود. چراکه در غیر این صورت کیف پول‌ها توسعه نمی‌یابند. 
 
فرجود سپس با اشاره به خلاقیت و نوآوری در سرویس‌های کیف پول الکترونیک، تصریح کرد: باید فرصت‌هایی برای رشد، توسعه و نوآوری در این حوزه ایجاد شود. برای مثال ما در شهرداری تهران امسال تصمیم گرفتیم جوایز خوش حسابی عوارض شهرداری را از کیف پول تهران من پرداخت کنیم و این خود به خود موجب تشویق مردم به استفاده از این کیف پول می‌شود. البته کاربردها باید معنادار و سرویس مدار باشند تا شهروند انگیزه واقعی برای استفاده از آن داشته باشد. 
 
مدیرعامل شرکت سداد هم در ادامه این نشست با اشاره به دستورالعمل کیف پول‌های الکترونیک گفت: لازم است استانداردهایی برای کارمزدهای کیف پول الکترونیک در نظر گرفته شود. اگر نظام کاربردی درستی برای آن تعریف نشود، کاربران اصلا تن به ساخت کیف پول الکترونیک برای خود نمی‌دهند. بنابراین کسب و کارهای مرتبط با این کیف پول‌ها باید شکل بگیرد. کسب و کار کیف پول یک وجهی نیست و بانک مرکزی و سایر نهادها و بیزنس‌ها باید هماهنگ کار کنند. 
 
در بخش دیگری از این پنل، مدیرعامل شرکت به پرداخت نیز با اشاره به لزوم تعریف کاربردهای متنوع برای کیف پول‌های الکترونیک تصریح کرد: هر تغییری در اکوسیستم پرداختی برمی‌گردد به دستورالعمل‌هایی که کمک کننده باشند. سیستم کیف پول را باید احیا کرد و برای آن کاربردهایی ایجاد شود که همه به آن سمت و سو بروند. همچنین باید کیف پول به صورت آفلاین کار کند.
 
در ادامه، معاون فناوری شرکت تپسی گفت: رگولاتوری، کیف پول را کنار سایر ابزارها دیده و جایگاه مشخصی برای کیف پول میان سایر پرداخت‌های آنلاین نیست. کیف پول‌هایی که ویژه یک اپلیکیشن خاص تهیه شدند برای ایجاد سهولت برای کاربران است و موفق‌ترند. در واقع علاقمندیم کاربر بتواند از کیف پول ما برای خدمات دیگر هم استفاده کند. 
 
رئیس گروه کنترل و نظارت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی نیز در این پنل تخصصی با اشاره به ضابطه‌های این نهاد گفت: دیدگاه‌های پشت تهیه دستورالعمل کیف پول‌ها بیشتر برای جلوگیری از پولشویی و با محوریت بانک‌ها است. تعامل پذیری کیف پول‌ها اهمیت بسیاری دارد. در ۹ ماهه اول امسال ۹۰ درصد از تراکنش‌ها زیر ۲۰۰هزار تومان بود و این به معنای ظرفیت‌های بالای کسب و کارها برای توسعه کیف پول‌ها هست.
 
گفتنی است نمایشگاه تراکنش که در هتل اسپیناس‌پالاس برگزار می‌شود، روز ۲۴ دی ماه به کار خود پایان می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.