دریافت کد مالیاتی و فرایند صدور پرونده مالیاتی برای متقاضیان درگاه پرداختی که کد مالیاتی ندارند به صورت خودکار و از طریق وبسرویسی که میان بانک مرکزی و سازمان مالیاتی ایجاد خواهد شد، صورت میگیرد.
سازمان امور مالیاتی در آخرین جلسه خود با بانک مرکزی اعلام کرده است که امکان اتصال وبسرویس این سازمان به شاپرک و خودکار شدن فرایند صدور کدرهگیری و تشکیل پرونده مالیاتی برای کسب و کارهایی که فاقد آن هستند را از اوایل بهمن ماه فراهم خواهد کرد.
این پیشنهاد از ابتدای همکاری بانک مرکزی و سازمان امورمالیاتی برای اجرایی شدن این قانون از سوی بانک مرکزی مطرح شده بود، اما به دلایل مختلف از جمله آماده نبودن زیرساختها و همچنین موانع قانونی، سازمان امور مالیاتی اصرار به ثبت اطلاعات از سوی خود متقاضی درگاه پرداخت در سایت سازمان امور مالیاتی داشت؛ در نهایت پیشنهاد بانک مرکزی و شاپرک برای خودکارشدن صدور کد مالیاتی متقاضیان درگاههای پرداخت مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.
ارتباط مستقیم تشکیل پرونده مالیاتی با دریافت درگاههای پرداخت در ماده ۱۱ قانون پایانههای فروشگاهی پیشبینی شده بود. طبق این قانون بانک مرکزی موظف شده با همکاری سازمان امور مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاههای کارتخوان بانکی یا درگاههای پرداخت الکترونیکی اقدام کند. طبق پیشبینیهای صورت گرفته در قانون باید تناظر یک به یک میان پایانههای فروشگاهی و پرونده مالیاتی بنگاه اقتصادی دارنده پایانه فروش فراهم شود و به آن یک شناسه یکتا اختصاص یابد.
اجرایی شدن این قانون از آبان ماه امسال در دستور کار بانک مرکزی و سازمان امو مالیاتی قرار گرفت و از ۲۲ دیماه امسال (۱۳۹۹) نیز فعال شدن تمامی پایانههای فروش و درگاههای پرداختی جدید منوط به استعلام کد مالیاتی از سازمان امور مالیاتی شده است.
در شرایط فعلی پس از ثبت اطلاعات پایانههای فروش و درگاههای اینترنتی از سوی شرکتهای PSP و ارسال آن اطلاعات به شاپرک، شاپرک کد مالیاتی متقاضی پایانه فروش را از سازمان امور مالیاتی استعلام میکند و در صورت وجود پرونده مالیاتی یک کد ۱۰ رقمی برای شاپرک ارسال میشود، در صورت وجود پرونده مالیاتی و ارسال این کد امکان فعالیت پایانه فروش وجود خواهد داشت و در غیر اینصورت سازمان مالیاتی کد خطایی برای شاپرک ارسال میکند. در صورت دریافت کد خطا، متقاضی دریافت پایانه فروش باید با مراجعه به سازمان امور مالیاتی پرونده مالیاتی برای خود تشکیل دهد.
استعلام پرونده مالیاتی برای متقاضیان پایانههای فروش از ۲۲ دیماه آغاز شده است و در این دوره زمانی به طور متوسط روزانه ۲ تا ۳ هزار تا تقاضای جدید برای دریافت پایانه فروش به شاپرک ارسال شده است.
حال طبق هماهنگیهایی که میان بانک مرکزی، شاپرک و سازمان امور مالیاتی صورت گرفته است؛ مقرر شده است تا با اتصال وبسرویس میان شاپرک و سازمان امور مالیاتی با ارسال اطلاعات از سوی شاپرک در همان زمان اگر متقاضی پایانه فروش یا درگاه پرداخت کد مالیاتی و پرونده مالیاتی نداشت برای وی کد مالیاتی صادر و پرونده مالیاتی تشکیل داده شود و اگر پرونده مالیاتی داشت کد پرونده مالیاتی برای شاپرک ارسال شود. در اصل مراحل ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی برای دریافت کدرهگیری حذف میشود و این فرایند از طریق وبسرویس و میان شاپرک و سازمان امور مالیاتی صورت خواهد گرفت.
هماکنون پرونده مالیاتی دارندگان دستگاههای کارتخوانی که فاقد آن بودند به صورت خودکار و اتوماتیک تشکیل شده است، حال قرار است این فرایند برای متقاضیان جدید درگاههای پرداخت نیز اجرایی شود.
فرایند اتصال پرونده مالیاتی برای متقاضیان پایانههای فروش شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت(PSP) از ۲۲ دیماه آغاز شده است و حال قرار است از اول بهمن ماه دریافت درگاه پرداخت برای کاربران پرداختیارها و متقاضیان درگاههای پرداخت از طریق پرداختیارها نیز منوط به پرونده مالیاتی شود. طبق نامهای که از سوی شاپرک برای شرکتهای پرداختیاری ارسال شده است، شاپرک از اول بهمن ماه نسبت به دریافت استعلامات لازم از سازمان امور مالیاتی کشور برای کلیه پذیرندگان پشتیبانی شده جدیدالورود به شبکه پرداخت اقدام خواهد کرد.
به نظر میرسد بانک مرکزی در نظر دارد تا ایجاد این وبسرویس و خودکار شدن فرایند صدور پرونده مالیاتی، منوط کردن صدور درگاه پرداخت برای مشتریان پرداختیار به وجود پرونده مالیاتی را به تعویق بیاندازد.