مدیرعامل شرکت داتین، در نشست تخصصی رابطه کربنکینگ و تحول دیجیتال، رقبای بانکهای آینده را مجموعههایی مانند اسنپ و دیجیکالا عنوان کرد. محمد نژادصداقت معتقد است اگر نیاز مشتری به تامین مالی توسط پلتفرمهای الکترونیکی برطرف شود مشتری دیگر به سراغ بانکها نخواهد رفت.
به گزارش روابطعمومی داتین، در ابتدای نشست تخصصی «رابطه کربنکینگ و تحول دیجیتال» در ششمین نمایشگاه تراکنش محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین، درباره مفهوم تحول دیجیتال و تاثیری که بر حوزه بانکداری خواهد داشت صحبت کرد. او در این باره گفت: «آنچه ما با نگاه فناوری، از تحول دیجیتال میفهمیم وجود بسترهای فناورمحور بر پایه دادههای متمرکز، مشترک و تجمیع شده از مشتریان و محصولات بانکی است تا بتوانند یک خدمت منحصر به فرد را برای یک مشتری تولید و به او ارائه دهند. دو مسیر در این جایگاه وجود دارد؛ نخست، مسیر تجمیع اطلاعات پالایششده از مشتری و شناخت او که در مرکز این ساختار قرار دارد و دیگری مسیری از محصولات متعدد که مشتری میتواند از بین آنها انتخاب کند.»
تحول دیجیتال و کربنکینگ
مدیرعامل داتین در پاسخ به این سوال که اگر بخواهیم تحول دیجیتال را از طریق کربنکینگ دنبال کنیم، باید چه کاری انجام دهیم، گفت: «در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که چه نهادهایی را رقیب بانکهای آینده میدانیم؟ در یک نگاه ساده و کلی، بانک وظیفه تجمیع منابع را از مردم و تامین مالی دارد. در آینده این موضوع چگونه است؟ فضای رقابتی بین بانکهاست یا از آنها جلوتر میرود؟ به اعتقاد من بانکهای ما سالهای آتی باید با رقبای جدیدی مثل دیجیکالا و اسنپ رقابت کنند. مشتری وقتی میخواهد از یک پلتفرم الکترونیکی خدمتی دریافت کند یا محصولی را بخرد، نیاز به تامین مالی بانک دارد و اگر آن پلتفرم، تامین مالی را انجام دهد، نیازی به بانک وجود ندارد. اگر قرار باشد که پلتفرم الکترونیکی در همه جای زندگی مشتری باشد چرا باید پول را در بانک بگذارد.»
او با بیان اینکه بانک در آینده باید با موجوداتی رقابت کند که فضای آن با بانک متفاوت است، گفت: «ما در آینده از فضای خیلی قانونگذاری شده بانکی به فضای دیگری میرویم که در آن بانکها باید با هم رقابت کنند. من فضای فناوری و تحول دیجیتال را به این موضوع ربط میدهم که سلیقه و رفتار مردم تغییر کرده است. در نقطهای که او نیاز به این دارد که کالا و تسهیلات بخرد، باید منابع وجود داشته باشد. اگر بانک در این مسیر قرار نگیرد از فضای رقابت خارج میشود.»
دیگر سوال این نشست، همکاری داتین با سایر بانکها بود و اینکه چهطور میتوان از طریق کربنک داتین، تحول دیجیتال را ایجاد کرد. محمد نژادصداقت در پاسخ به این سوال به بررسی تاریخچه فعالیتهای داتین در حوزه کربنکینگ پرداخت و گفت: «از ۱۵ سال پیش شروع به توسعه کربنکینگ داتین کردیم و از سه سال پیش استراتژیها و محصولاتمان را تغییر دادیم. مسیری که از آن زمان آغاز کردیم درحال حاضر بیشتر بهعنوان مسیر بانکداری بهعنوان سرویس شناخته میشود. نگاه ما به کربنکینگ متفاوت از نگاه چند سال پیش است. Core را نرمافزار و زیرساختهایی میدانیم که در حال جمعآوری دیتا و مرکز شناخت مشتری است. با شناختی که از مشتری و رفتارهای آنها به دست میآوریم و با استفاده از هوش مصنوعی، مشتری را شناسایی میکنیم و این موضوع را در نرمافزارهای Core میبینیم. سامانه گذرگاه سرویس سازمانی (ESB) که در حال حاضر داریم برای تعامل با انتیتیهای بیرون و بحث بانکداری باز است. پلتفرمی که از سه سال پیش، روی آن تمرکز کردیم این بوده که انتیتی بیرونی بتواند یک محصول را بهطور کامل تعریف کند. مسیر زیاد است اما پیادهسازی این بستر از سمت داتین آغاز شده و در حال ارائه این سرویس، به مشتریان هستیم.
طبق گفتههای نژادصداقت، نوع نگاه داتین فراتر از یک نرمافزار هستهای بانکداری است تا بتواند به مشتریان خود اجازه دهد که سرویسهای بانکی را بهعنوان بخشی از کسبوکار خود تعریف کنند و به مشتری نهایی سرویس دهند.
تجربه مهاجرت بانک سپه و پروژه ادغام
سیدمهدی حسینی، عضو هیاتمدیره بانک سپه در ادامه به موضوع مهاجرت بانک سپه اشاره کرد و آن را بزرگترین مهاجرت سیستمی در نظام بانکی قلمداد کرد که کاملا منحصربهفرد است. او گفت: «برای اینکه این تجربه موفق باشد ما سه اقدام اساسی انجام دادیم. در نخستین گام به راهکار جامع بانکی فکر کردیم. در این مسیر سه گروه سامانه مد نظر بود. سامانههای عملیاتی بانکی، سامانههای حوزه پرداخت و API که استقرار و مهاجرت آنها در سپه انجام شده است. بانک به دلایل مختلف ازجمله تحریم نتوانسته بود بخشی از پیشینه خود را با تکنولوژیهای روز، تطبیق دهد. به همین دلیل، در یک تصمیم درست هریک از این سامانهها را در یک RFP تهیه و نیازمندیها را مطرح کرد. رویکرد دوم بانک سپه این بود که آیا بعد از استقرار ما میتوانیم میزان وابستگی به تامینکننده را بسنجیم. پیشنهاد مدل گارتنر این بود که در یک ضلع از اضلاع سهگانه بانک، بهعنوان بهرهبردار مطرح باشد و در ضلع دوم آن شرکت تامینکننده. با توجه به خروجیهای ارزیابیهای فنی، امنیتی و کسبوکاری، از مجموع ۲۱۰ سنجه که از موسسه گارتنر مورد ارزیابی قرار گرفت سامانه شرکت داتین برتر اعلام شد. ضلع سوم مجری اختصاصی بود که از شرکت رایانه خدمات امید استفاده کردیم. ما در پروژه مهاجرت بانک سپه، دادههای یک بانک ۹۰ ساله را از ۸۳ سامانه و درطول ۲۷ ساعت به سامانه متمرکز انتقال دادیم. اطلاعات کاملی از ۳۵ میلیون مشتری و ۴۵ میلیون حساب و ۲۵ میلیون کارت منتقل شد، بدون اینکه مشتریان تغییر شماره کارت و رمز داشته باشند. شش میلیون کاربر اینترنتبانک هم مهاجرت داده شد که در نوع خود بیسابقه بود. موفقیت ما به این دلیل بود که هم استانداردهای بینالمللی را رعایت کردیم و هم مانورهای عملیاتی را در سه مرحله انجام دادیم. مهمترین نکته آموزش به کاربران بود که ۳۵۰ هزار نفرساعت آموزش به کاربران شعب دادیم و در نوع خود کاری بینظیر بود.»
او در پایان چهار ویژگی را که یک کربنکینگ دیجیتال باید داشته باشد، گفت: «با توجهبه اینکه یک بانک دیجیتال باید سرعت عمل و انعطافپذیری بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان داشته باشد اولین ویژگی آن این است که باید مقیاسپذیر و انعطافپذیر باشد، یعنی در یک فضای ابری مبتنی بر معماری ماژولار و مایکروسرویس طراحی شده باشد. دومین ویژگی قابلیت یکپارچگی است. کربنکینگی که این امکان را نداشته باشد یک کر دیجیتال تلقی نمیشود. دیگری انطباق با مدلهای کسبوکاری جدید و استانداردهای ملی است. قابلیت پردازش بههنگام نیز ویژگی دیگر است. اگر این موارد نباشد ما کیفیتی که باید را نمیتوانیم از یک Core دیجیتال انتظار داشته باشیم.»