تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 18, 2021
15:03 دوشنبه، 29ام دیماه 1399
کد خبر: 120280

بانک‌ها در آینده باید با اسنپ و دیجی‌کالا رقابت کنند

 
مدیرعامل شرکت داتین، در نشست تخصصی رابطه کربنکینگ و تحول دیجیتال، رقبای بانک‌های آینده را مجموعه‌هایی مانند اسنپ و دیجی‌کالا عنوان کرد. محمد نژادصداقت معتقد است اگر نیاز مشتری به تامین مالی توسط پلتفرم‌های الکترونیکی برطرف شود مشتری دیگر به سراغ بانک‌ها نخواهد رفت.
 
به گزارش روابط‌عمومی داتین، در ابتدای نشست تخصصی «رابطه کربنکینگ و تحول دیجیتال» در ششمین نمایشگاه تراکنش محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین، درباره مفهوم تحول دیجیتال و تاثیری که بر حوزه بانکداری خواهد داشت صحبت کرد. او در این باره گفت: «آنچه ما با نگاه فناوری­، از تحول دیجیتال می­‌فهمیم وجود بسترهای فناورمحور بر پایه داده‌­های متمرکز، مشترک و تجمیع شده از مشتریان و محصولات بانکی است تا بتوانند یک خدمت منحصر به فرد را برای یک مشتری تولید و به او ارائه دهند. دو مسیر در این جایگاه وجود دارد؛ نخست، مسیر تجمیع اطلاعات پالایش‌­شده از مشتری و شناخت او که در مرکز این ساختار قرار دارد و دیگری مسیری از محصولات متعدد که مشتری می‌تواند از بین آنها انتخاب کند.»
 
 تحول دیجیتال و کربنکینگ
مدیرعامل داتین در پاسخ به این سوال که اگر بخواهیم تحول دیجیتال را از طریق کربنکینگ دنبال کنیم، باید چه کاری انجام دهیم، گفت: «در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که چه نهادهایی را رقیب بانک‌­های آینده می‌­دانیم؟ در یک نگاه ساده و کلی، بانک وظیفه تجمیع منابع را از مردم و تامین مالی دارد. در آینده این موضوع چگونه است؟ فضای رقابتی بین بانک‌­هاست یا از آنها جلوتر می‌رود؟ به اعتقاد من بانک‌های ما سال‌های آتی باید با رقبای جدیدی مثل دیجی‌­کالا و اسنپ رقابت کنند. مشتری وقتی می‌خواهد از یک پلتفرم الکترونیکی خدمتی دریافت کند یا محصولی را بخرد، نیاز به تامین مالی بانک دارد و اگر آن پلتفرم، تامین مالی را انجام دهد، نیازی به بانک وجود ندارد. اگر قرار باشد که پلتفرم الکترونیکی در همه جای زندگی مشتری باشد چرا باید پول را در بانک بگذارد.»
 
او با بیان اینکه بانک در آینده باید با موجوداتی رقابت کند که فضای آن با بانک متفاوت است، گفت: «ما در آینده از فضای خیلی قانون‌گذاری شده بانکی به فضای دیگری می‌رویم که در آن بانک­ها باید با هم رقابت کنند. من فضای فناوری و تحول دیجیتال را به این موضوع ربط می‌­دهم که سلیقه و رفتار مردم تغییر کرده است. در نقطه‌­ای که او نیاز به این دارد که کالا و تسهیلات بخرد، باید منابع وجود داشته باشد. اگر بانک در این مسیر قرار نگیرد از فضای رقابت خارج می‌­شود.»
 
دیگر سوال این نشست، همکاری داتین با سایر بانک‌­ها بود و اینکه چه‌طور می‌توان از طریق کربنک داتین، تحول دیجیتال را ایجاد کرد. محمد نژادصداقت در پاسخ به این سوال به بررسی تاریخچه فعالیت‌­های داتین در حوزه کربنکینگ پرداخت و گفت: «از ۱۵ سال پیش شروع به توسعه کربنکینگ داتین کردیم و از سه سال پیش استراتژی­‌ها و محصولات‌مان را تغییر دادیم. مسیری که از آن زمان آغاز کردیم درحال حاضر بیشتر به‌­عنوان مسیر بانکداری به‌­عنوان سرویس شناخته می‌­شود. نگاه ما به کربنکینگ متفاوت از نگاه چند سال پیش است. Core را نرم­افزار و زیرساخت‌هایی می‌­دانیم که در حال جمع‌­آوری دیتا و مرکز شناخت مشتری است. با شناختی که از مشتری و رفتارهای آنها به دست می­‌آوریم و با استفاده از هوش مصنوعی، مشتری را شناسایی می‌­کنیم و این موضوع را در نرم­افزارهای Core می­‌بینیم. سامانه گذرگاه سرویس سازمانی (ESB) که در حال حاضر داریم برای تعامل با ان­‌تی‌­تی‌­های بیرون و بحث بانکداری باز است. پلتفرمی که از سه سال پیش، روی آن تمرکز کردیم این بوده که ان‌­تی‌­تی بیرونی بتواند یک محصول را به‌­طور کامل تعریف کند. مسیر زیاد است اما پیاده‌سازی این بستر از سمت داتین آغاز شده و در حال ارائه این سرویس، به مشتریان هستیم.
 
طبق گفته‌­های نژادصداقت، نوع نگاه داتین فراتر از یک نرم‌­افزار هسته‌­ای بانکداری است تا بتواند به مشتریان خود اجازه دهد که سرویس‌های بانکی را به­‌عنوان بخشی از کسب­‌وکار خود تعریف کنند و به مشتری نهایی سرویس دهند.
 
تجربه مهاجرت بانک سپه و پروژه ادغام
سیدمهدی حسینی، عضو هیات­‌مدیره بانک سپه در ادامه به موضوع مهاجرت بانک سپه اشاره کرد و آن را بزرگترین مهاجرت سیستمی در نظام بانکی قلمداد کرد که کاملا منحصربه‌­فرد است. او گفت: «برای اینکه این تجربه موفق باشد ما سه اقدام اساسی انجام دادیم. در نخستین گام به راهکار جامع بانکی فکر کردیم. در این مسیر سه گروه سامانه مد نظر بود. سامانه‌­های عملیاتی بانکی، سامانه‌­های حوزه پرداخت و API که استقرار و مهاجرت آنها در سپه انجام شده است. بانک به دلایل مختلف ازجمله تحریم نتوانسته بود بخشی از پیشینه خود را با تکنولوژی­های روز، تطبیق دهد. به همین دلیل، در یک تصمیم درست هریک از این سامانه‌­ها را در یک RFP تهیه و نیازمندی­ها را مطرح کرد. رویکرد دوم بانک سپه این بود که آیا بعد از استقرار ما می‌­توانیم میزان وابستگی به تامین‌­کننده را بسنجیم. پیشنهاد مدل گارتنر این بود که در یک ضلع از اضلاع سه­‌گانه بانک، به‌­عنوان بهره‌­بردار مطرح باشد و در ضلع دوم آن شرکت تامین‌­کننده. با توجه‌ به خروجی‌های ارزیابی‌­های فنی، امنیتی و کسب‌­وکاری، از مجموع ۲۱۰ سنجه که از موسسه گارتنر مورد ارزیابی قرار گرفت سامانه شرکت داتین برتر اعلام شد. ضلع سوم مجری اختصاصی بود که از شرکت رایانه خدمات امید استفاده کردیم. ما در پروژه مهاجرت بانک سپه، داده‌های یک بانک ۹۰ ساله را از ۸۳ سامانه و درطول ۲۷ ساعت به سامانه متمرکز انتقال دادیم. اطلاعات کاملی از ۳۵ میلیون مشتری و ۴۵ میلیون حساب و ۲۵ میلیون کارت منتقل شد، بدون اینکه مشتریان تغییر شماره کارت و رمز داشته باشند. شش میلیون کاربر اینترنت‌بانک هم مهاجرت داده شد که در نوع خود بی­‌سابقه بود. موفقیت ما به این دلیل بود که هم استانداردهای بین‌­المللی را رعایت کردیم و هم مانورهای عملیاتی را در سه مرحله انجام دادیم. مهم­ترین نکته آموزش به کاربران بود که ۳۵۰ هزار نفرساعت آموزش به کاربران شعب دادیم و در نوع خود کاری بی­‌نظیر بود.»
 
او در پایان چهار ویژگی را که یک کربنکینگ دیجیتال باید داشته باشد، گفت: «با توجه‌­به اینکه یک بانک دیجیتال باید سرعت عمل و انعطاف‌پذیری بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان داشته باشد اولین ویژگی آن این است که باید مقیاس‌­پذیر و انعطاف‌­پذیر باشد، یعنی در یک فضای ابری مبتنی بر معماری ماژولار و مایکروسرویس طراحی شده باشد. دومین ویژگی قابلیت یکپارچگی است. کربنکینگی که این امکان را نداشته باشد یک کر دیجیتال تلقی نمی‌­شود. دیگری انطباق با مدل‌­های کسب­‌وکاری جدید و استانداردهای ملی است. قابلیت پردازش به­‌هنگام نیز ویژگی دیگر است. اگر این موارد نباشد ما کیفیتی که باید را نمی‌­توانیم از یک Core دیجیتال انتظار داشته باشیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.