تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 19, 2021
16:32 سه شنبه، 30ام دیماه 1399
کد خبر: 120318

هند بازیگران تجارت الکترونیکی خارجی را محدودتر می‌کند

قوانین جدید به خصوص روی آمازون هند تاثیر منفی خواهد گذاشت
 
 
هند در حال بازنگری مدل سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه تجارت الکترونیکی در این کشور است صنعتی که بخش قابل توجه آن توسط سرمایه‌گذاران و برندهای خارجی ( آمازون و وال‌مات) شکل گرفته و اداره می‌شود.
 
تغییرات قانونی جدید روی برندهای خارجی از جمله آمازون تاثیر می‌گذارد    و گفته می‌شود دلیل این تغییرات انتقادهای خرده‌فروش‌های این کشور طی سالیان اخیر است که آمازون، وال‌مارت و فلیپ‌کارت ( شرکت هندی تحت مالیکت وال‌مارت ) را به ایجاد ساختارهایی فراقانونی متهم می‌کردند.
 
هند به شرکتهای سرمایه‌گذار خارجی در حوزه تجارت الکترونیکی اجازه می‌دهد صرفا یک مارکت‌پلیس یا بازارگاهی درست کننده که در آن فروشندگان و خریداران به هم متصل شوند. در واقع سرمایه‌گذاران خارجی و شرکتهای تجارت الکترونیکی خارجی حق فروش اجناسی که خود آن را تامین کرده باشند ندارد. با این حال همواره گفته می‌شد آمازون با خرید شرکتهای فروشنده حاضر در این بازارگاه‌ها عملا به طور غیر مستقیم کالاهای مورد نظر خود را در مارکت‌پلیس خودش به فروش می‌رساند به این ترتیب فروشندگان محلی برای فروش کالاهای خود روی بستر آمازون عملا با رقبایی مواجه بودند که از سوی این شرکت حمایت می‌شود.
 
حالا دولت هند می‌خواهد قوانین را به گونه‌ای تغییر دهد که این شرکت‌های خارجی حق داشتن سهام در شرکتهایی که در این مارکت پلیس کالا عرضه می‌کنند را نداشته باشد به این ترتیب جلوی حضور غیر مستقیم تامین کالا از سوی آمازون و ‌وال‌مارت گرفته شود.
 
این تغییر به طور مستقیم به آمازون ضربه می‌زند که سهامدار تعداد زیادی از شرکتهای تامین کننده کالا در این کشور است.
 
صنعت تجارت الکترونیکی هند بازاری است که گفته می‌شود تا سال 2026 به 200 میلیارد دلار خواهد رسید. در سال 2019 اندازه این بازار بالغ بر 30میلیارد دلار بوده است.
 
در حالی که دو بازیگر اصلی این بازار آمازون آمریکایی و فلیپ کارت هندی بودند وال‌مارت با خرید اکثریت سهام فلیپ کارت به رقیب آمازون در داخل هند تبدیل شد و عملا این بازار بین دو بازیگر بزرگ خرده فروش تقسیم شد. بعدا نیز سافت‌بانک شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری استارتاپی سهامش در فلیپ‌کارت را به وال‌مارت فروخت .
 
تامین کنندگان داخلی هندی حضور برندهای خارجی بزرگ مثل آمازون و وال‌مارت را به نفع خود نمی‌دانند آنها این شرکتهای خارجی را به رفتار غیر منصفانه در بازار و حذف برندها و تامین‌کنندگان محلی متهم می‌کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.