مارک زاکربرگ در جریان ارائهی گزارش مالی فیسبوک، اعلام کرد که اپل با iOS 14، قصد دارد علیه کسبوکار این شبکهی اجتماعی و سایر توسعهدهندگان اقدام کند.
هفتهی گذشته، اپل گزارش مالی سهماههی منتهی به دسامبر ۲۰۲۰ (آذر – دی ۱۳۹۹) را منتشر کرد و کمی پس از آن، فیسبوک گزارش مالی خود را به اصحاب رسانه و سرمایهگذاران اعلام کرد. مارک زاکربرگ، از این فرصت بهدستآمده بهره گرفت و به انتقاد از ویژگیهای حریم خصوصی 14 iOS پرداخت. وی با توصیف اپل بهعنوان یکی از بزرگترین رقبای فیسبوک، ادعا کرد که این شرکت از موقعیت و سیستمهای عامل خود برای تسلط بر سایر خدمات استفاده میکند.
با استناد به گزارش اپلاینسایدر، زاکربرگ شک دارد که اپل در مورد مواضع حریم خصوصیاش صادق باشد؛ اما اظهارات متوالی وی بهنوعی بر مزیت ویژگیهای حریم خصوصی اپل دلالت دارد. زاکربرگ میگوید: «ما رقبای زیادی داریم که ادعاهایی در مورد حریم خصوصی میکنند که اغلب گمراهکننده است. اپل بهتازگی برچسبهای حریم خصوصی را منتشر کرده که مبتنی بر فرادادههایی است که برنامهها به جای حفظ حریم خصوصی و امنیت، از پیامهای واقعی افراد جمعآوری میکنند. بهطور پیشفرض، برنامهی آیمسیج اپل پشتیبان پیامهای رمزگذارینشده را ذخیره میکند. این بدان معنی است که اپل و دولتها توانایی دسترسی به پیامهای بیشتر مردم را دارند؛ بنابراین وقتی صحبت از مهمترین مسئله به میان میآید که محافظت از پیامهای مردم است، من فکر میکنم برنامهی واتساپ ما بهوضوح از برتری برخوردار است.» زاکربرگ درادامه افزود:
آیمسیج کلید اصلی اکوسیستم اپل است. این برنامه بهصورت پیشفرض روی هر آیفون نصب شده و اپل آن را به رابط برنامههای کاربردی و مجوزهای خصوصی ترجیح میدهد؛ به همین دلیل آیمسیج پرکاربردترین سرویس پیامرسانی در ایالات متحده محسوب میشود. تجارت اپل بهطور فزایندهای بر به دست آوردن سهم برنامهها و خدمات علیه ما و سایر توسعهدهندگان متمرکز است؛ بنابراین اپل برای استفاده از موقعیت و بستر اصلی خود با هدف تداخل در نحوه کار برنامههای ما انگیزه دارد و آنها این کار را مرتبا برای ترجیح دادن برنامههایشان انجام میدهند.
زاکربرگ ادعا میکند که قدرت اپل بر رشد میلیونها کسبوکار در سراسر جهان تأثیر میگذارد و تغییرات iOS 14 در آینده بسیاری از مشاغل کوچک را برای دسترسی به مشتریان بهمنظور تبلیغات هدفمند با چالش مواجه میکند. زاکربرگ میگوید: «اکنون ممکن است اپل بگوید برای کمک به منافع مردم این کار را انجام میدهد و من فکر میکنم این پویایی برای درک مردم مهم است؛ زیرا ما و دیگران قرار است در آیندهای قابل پیشبینی در برابر این مسئله قرار بگیریم. در حال حاضر سرویسهای پیامرسان ما همچنان پایدارند و رشد میکنند؛ اما این یک نبرد سخت خواهد بود.»
تیم کوک در مصاحبهای جداگانه، مستقیما به فیسبوک و کارزار آن علیه خصوصیات حریم خصوصی اپل اشارهای نکرد؛ اما بهتفصیل موضع اپل را در رابطه با محافظت از اطلاعات کاربران شرح داد. بخشی از سخنان تیم کوک به شرح زیر است:
فردا روز جهانی حریم خصوصی است و ما همچنان استانداردهای جدیدی برای محافظت از حق حریم شخصی کاربران تعیین میکنیم. این استانداردها نهفقط برای محصولات خودمان، بلکه برای ایجاد موج در استخری است که کل صنعت را به جلو میبرد.
گفته میشود اپل قصد دارد ویژگی IDFAا(Identifier for Advertisers) را حذف کند. پیش از این، قابلیت یادشده به شرکتها امکان میداد دادههای کاربران را تحت شرایط خاص ردیابی کنند. به گفتهی اپل، جایگزین IDFA با نام SKAdNetwork، قرار است از کاربران بیشتر محافظت کند. اپل امیدوار بود ویژگی حفظ حریم خصوصی را بهعنوان بخشی از قابلیتهای iOS 14 در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) راهاندازی کند؛ اما انتشار آن را تا اوایل سال ۲۰۲۱ به تأخیر انداخت تا فرصت بیشتری برای ایجاد تغییرات لازم در اختیار توسعهدهندگان قرار بدهد. درحالیکه فیسبوک همچنان به لابی علیه حذف IDFA ادامه میدهد، گوگل تأیید کرده است که تمامی برنامههایش را به SKAdNetwork مجهز میکند.