سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: پرتاب تحقیقاتی ماهواره بر ترکیبی ذوالجناح با دستیابی به فنآوری قدرتمند ترین موتور سوخت جامد در کشور برای نخستین بار در حوزه فضایی صورت گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، احمد حسینی افزود: با تلاش جهادی دانشمندان صنعت فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، برای نخستین بار در حوزه فضایی، نخستین پرتاب تحقیقاتی ماهواره برترکیبی ذوالجناح با هدف تست زیرمداری با دستیابی به فناوری قدرتمند ترین موتور سوخت جامد در کشور صورت گرفت.
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: این ماهواره بر سه مرحلهای که از نظر ویژگیهای فنی قابل رقابت با ماهواره برهای روز دنیا است، دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است و توانایی حمل ماهواره تا وزن ۲۲۰ کیلو گرم در مدار ۵۰۰ کیلو متری را داراست.
حسینی خاطر نشان کرد: از مهمترین دستاورهای این آزمایش فضایی، دستیابی به قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور با تراست بیش از ۷۵۰ تن و صحه گذاری سایر فناوریهای جدید به کار رفته در این محصول است.
حسینی تصریح کرد: این ماهوارهبر پس از تستهای تحقیقاتی و تثبیت فناوری، آمادگی قرار دادن ماهوارههای عملیاتی را در مدار خواهد داشت و از ویژگیهای اصلی آن، کاهش هزینهها و افزایش سرعت دستیابی به اهداف بوده و با توجه به قابلیت پرتاب از سکوی متحرک، امکان قرار دادن ماهواره در مدار خورشید آهنگ فراهم میشود که قابلیتهای خاصی برای ماهواره سنجشی به ارمغان میآورد.
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت:در این ماهواره بر، قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشورمان مورد استفاده قرار گرفته است.
وی افزود: با این پرتاب به قوی ترین موتور سوخت جامد در حوزه فضایی دست پیدا کردیم؛ مرحله اول و دوم این ماهواره بر سوخت جامد است و مرحله سوم سوخت مایع است.
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه سوخت جامد عمدتا در مراحل اول پرواز ماهوارهبر استفاده میشود چراکه انرژی زیادی را در یک بازه زمانی کم به ما میدهد، اظهار داشت: ایده اصلی ماهواره بر ذوالجناح بین ۲ تا ۳ سال پیش مطرح شد و در این مدت کار زیادی به صورت جهادی انجام شد. هدف ما صحهگذاری پرتابی موتور سوخت جامد و ارزیابی عملکرد آن بود. در مرحله یک ماهوارهبر ماهواره بر ذوالجناح حدود ۷۰ ثانیه عملکرد دارد و ما را به ارتفاع ۱۵ کیلومتری میرساند و در این ارتفاع بوستر جدا میشود.
حسینی بیان کرد: محققان یک محموله تحقیقاتی در این ماهوارهبرگذاشتند و بخشی از زیرسیستمها را در این مرحله تست کردند و میزان ارتعاشات و دما و … را اندازه گیری کردند.
وی گفت: ماهوارهبر ذوالجناح ماموریتی که برایش تعریف شده، قرار دادن ماهوارهای با حداکثر ۲۲۰ کیلوگرم در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری و مدار دایروی است که توانمندی نزدیک به سیمرغ دارد. هدف ما رسیدن به مدار نبود و پرتاب با هدف زیرمداری انجام گرفت. تا آن مرحلهای که مدنظرمان بود، پرواز انجام گرفت. ما هم میتوانیم یک ماهواره ۲۲۰ کیلوگرمی را در مدار قرار دهیم و هم مجموعهای از ماهوارهها که مجموع وزنشان ۲۲۰ کیلوگرم است، را پرتاب کنیم.
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع درباره موتور این ماهوارهبر نیز عنوان کرد: این موتور حتی نسبت به موتورهای نظامی قدرتمندترین موتور سوخت جامد است. قطر مرحله اول آن ۱.۵ متر است، تراست ۷۵ تن از آن گرفتهایم که قابلیت ارتقاء تا ۱۰۰ تن را هم دارد که این موضوع برای اولین بار در موتورهای سوخت جامد است.
حسینی در توضیح چرایی استفاده از سوخت مایع در مرحله پایانی ماهوارهبر ذوالجناح، اظهار داشت: در مراحل بالایی ما نیاز به زمان سوزشهای بالایی داریم، در ذوالجناح ۳۰۰ ثانیه به بالا پرواز داریم، کنترل پذیری و دقت تزریق ماهواره به مدار نیز با استفاده از سوخت مایع بیشتر میشود.
وی درباره خانواده ماهوارهبرهای ایرانی، گفت: ماهواره بر سیمرغ یک محصول میانی است و ما در آینده به ماهواره بر سریر خواهیم رسید که یک تن محموله را در ارتفاع ۱۰۰۰ کیلومتری قرار میدهد، با سروش نیز میتوانیم در ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری حدود ۱۵ تن محموله قرار دهیم؛ ما قرار است با ماهواره بر سروش ماهواره در مدار زمین آهنگ قرار دهیم. وقتی به سریر رسیدیم، عملا دیگر سیمرغ از رده خارج میشود و برای محمولههای سبک تر هم از ذوالجناح استفاده خواهیم کرد.
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع ادامه داد: از ویژگیهای ذوالجناح این است که نیازی به پایگاه پرتاب ثابت ندارد و میتواند به صورت متحرک پرتاب شود. امروز بحث منظومه سازی با استفاده از ماهوارههای سبک بسیار متداول است، منظومه سازی در فضا لازمهاش این است که از زوایای میل مداری متفاوت بتوانیم پرتاب را انجام دهیم که این کار با ذوالجناح امکان پذیر است.
حسینی در پایان درباره پیشرانهای سرمازا(کرایوژنیک) هم گفت: موتورهای سرمازا را در صنایع داخلی دنبال می کنیم و در آینده هم موتور بهمن را برای تناژهای بالای موتور سرمازا خواهیم داشت.