بنیاد ملی بازیهای رایانهای در نامهای به شرکت ارتباطات زیرساخت پیگیر حل مشکلات زیرساختی بازیهای آنلاین شد. به گفته معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این نامه مشکلات بازیکنان از قبیل پینگ بالا، عدم اتصال به سرور، محدودیت شبکهسازی در سرور، قطعی اتصال به اینترنت، تحریمها و فیلترینگ داخلی مطرح شده است.
سید محمدعلی سیدحسینی، معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای درمورد مشکلات گیمرها و پیگیری این مشکلات از طریق بنیاد ملی بازیها گفت: «تقریبا یک سال و نیم پیش در پیمایشی از گیمرها در سراسر کشور مشخص شد که پینگ بالا از مهمترین مشکلات گیمرها به شمار میآید به به طبع آن بحث سرعت دانلود و آپلود بازی هم مشکلآفرین است.»
او در ادامه اضافه کرد: «میانگین حدود پینگ ۷۰ تا ۸۰ است؛ اما مشکل دیگر این است که این پینگ نوسان دارد.امکان دارد وقتی گیمری بازی میکند، پینگ آن افزایش یا کاهش یابد و این عدم ثبات به گیمر لطمه وارد میکند.»
به گفته سیدحسینی بحث عدم اتصال به سرور از دیگر مشکلات است چون به خاطر کندی و تاخیر در اینترنت گیمر برای اتصال به سرور بازی با مشکل روبهرو میشود و به صورت مقطعی به سرور متصل نمیشود یا مدام قطع میشود. او همچین بیان کرد: «یکی دیگر از چالشهای گیمرها محدودیت شبکهسازی در سرور است. این مشکل را بازیکنان در نقاط مختلف کشور گزارش کردند. در محدودیت شبکهسازی در سرور ارتباط بازیکنان با یکدیگر در یک بازی دستخوش محدودیتهایی میشود. امکان دارد بازیکن نتواند با بازیکنان دیگر ارتباط برقرار کند یا بازیکن دیگر را در بازی نبیند.»
قطعی اتصال به اینترنت هم از دیگر چالشهای گیمرها بود که او در این مورد بیان کرد: «به صورت کلی یا مقطعی اتصال به اینترنت قطع میشود و این مورد هم میتواند به گیمرها و استریمرها ضربه وارد کند.»
براساس گفتههای سیدحسینی موضوع تحریمها هم سبب میشود دسترسی به یکسری بازیها سخت و غیرممکن شود و بحث دیگر فیلترینگ از داخل کشور است که گاه بدون هماهنگی با بنیاد این اتفاق رخ میدهد.
در سالهای اخیر بالا رفتن پینگ همواره موجب نارضایتی گیمرها بوده است. با اینکه سال گذشته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد که کار کاهش پینگ انجام شده و پینگ بازیها حدودا از ۱۷۰ به ۵۵ کاهش یافته است؛ اما این موضوع همچنان باعث انتقاد گیمرها بود. در فروردین ماه سال جاری همچنین وزیر ارتباطات در یک استوری اینستاگرامی با اعلام اینکه در یک مسیر بینالمللی فیبرنوری با قطعی مواجه شده که بهترین مسیر پینگ ( زمان دسترسی کاربر به محتوا) برای بازیها را فراهم میکرده و همین هم شرایط باعث شده تا بازیدوستان با مشکل و اختلال هنگام استفاده از اینترنت و انجام بازیهای خود روبهرو شوند.
خرداد ماه حمید فتاحی، رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفتوگو با پیوست اعلام کرد که قطع فیبر در خلیج فارس که مسیر ارتباطی مناسب برای انجام بازیهای آنلاین را فراهم میکند باعث پایین آمدن پینگ بازیها و تجربه ناخوشایند برای افرادی که بازی انجام میدهند شده است. فتاحی همچنین تاکید کرده بود که آنها در حال رایزنی هستند تا با ایجاد مسیرهای جایگزین بیشتر مشکل پینگ در بازیهای رایانهای و موبایلی را حل کنند.
به گفته معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای بالا بودن پینگ مهمترین مشکل گیمرها است که به طبع آن بحث سرعت دانلود و آپلود بازی هم مشکلآفرین است
تا اینکه تیرماه امسال سجاد بنابی، عضو رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتی اعلام کرد که کابل قطعشده خلیج فارس تعمیر و مشکل پینگ بازیهای آنلاین حل شد. این موضوع در حالی است که گیمرهای حرفهای در ارتباط با بنیاد ملی بازیهای رایانهای اعلام کردند که همچنان مشکل پینگ پابرجاست. سیدحسینی هم در این مورد گفت: «حتی یکی از گیمرهای حرفهای به ما اعلام کرده بود که در بهترین حالت پینگ ۹۰ است و کاهش آنچنانی پیدا نکرده است.»
او در ادامه با اشاره به اینکه دربحث فیلترینگ بنیاد ملی در حال پیگیری این موضوع است، بیان کرد: «در بحث فیلترینگ مشکل خاصی وجود ندارد و اگر مقطعی اتفاقی رخ دهد، ما پیگیری میکنیم. به تازگی هم معاون نظارت بحث صدور مجوز برای بازیهای خارجی را دنبال میکند تا این مشکل را خود بنیاد به صورت مستقیم حل و فصل کند.»
به گفته سیدحسینی، بنیاد ملی بازیهای رایانهای تمام موارد و مشکلات گیمرها و استریمرها را در نامه به شرکت ارتباطات زیرساخت مطرح کردهاند و منتظر پاسخ آنها هستند تا شرایط برای گیمرها بهبود پیدا کند.