تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 7, 2021
15:12 یکشنبه، 19ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120879

پیش‌بینی مدیرعامل الوپیک از رشد سرویس‌های لجستیک آنلاین در سال ۱۴۰۰

به گفته مدیرعامل الوپیک تورم بالای فعلی کشور منجر به افزایش هزینه‌های این استارتاپ شده و از آنجا که در سرویس‌های آندیمند (on-demand) قیمت رابطه مستقیمی با درخواست از سمت مشتری دارد امکان رشد درآمد متناسب با هزینه‌ها نیست.
 
در اوایل شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب‌وکارها دچار آسیب‌های زیادی شدند که با ادامه‌دار شدن پاندمی برای زنده ماندن مجبور به تغییر استراتژی خود شدند. البته این استراتژی برای همه کسب‌وکارها چاره‌ساز نبود و تعدادی از آن‌ها هم کسب‌وکارشان تعطیل شد. مدیرعامل الوپیک، پلتفرم حمل و نقل آنلاین در گفت‌وگو با آی‌تی ایران می‌گوید از شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور محتمل ضرر و زیان شده است. به گفته نایبی اوج رونق هر کسب‌وکاری یک‌ماه آخر سال است و کسب‌وکارها در ایران، دو ماه فروردین و اردیبهشت کمترین بازخورد و درآمد را تجربه می‌کنند و از درآمد ذخیره اسفند خود استفاده می‌کنند، اما به‌دلیل شرایطی که به‌وجود آمده این پلتفرم هم با کاهش تقاضا در ماه آخر سال ۹۸ روبه‌رو شد.
 
او در ادامه وضعیت الوپیک در ماه‌های آخر سال ۹۹ توضیح می‌دهد: «جابه‌جایی مرسولات با پیک‌های موتوری این روزها مانند روزهای قبل در شهر ادامه دارد و میزان استفاده کاربران از الوپیک کاهش پیدا نکرده است. میزان افت و خیز سفارش‌های الوپیک شاید به ۵درصد هم نرسد به همین دلیل در کلیت ماجرا تفاوتی احساس نشده اما با نگاه به جزییات متوجه می‌شویم تغییراتی رخ داده و ترکیب درخواست‌ها تغییر پیدا کرده‌اند. قبل از این که ویروس کرونا وارد ایران شود اغلب مجموعه‌ها، رستوران‌ها و شرکت‌ها از خدمات الوپیک استفاده می‌کردند اما اکنون به علت این که کسب‌وکارها دورکار یا تعطیل شده‌اند، کلا از بین رفته‌اند. این روزها بیشترین تعداد درخواست‌ها مربوط به فروشگاه‌های آنلاین و کاربران خانگی الوپیک است.»
 
نایبی با اشاره به چالش‌هایی که در طول یک‌سال جاری از سر گذرانده‌اند و استراتژی‌هایی که برای عبور از آن در نظر گرفتند، توضیح می‌دهد: «از جمله مهم‌ترین چالش ها، مشکل فروشگاه‌های آنلاین جهت پرداخت در محل در صورت ارسال از طریق الوپیک بود که سرویس الوفروش کاملا مطابق با این نیاز کسب و کارها راه اندازی شد. از دیگر چالش‌ها افزایش قیمت سرویس در لحظه بود که برای کسب و کارهای با ارسال روزانه بالا دیگر به صرفه نبود. به همین دلیل سرویس سفارش انبوه با قابلیت ارسال با کمترین مبلغ و به صورت بهینه مخصوص این کسب و کارها راه اندازی شد. تورم بالای فعلی منجر به افزایش هزینه‌های الوپیک همچون سایر کسب و کارها شده و از آنجا که در سرویس‌های آندیمند قیمت رابطه مستقیمی با درخواست از سمت مشتری دارد  امکان رشد درآمد متناسب با هزینه‌ها نیست. همچنین به دلیل عدم اطلاع از زمان پایان کرونا، الوپیک برنامه‌های توسعه ی خود را با آینده نگری بیشتر دنبال می‌کند.»
 
او در ادامه می‌گوید: ««تسهیلات ارزان قیمت ضروری کرونا از ابتدای سال به بیش از ۵ هزار نفر از سفیران الوپیک ارائه شده و علاوه بر تسهیلات خرید اقساطی موتورسیکلت و گوشی تلفن همراه، سبد کالا رایگان و بسته‌های حمایتی در اختیار سفیران قرار گرفت. سایر برنامه‌های رفاهی مانند فروش اقساطی تجهیزات مورد نیاز سفیران و… جهت حمایت از افراد فعال در این شرایط در حال اجراست. سرویس‌های مختلفی جهت تسهیل لجستیک کسب و کارهای آنلاین راه اندازی شد. نکاتی در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا حین انجام سفر به سفیران آموزش داده می‌شود. در دفاتر شرکت نیز درصد بالایی از کارکنان دورکار شدند که با برنامه ریزی‌هایی که انجام شد، اثربخشی بالایی را به همراه داشته است.»
 
الوپیک در سال ۱۴۰۰
نایبی اعتقاد دارد که رفتار کاربران و تمایل آن‌ها به سرویس آنلاین پس از پایان پاندمی هم ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌کند سرویس‌های لجستیک آنلاین مانند الوپیک رشد قابل‌توجهی در سال‌های پیش‌رو خواهند داشت. او در این‌باره بیان می‌کند: «از آنجا که شیوع کرونا نرخ استفاده از خدمات آنلاین را در بین مردم بالا برده و تغییرات زیادی در رفتار مصرف کننده به همراه داشته است پیش بینی می‌شود این اثرات حتی پس از واکسینه شدن در رفتار جامعه باقی بماند. همچنین کسب و کارهای مختلفی به دنبال بهبود زیرساخت‌های خود جهت توسعه خدمات آنلاین هستند و به دنبال آن، تقاضا برای استفاده از سرویس لجستیک آنلاین بیشتر می‌شود. بنابراین در سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی در این بازار و به خصوص برای الوپیک به عنوان اولین سرویس لجستیک B۲B پیش‌بینی می‌شود.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.