اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 9, 2021
10:54 سه شنبه، 21ام بهمنماه 1399
کد خبر: 120930

اجرای طرح پژوهشی پیمایش ملی ارزیابی شکاف دیجیتالی

پروژه «مشاوره و اجرای پیمایش ملی ارزیابی شکاف دیجیتالی با تمرکز بر بانوان» توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی و با همکاری معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی به انجام رسید.
 
پروژه «مشاوره و اجرای پیمایش ملی ارزیابی شکاف دیجیتالی با تمرکز بر بانوان» پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و در راستای اجرای پژوهش «تدوین نقشه ملی و بسته سیاستی اولویت‌های بخش ICT برای توانمندسازی زنان» توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی و با همکاری معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی به انجام رسید.
 
به گفته مهندس وحید ضرابی، مدیر این پروژه، شکاف دیجیتال شامل تفاوت در دسترسی به ابزارها و خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات، توان مالی پرداخت هزینه‌ها و خرید تجهیزات لازم و میزان استفاده از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی می‌شود. در این پژوهش، با مرور ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق، چارچوب نظری پیمایش در قالب مدل نظری تدوین شد و سپس پرسشنامه‌ای متناظر با مؤلفه‌های مدل، طراحی شد. بیش از ۴۰۰۰ نفر از زنان بالای ۱۵ سال در سراسر کشور با میانگین سنی ۳۷.۵ سال در این پیمایش مشارکت کردند و به صورت پیمایش تلفنی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
 
بر اساس یافته‌های حاصل از این پیمایش، بین موارد زیر رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد:
 
سطح تحصیلات فرد و میزان استفاده از ابزارها و خدمات فاوا؛
 
درآمد فرد و سرپرست خانوار و میزان استفاده از خدمات و ابزارهای فاوا؛
 
وضعیت اشتغال و میزان استفاده از خدمات و ابزارهای فاوا؛
 
وضعیت برخورداری اقتصادی و میزان استفاده از خدمات و ابزارهای فاوا؛
 
نوع مناطق شهری (بزرگ و پرجمعیت و کوچک و کم‌جمعیت) و مناطق روستایی و میزان استفاده از ابزارها و خدمات فاوا؛
 
مهارت استفاده از فاوا و میزان استفاده از خدمات و ابزارهای فاوا؛
 
سودمندی ادراک شده از فاوا و میزان استفاده از خدمات و ابزارهای فاوا؛
 
اعتماد به فضای دیجیتال و میزان استفاده از ابزارهای فاوا؛
 
نگرش عمومی نسبت به فاوا و میزان استفاده از خدمات و ابزارهای فاوا؛
 
فرصت­‌های استفاده شده از طریق فاوا و میزان استفاده از خدمات و ابزارهای فاوا.
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی، ضرابی افزود: بر اساس نتایج آماری انجام گرفته در این پیمایش، بین موارد زیر رابطه منفی و معنی داری وجود دارد: سن و میزان استفاده از خدمات و ابزارهای فاوا؛ تعداد فرزندان و میزان استفاده از خدمات و ابزارهای فاوا؛ بین اضطراب نسبت به استفاده از فاوا و میزان استفاده از خدمات و ابزارهای فاوا؛ نگرش جنسیتی نسبت به فاوا و میزان استفاده از خدمات و ابزارهای فاوا.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.